Jump to content

Eberspächer D5W stopper

thov

Recommended Posts

Varmeanlegget i båten min er vannbåret og basert på en Eberspächer D5W.

Jeg har innstallert det selv og det går nå på 3. sesongen. Det har til nå fungert helt fint og jeg har kjørt det stort sett hver helg i vinter.

Så lenge varmeren går på full fart er alt bra. Den starter villig og varmer som den skal.

Problemet:

Når varmeren kun skal varme vannet i berederen (når varmen ikke tas ut i konvektorene) klarer ikke berederen å ta unna all varme som produseres. Varmeren skal da gå ned på halv fart og eventuelt stoppe til returvannet blir avkjølt nok. Dette har fungert bra før, men nå stopper varmeren og det ryker ut av eksosen. Sirkulasjonspumpa stopper også og varmeren starter ikke igjen av seg selv (har ventet opp til 10 min).

Hvis jeg slår den av og på, starter den villig og går som normalt til det samme skjer igjen.

:confused:

Hei!

Jeg tror at overopphetningsvernet slår inn! Automatisk resett etter 10 minutter?

Når varmtvannsberederen er blitt oppvarmet tilstrekkelig så er vil varmeren stoppe på overopphetning selv på halv styrke.

For hvor skal varmen egentlig gjøre av seg?

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Varmeren skal jo først gå ned på halv fart mens sirkulasjonspumpa fremdeles skal pumpe vannet rundt.

Hvis returvannet ikke blir kaldere skal varmeren stoppe og pumpa gå til vannet blir kalt nok (under 70 grader tror jeg).

Da skal varmeren starte igjen av seg selv.

Nå stopper den og samtidig stopper sirkulasjonspumpa. Da tar det jo litt tid før vannet blir avkjølt.

Termostatfeil kan virke sannsynlig. Jeg har ikke studert innmaten i varmeren, men det må jo finnes en termostat som sjekker tempen på returvannet.

Uansett, så virker det som en slags styringsfeil.

Jeg hadde en spesiell situasjon med den på vårparten i fjor også. Da ville den rett og slett ikke starte. Den gjorde ikke noe forsøk på start engang (dieselpumpa gikk ikke, den dro ikke strøm og den var generelt stille). Testet, tenkte og sjekket i flere timer. Etter å ha koblet fra slangene for eksos og inntaksluft startet den plutselig som ingenting var hendt og gikk normalt resten av sesongen.

Jeg registrerte det som en feilmelding hos leverandør/serviceorgan i Sverige (handlet aparatet i Sverige i 2005) for en eventuell reklamasjonsak. Det kan jo tenkes at disse problemene har samme årsak.

Dersom termostaten ikke fungerer som den skal, kan jo dette være en årsak til at den ikke startet også?

Redigert av thov (see edit history)

Tidligere utgaver av denne varmeren kan stoppe pga at flammevakten soter igjen slik at den tror at flammen har slukket. Da vil den stoppe etter relativt kost stund. (Flammevakten overstyres under oppstarten)

Dersom denne modellen også har optisk flammevakt ville jeg sjekket denne. Ser ut som en klar lysdiode, sitter på en holder og "kikker" inn i brennkammeret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...