Jump to content

Hjelp! Motorstopp. Marna md5A

Naustmannen

Recommended Posts

Hei

Sjøsatte snekka i dag. Den startet og gikk fint med en gang. Så etter ikke mer enn 5 min begyne motoren å gå saktere og saktere.

Satte den i fri men det hjalp ikke. Gav så mer gass men så stoppet den. Det røyk godt, men det er jo normalt. Var heller ikke unormalt varm.

Var god kjøling på saltvannet til varmeveksleren. Hvorfor skjedde dette mon tro?

Historie: Båten sank i vinter. Pumpet ut olje/vann fra motoren og hellte skålfullt med diesel. Samme med diesel tank. Dro rundt motoren uten kompresjon noen ganger. Heiv på frisk diesel og olje og startet motoren. Den gikk som en klokke. Har startet den av og til på land. Ingen problem.

Motoren er en Marna MD5A 8 hester diesel med innenbords varmeveksler. Har ikke bateeri eller strøm i det hele tatt. Kun sveiv.

mvh Sven Helge

Huff...Toppkningen må sjekkes, har du fått vann i motoren pga topp pakningen så får du krysse fingre og tær på at ikke rådene(veiva) di har takket for seg. Samme har skjedd meg etter jeg har lagt ut og starta (md2b) gikk fint en stund så gikk det saktere og saktere. Jeg starta opp igjen flere ganger, skulle aldri ha gjort det. Topp pakningen var rykki og det kom bare mere og mere vann inn å ødela hele dritten....

Huff...Toppkningen må sjekkes, har du fått vann i motoren pga topp pakningen så får du krysse fingre og tær på at ikke rådene(veiva) di har takket for seg. Samme har skjedd meg etter jeg har lagt ut og starta (md2b) gikk fint en stund så gikk det saktere og saktere. Jeg starta opp igjen flere ganger, skulle aldri ha gjort det. Topp pakningen var rykki og det kom bare mere og mere vann inn å ødela hele dritten....

Hvor mye ble ødelagt?

Jeg spør fordi vi har en MD2 som sannsynligvis toppakningen røk på (før vi overtok båten) og som hadde vann i sylinderen.

Hilsen Fred Ivar

Jeg tror ikke det er noe som ble ødelagt unntatt den lufteskruen i dysen.

Men skal kjøpe toppakning for sikkerhets skyld. Skader vel ikke å skifte den uansett...

Båten stoppet pga dårlig diesel mener jeg (dieselen luktet rart og var brun, ren diesel var grønn og luktet diesel).

Så det er bare å skifte lufteskruen og kjøre videre.

Eller tar jeg feil?

• 2 uker senere...

Fikk lufteskruen + diesel-finfilter fra Sverige.

Startet opp etter tre sveiv.

Noe ruskete gane i starten. Matet på med manuellpumpa så motoren ikke stoppet.

Så gikk den fint. Kjørte motoren varm og lot den gå på laveste turtall en god tid.

Virker helt fin nå.

Så nå fortjener den nye filtre overalt, ny motorolje ++.

Tilsetter også middel mot dieseldyr for å være sikker: Diesel booster fra Jula.

mvh Sven Helge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...