eivindl Startet 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2008 Da er den grønne vinteren her for fullt og det er behov for litt varme i båten. Skal montere en Eberspächer D2 i en Bavaria 25 og så for meg at jeg burde ta inntaksluften til varmeren fra utsiden. Varme forhandleren mente bestemt at det var smartere å ta inntaksluften innenfra blant annet for at oppvarmingen da ville gå hurtigere. (Resirkulering) Hva er deres erfaringer: -På en regnfull nydelig dag i båten, ville ikke klimaet bli tørrere om inntakslufta kom utenfra? -Støynivå? -Flere momenter? Bruker ikke båten den hvite vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Uten tvil, luft utenifra. Gir best sirkulasjon, lavest luftfuktighet og best miljø ombord. Ved resirkulering av luft får du ingen "utlufting" og mye fukt .... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Leidulf Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 -På en regnfull nydelig dag i båten, ville ikke klimaet bli tørrere om inntakslufta kom utenfra? Dette har du heilt rett i, bedre enn å varme opp den fuktige lufta innvendig, som gjør at alle vinduer og meir til dugger. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
BMP Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Ta lufta utenfra resirkulering skaper et konstant dugproblem. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Du kan jo alltids legge opp mulighet for både uteluft og resirkulering vha et spjell. På den måten kan du justere tilgang på friskluft og resirkulering hvis du synes det blir for kaldt. Jeg anskaffet min båt ifjor. Den hadde en Eber plassert i kjelleren hvor den saug inn lufta fra motorrommet. Noe av det første jeg gjorde var å legge inntaket til uteluft! mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
dante Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Du kan jo teste med resirkulering i bilen på en fuktig dag... dugger ned hele bilen!! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Jeg tar lufta fra nede ved gulvet rett på innsiden av bakdøra. Åpner skyvedøra litt hvis det dugger. Hvis en skal ta luft utenifra trenger en også ventiler for å få lufta ut igjen. Mener å huske at det er anbefalt elektrisk vifte i Eberspächermanualen. Et inntak ute og et inne med spjeld er nok den absolutt beste løsningen. Redigert 17.Mai.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Jeg har varmeren i akterplikten, og luftinntak i akterspeilet. Funker framifrå. Nicrovent ventilene mine sørger for ventilasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Jeg mener å ha lest på monteringsanvisningene at luften bør tas utenfra. Selv har jeg en Mikuni som er montert i motorrommet, og luften hentes også derfra. Jeg har aldri merket noe til hverken "motorromslukt" eller dugg. Motorrom er normalt godt utluftet, og du har vanligvis ikke motoren i gsng når varmeren brukes. Ergo er luften du tar fra motorrommet egentlig luft tatt utenfra. Litt avhengig av hva slags båt du har naturlig nok. Er usikker på seilbåt, og hvor en alternativt kan ta luften fra. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Vis seilbaaten lukter godt kan man plassere varmeren i hekken. Der tar den delvis luft innenfra i baaten og delvis utenifra med utette luker og diverse oppninger. Ogsaa er et alternativ aa montere liten ventil til aa slippe inn luft i hekken. Vis dette er en eldre baat med daarlig lukt kan man montere slange ut men med en y-grening til luftinntek bakerst i akterkabin. Der kvitter man seg med kulden bakerst i kabinen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
mateco Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Heisann! Det ideelle motor rom er fritt for søl og stank. Etter min mening så er dette et utopi som de færreste av oss kan oppnå. Odøren i mitt motorrom er i alle fall ’farget’ av diesel, eksos, og pumpelukt. Når motorene sviver så vil naturlig nok disse luktene være mindre tilstedeværende enn når de er stanset. Min Eber tar forbrenningsluften fra motor rom som er en relativ liten mengde som forbrennes og går ut som eksos. Ventilasjonsluften taes utenfra. Tar du luften fra et tett innsug system utenfra så vil du i teorien få et overtrykk inn i kabinen så sant du ikke har ventilasjon. Dette overtrykket vil før eller siden nå et makstrykk hvoretter luftgjennomgangen i varmeren opphører og den stanser som følge av overoppheting. For å få en sirkulasjon ved et slikt system (tett utelufts inntak) så er du NØDT til å ha en form for utlufting i kabinen, enten ved en åpen bak-dør, ei åpen luke, åpning til motorrom, eller åpne ventiler. Alternativet er å ha et spjell hvor du kan resirkulere inneluften. Jeg tror at på de fleste kabiner så finnes en form for utlufting ved hjelp av ventiler. Åpninger til motor rom, over pentryet er det kanskje en ventil for utluft av steke stank, på toalettet er det utluft for møkka stank, og ellers i sovekabiner, etc. Et annet moment for å ta luften utenfra må være varme sommerdager. Da kan du bruke Eberen kun til ventilasjon ved å kjøre viften og tilføre kabinen frisk, og forhåpentligvis kald, luft utenfra. Mvh Mateco Redigert 17.Mai.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
TMe Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Tingen er uteluft som føres forbi en kald flate før den oppvarmes og slippes ut igjen. Ved å føre fuktig uteluft forbi en kald flate (del av båten som har kontakt med kaldt vann)vil fuktigheten i lufta kondensere mot den kalde flata og lufta blir tørrere. Når lufta deretter varmes opp av varmeapparatet vil den være i stand til å oppta ny fukt fra kabinen. Det må være ventiler slik at kupelufta får unslippe til friluft. På denne måten får man er tørr og fin kupe. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Tingen er uteluft som føres forbi en kald flate før den oppvarmes og slippes ut igjen. Ved å føre fuktig uteluft forbi en kald flate (del av båten som har kontakt med kaldt vann)vil fuktigheten i lufta kondensere mot den kalde flata og lufta blir tørrere. Når lufta deretter varmes opp av varmeapparatet vil den være i stand til å oppta ny fukt fra kabinen. Det må være ventiler slik at kupelufta får unslippe til friluft. På denne måten får man er tørr og fin kupe. Intressant! Kan du forklare nærmere? Iht til min kunnskaper så vil oppvarmet kald luft redusere den relative fuktigheten uansett. Hvilken kald flate snakker du om her? Aircondition anlegg? Kjører du lufta gjennom aircondition og deretter varmer den opp så vil den jo bli knusktørr og direkte helsefarlig etter min mening! Man skal jo tross alt oppholde seg i kabinen. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gudrun Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Har skiftet ut noen varmere for kompiser etc. de siste 6-8årene. Felles var at de stod i motorrommet og fikk luften inn via lufteventilene i skutesiden som var og beregnet til motor. Altså ikke ektsra slange fra utsiden til varmeren. Kun i den ene båten var det en ørliten antyding til snek i luften som kom inn i båten. Årsaken var kort og greit at eieren ikke brydde seg med å vaske motorrommet eller i kjølen... slapp smørolje og dieselen rett i kjølen ved filterskift og der ble det liggende til han pumpet det ut på fjorden.... så det ble alltid liggende ørlite igjen. Fordelen ved å bruke den luften som er i motorrommet er at den er god og varm når motoren er stoppet slik at det går kjapt å få opp temperaturen inne i båten. Når så motoren er kald får du luftet motorrommet for evt. fuktighet. Endel båtbyggere monterer dette som standard, andre ikke, men som sagt så kreves det at båteier gidder å rydde og vaske litt innimellom. Så det enkleste er vel å sette seg ned i motorrommet og vurdere om den luften som er der er noe du vil ha inn i båten..... Redigert 17.Mai.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Jeg har ikke hatt båtvarmer mer enn i tre motorbåter (Scand Baltic, Scand Atlantic og Beneteau Swift). I alle båtene har luftinntaket vært i mellomrom mellom ytterskrog og indre vegger. Her har det vært store luftlommer. Kan ikke se at dette har ført til vansker verken i form av kondens eller andre forhold. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Fordelen ved å bruke den luften som er i motorrommet er at den er god og varm når motoren er stoppet slik at det går kjapt å få opp temperaturen inne i båten. Når så motoren er kald får du luftet motorrommet for evt. fuktighet.Så det enkleste er vel å sette seg ned i motorrommet og vurdere om den luften som er der er noe du vil ha inn i båten..... Skjønner godt hva du mener Gudrun! Er motor rommet tett mot kabinen så blir det jo som om du tar ventilasjonsluften utenfra, men med den odøren som måtte finnes 'der nede'. Jeg har to TAMD 60c motorer, og de ønsker jeg å holde varme, forståelig nok ! På disse har jeg montert 220VAC slangvarmere for å holde på motorvarmen. Å ventilere motorrommet vil dermed være med på å motvirke effekten av disse. For min del er det derfor ikke aktuelt å ventilere via motorrom uansett. Det får være tilstrekkelig at Eberen tar forbrenningslufta derifra. At produsenter har delte meninger om ventilasjonssystemets luftinntak kan jo ha flere årsaker. Det er selvfølgelig den enkleste måten å ta lufta ifra der du monterer varmeren. Samtidig så vil du merke det temmelig umiddelbart hvis du skulle få en røykutvikling 'der nede'. På et blunk vil alle kabiner være røykfylte via ventilasjonssystemet. Når det gjelder motorrommets tilstand så må jeg bare si: Ikke alle av oss har 100% 'tette' motorer mhp. små oljelekkasjer og eksoslekkasjer, men jeg tror de fleste av oss forsøker så godt vi kan å begrense slike 'uting'. Med ønske om en trivelig 17 mai! mvh Mateco Redigert 17.Mai.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
eivindl Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Mange takk for erfaringene deres. Tror jeg skal titte nærmere på muligheten for å benytte de ganske store luftintakene for motorrommet. Der er det tørt og god plass mener jeg å huske så slipper jeg å lage ett ekstra hull i skroget antagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.