MetZ Startet 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2008 Hei, Har lest side opp og side ned med hvordan man skal vaske båten sin.. Så tenkte jeg skulle se om noen kanskje har noen gode tips til meg (har aldri hatt båt før nå).. Båten min, skibsplast 18", er litt skitten kan du si, og gelcoaten har gulnet litt over fenderlisten enkelte steder.. Snakket med en kollega og han mente det kunne lønne seg å rubbe ned for så å polere for å få tilbake "glansen".. Tenkte jeg skulle begynne over fenderlisten og få den skikkelig ren og pen før jeg beveger meg ned under fenderlisten for vask, polering, rubbing og bunnstoff og hva jeg ellers må gjøre!?! Så om noen har noen tips, om hvor jeg skal begynne og med hvilke produkter som anbefales for å få båten finest mulig (rubbing, dyp-rens, polering, vask osv). Alle tips mottas med stor takk da jeg helst ikke vil gjøre noe feil med tanke på å skade gelcoaten e.l. Produkter jeg er interessert i er : rubbing og dyp-rens produkter som dere har god erfaring med, hva skal jeg bruke til å polere? vaske ? for å få bort vanskelige flekker? Over og under fenderliste. Noen som har erfaring med disse nano produktene som selges? Takk for alle svar/tips!!! -Tom- Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Har god erfaring med Hempels gelcoat cleaner. Fjerner gule striper, vanskelige flekker uten problem. Bruksanvisning står på boksen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 I forhold til tykkelsen på billakk så er topcoaten på plastbåter ganske tykk. Man kan derfor rubbe ganske mye før topplaget forsvinner, særlig der hvor fargen hvit. Jeg anbefaler å bruke autosol for god rengjøring. Dersom du bruker poleringsmaskin fukter du først overflaten med sprayflaske. Deretter påfører du autosol. Så polerer du med maskin inntil ønsket glans er oppnådd. Til slutt tar du på hardvoks. Båten blir som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Lurer! Hvordan og til hva bruker man polersvamp, og hvordan og til hva bruker man "lammeullhette" tror jeg det heter. Jeg ender alltid opp med og slenge fra meg polermaskinen og og ta det for hånd, gjør sikkert masse galt.. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lars H. Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Svampen bruker du til å "gnu inn" polishen. Lammeulsheten brukes når dette er tørt og skal fjernes og til den siste finpussen etter at voksen er lagt på. Lars H. (pt. på båttur) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tine IV Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Lurer! Hvordan og til hva bruker man polersvamp, og hvordan og til hva bruker man "lammeullhette" tror jeg det heter. Kast lammeullshetta i søpplekassa , bruk kun svamper .Du kjøper en svamp til og legge på med og en til og pollere opp med . Det er sånn jeg gjør det da når jeg bruker marskin, men sjelden jeg bruker den . Når du har brukte svampene en stund og dem begynner å bli slitt , kjører du marskinen rolig og kutter av den ytterste delen med et baufilblad og svampen er som ny . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ojda Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Hei Lars, og takk. Får se om jeg får noe bedre dreis på det neste gang jeg skal polere. Add: Samme til Tine III Redigert 17.Mai.2008 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lars H. Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Vel, egentlig bruker jeg ikke lammeullhetten noe særlig. Finpussingen tar jeg stort sett for hånd. Etter voksingen bruker jeg stort sett kluter fra Auto Glym. Men til å fjerne restene etter poleringen brukte jeg i år microfiberkluter for første gang. Disse synes jeg var helt supre til å få vekk polishrester før voksingen. Andre som har brukt slike? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MetZ Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 I forhold til tykkelsen på billakk så er topcoaten på plastbåter ganske tykk. Man kan derfor rubbe ganske mye før topplaget forsvinner, særlig der hvor fargen hvit. Jeg anbefaler å bruke autosol for god rengjøring. Dersom du bruker poleringsmaskin fukter du først overflaten med sprayflaske. Deretter påfører du autosol. Så polerer du med maskin inntil ønsket glans er oppnådd. Til slutt tar du på hardvoks. Båten blir som ny. Så Autosol og hva med denne Hempel voksen? og hvor mange voksinger bruker dere å kjøre gjennom? 1, 2, 3 ? Eller holder det med bare 1 ? Skjønner jo at mange har forskjellige favoritter til denne jobben, men flott om flere kan si seg enig om ett produkt som er bra ;) Samt, jeg leste at ombord, så er Ajax kjempebra, det blir rent og pent, samt lukter godt... Noen kommentarer? -Tom- Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Ajax er bra. Jeg vasker som regel båten først med varmt, veldig varmt grønnsåpevann. Da forsvinner all skitt og det legges igjen et tynt vokslag. I de båtene jeg har hatt gir dette et godt grunnlag for polering. Men vi har nok alle våre favoritter. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Jeg vasker som regel båten først med varmt, veldig varmt grønnsåpevann. Da forsvinner all skitt . Har testa flere ganger med grønnsåpe,det funker dårlig når dem svarte fine stipene etter regnværet sitter , bruker en sparayflaske å spruter på den svarte dritten og tørker av .I sprayflaska har jeg kraftvask med voks og et par dråper salo . Båten blir som regel regn da , men bruker du for mye , så er jo pollish andre stoffer borte . Men pytt pytt , da er det jo bare å ta på mere . Har foresten hørt at grønnsåpa ikke tar pollishen , men trur det meste av såpeslag tar å fjerne mye . Har brukt noe som heter ECO-SHEEN , det er det letteste jeg har brukt noen gang . Bare spraye på litt å tørke av med en rein fille og båten er vasket og pollert i en smell ., Det skal jeg skaffe mere av , er en fyr som selger detta som var innom havna . Se mere her , og nei jeg selger ikke detta . www.mitra.myffi.biz/ Tine III Redigert 17.Mai.2008 av Tine III (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Det er vel slik at hver enkelt av oss finner frem til den "beste vaskeløsningen"? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 noen som har prøvd å vannslipe veeeldig matt og rufsen topcoat noen gang?frykter jeg må til med noe slikt da den virker håpløs å polere opp. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
seilærn Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Har brukt noe nanoformerings-polish på en meget matt rød båt. Ble imponert over hvor blankt det ble etterpå. Men spørsmålet er om det holder noe, gjorde jobben for 1,5 uker siden.. Redigert 17.Mai.2008 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Jeg har en matt Nidelv som jeg tenker å bruke vannslipepapir på. Papir 2000 og deretter 4000. Grunn: Da er jeg uavhengig av været (nesten). Jeg har bare dårlig erfaring med kjemisk rens. Har aldri fått det bra. Så nå skal jeg prøve vannslipepapir. Tipset med svamper var bra forresten. Det må jeg prøve. Har tidligere bare dårlig erfaring med "lammeullsmaskiner" :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Har testa flere ganger med grønnsåpe,det funker dårlig når dem svarte fine stipene etter regnværet sitter , ...... Mener at andre har påpekt at det er helt vesentlig å bruke VARMT vann og grønnsåpe for at det skal ha effekt? Forøvrig er det Autosol som brukes her i kombinasjon med maskin med svamp og godt med vann både på svampen og spruteflaske for hånden, etter behov. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Kan jeg bruke Autosol mens det er sol, i og med at den skal fuktes underveis (ved bruk av maskin) - eller vil den tørke seg fast til gelcoaten? Er denne maskinen fra Biltema verdt pengene? - Dvs. har den grove nok "svamper" til at rubbing/ autosol osv får gjøre en god jobb? Polermaskin, 350 WDobbelisolert. Kraftfull og effektiv, for hurtig og enkel polering. For bilen, båten, campingvognen m.m. Trinnløs turtallsregulering: 0–3200 rpm. 2 vibrerende polerskiver: Ø 95 mm, med borrelåsfeste. Låsbar på/av-bryter. Hus av ABS-plast, med solid tohåndsgrep. 2 vokspåleggere av skumplast. 2 polerhetter av frotté. Justernøkkel. 2 kullbørster. Eltilkobling: 230 V/50 Hz. Vekt: 2,6 kg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Kan jeg bruke Autosol mens det er sol, i og med at den skal fuktes underveis (ved bruk av maskin) - eller vil den tørke seg fast til gelcoaten? Jeg bruker Autosol uansett sol eller ikke. Hvis det blir et belegg liggende igjen så har jeg rett og slett vasket båten etterpå med svamp og mye vann og da får man av dette, etter min erfaring. Den maskinen har jeg ikke erfaring med, bruker selv eksentersliper av god kvalitet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tine IV Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Er denne maskinen fra Biltema verdt pengene? - Dvs. har den grove nok "svamper" til at rubbing/ autosol osv får gjøre en god jobb? Hadde ikke satsa på den nei , kjøp deg heller en på Best Tools til 298.Er en gul "vinkelsliper" med trinnløs hastighet , har sånn jeg og flere andre kjente . Den har blitt brukt på mange båter i flere år nå og er like bra enda . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Ok, jeg så en vinkelsliper pussemaskin på Karl S Hansen (Watski) til 349,- - men den hadde bare slik "lammeullsfille" og ikke svamp. Var av et billigmerke (Best Tools eller noe tilsvarende). Er det bedre å satse på en slik en? Går det an/ er det anbefalt å bruke en slik maskin og eventuelt Hugos ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Uffe Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Dækket med antiskridbelægning Hvordan får man det pænt? Først på sæsonen fik jeg dækket flot hvidt med oxalsyre, det holdt ikke længe. Nu vasker jeg med autosæbe med voks og det bliver pænt hvidt, men holder ikke mere end to dage. Regnvejr og ombordstigning, selv med rene sko får dækket til at virke snavset og plettet. Gode råd ? ? Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 En kompis fortalte meg at en kunne rengjøre gelcoaten på båten med oxalsyre. Er det noen som har kjennskap til det? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Og jeg lurer på hva jeg skal bruke for å få di mørke alu-listene rundt vinduene pene igjen, det er falmet, og sjolder. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Er ikke det lakk da? Lakkrens burde vel gjøre jobben... Autosol kanskje? (Kan kjøpes på Clas Ohlson) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 En kompis fortalte meg at en kunne rengjøre gelcoaten på båten med oxalsyre.Er det noen som har kjennskap til det? Meget effektivt mot det gule på skroget i vannlinjen. Vær forsiktig ved bruk da det etser/svir godt, og skyll med myyyye vann etterpå! Resten av skroget bruker jeg Autosol på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.