Naustmannen Startet 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2008 Hei Sjøsatte snekka i dag. Den startet og gikk fint med en gang. Så etter ikke mer enn 5 min begyne motoren å gå saktere og saktere. Satte den i fri men det hjalp ikke. Gav så mer gass men så stoppet den. Det røyk godt, men det er jo normalt. Var heller ikke unormalt varm. Var god kjøling på saltvannet til varmeveksleren. Hvorfor skjedde dette mon tro? Historie: Båten sank i vinter. Pumpet ut olje/vann fra motoren og hellte skålfullt med diesel. Samme med diesel tank. Dro rundt motoren uten kompresjon noen ganger. Heiv på frisk diesel og olje og startet motoren. Den gikk som en klokke. Har startet den av og til på land. Ingen problem. Motoren er en Marna MD5A 8 hester diesel med innenbords varmeveksler. Har ikke bateeri eller strøm i det hele tatt. Kun sveiv. mvh Sven Helge Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Hei, du har nok tette filter, vann, dette er typisk symtomer på det. Motoren får ikke nok diesel Redigert 17.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Takk for svar. Ja det tror jeg også. Men er det bare å skru løs filteret og vaske det i diesel? Og dra motoren til den starter? Kan jeg risikere å få luft i systemet? muh sven helge Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Nytt filter, dersom det er filterinnsats må den vaskes i diesel. Er det ikke en vippepumpe (fødepumpe) som du kan bruke. Lufter ved dysa. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Denne linken til "MD5 for dummies" gir svar på det meste for den som ikke kan allverdens mye om motorer http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies Redigert 17.Mai.2008 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hei. Jeg skiftet ut dieselen og fikk start. Men luftebolten brakk i dysa. Så nå må jeg få tak i en slik bolt eller dyse. Sitér dette innlegget Link to post
Morten Andre Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Huff...Toppkningen må sjekkes, har du fått vann i motoren pga topp pakningen så får du krysse fingre og tær på at ikke rådene(veiva) di har takket for seg. Samme har skjedd meg etter jeg har lagt ut og starta (md2b) gikk fint en stund så gikk det saktere og saktere. Jeg starta opp igjen flere ganger, skulle aldri ha gjort det. Topp pakningen var rykki og det kom bare mere og mere vann inn å ødela hele dritten.... Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Har fått vann sammens med dieselen mener jeg. Men må se hvordan jeg kan få tak i ny dyse. Noen forslag? Burde jeg også kjøpe ny toppakning? Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Huff...Toppkningen må sjekkes, har du fått vann i motoren pga topp pakningen så får du krysse fingre og tær på at ikke rådene(veiva) di har takket for seg. Samme har skjedd meg etter jeg har lagt ut og starta (md2b) gikk fint en stund så gikk det saktere og saktere. Jeg starta opp igjen flere ganger, skulle aldri ha gjort det. Topp pakningen var rykki og det kom bare mere og mere vann inn å ødela hele dritten.... Hvor mye ble ødelagt? Jeg spør fordi vi har en MD2 som sannsynligvis toppakningen røk på (før vi overtok båten) og som hadde vann i sylinderen. Hilsen Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Jeg tror ikke det er noe som ble ødelagt unntatt den lufteskruen i dysen. Men skal kjøpe toppakning for sikkerhets skyld. Skader vel ikke å skifte den uansett... Båten stoppet pga dårlig diesel mener jeg (dieselen luktet rart og var brun, ren diesel var grønn og luktet diesel). Så det er bare å skifte lufteskruen og kjøre videre. Eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Høres ut til at du har kontrollen her! Dårlig diesel er nok årsaken! Men hvorfor vil du skifte toppakning når du ikke har symptomer på lekkasjer? Bortkastet arbeid og penger, spør du meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Naustmannen Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 OK takk. Hvet noen hvor jeg kan få tak i ny dyse eller bare lufteskruen? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hvorfor ikke kontakte nærmeste VP-forhandler. Meg bekjent har innsprøytningsventilen ingen lufteskrue. Trolig er det vel banjobolten for overløpsrøret du har knekt. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 (redigert) Hmm. Får ikke lastet inn bildet. Men det er vist på side 39 i overnevnte manual for dummies. Bruker 10 mm fastnøkkel for å løsne skruen. Ja jeg får kontakte den lokale VP forhandler. Hvet noen om en VP forhandler/service verksted nær Haugesund. Rogaland/Hordaland Redigert 19.Mai.2008 av marnamannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Fikk lufteskruen + diesel-finfilter fra Sverige. Startet opp etter tre sveiv. Noe ruskete gane i starten. Matet på med manuellpumpa så motoren ikke stoppet. Så gikk den fint. Kjørte motoren varm og lot den gå på laveste turtall en god tid. Virker helt fin nå. Så nå fortjener den nye filtre overalt, ny motorolje ++. Tilsetter også middel mot dieseldyr for å være sikker: Diesel booster fra Jula. mvh Sven Helge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.