Bonita I Startet 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2008 Har en SilverMarine 2,70 gummiåt som skal henge i davidene med motoren på (lat er en vel.. ) Har prøvd forskjelige måter å feste denne på uten enda å finne den idelle løsningen, og trenger gode råd: Med en 9,9 Thohatsu på hekken, er vel det viktig å få et godt feste rundt motor/i akterspeil på jollen - dog slik at motoren kommer på yttersiden av daviden slik at jollen kan heises helt opp mot davidene. "Åpningen" mellom davidene er relativt liten, og hvis jeg da bruker ringene foran blir den hengende skjevt, både i bredde og høyde Tror jeg må lime på noen nye pad-ringer foran - men hva gjør jeg bak; Borer hull i akterspeil og lager et feste her, eller montere nye ringer bak også - vil dette evt. holde ? Gummibåten bør jo heller ikke slenge sideveis så.... ?? Et alternativ er selvsagt å heise den på høykant - men da blir det ikke plass til motoren - og det var dette med latskap... Legger med et bilde som viser - i tillegg til strålende vestlandsvær i pinsehelgen - viser plattform og daviden på Broom`en Trenger gode råd, gjerne med bilder hvordan andre har løst dette . Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
nordan family 27 Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Synes ikke avstanden ser noe unormal ut. Et annet medlem som skulle montere daviter hadde tatt mål av en del andre båter, og om jeg husker det korrekt var det mest normalt med omlag 150 cm mellom daviterne - men ta det men stor klype salt - hukommelsen kan svikte Jeg har selv borret hull i akterspeilet og satt inn øyebolter med øye på innsiden. Da går motoren når den er i sving akkurat bak daviten. Måtte til med nye festeringer/padder som ble festet innvendig nære dørken foran. Synes det fungerer veldig bra. Heises stramt under daviten. I tillegg har jeg byttet ut en bolt på davit-festene med en øyebolt, slik at jeg kan stramme en line i kryss mot jolla for å avlaste eventuelle sidebevegelser. Synes det virker ok. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Øyemontering akter: For at motoren går klar david, har du da motoren i løftet/hevet posisjon eller nede.? Med montering av innvendige øyer foran - har du to punkt opp til daviden eller et "spenn" mellom øyene og f.eks. spleiset en ring eller lignende midt på - og kun ett feste opp? Bilder ? Redigert 17.Mai.2008 av kjetu (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 om du ikke har lest denne kan det være noen tips her Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 om du ikke har lest denne kan det være noen tips her Leste denne- men ble ikke så mye klokere - dog ler jeg enda av Worse`s elegante sarkasme, selvironi og beskrivelse av hva en ofte føler.. (Og tydligvis har QB ikke fått tilgang til Worse`s innlegg da han jo fremdeles er skrivefør på BP .... Tar fremdeles imot gode forslag til løsninger Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Fenris Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 God morgen og vel overstått feiring... Kanskje noen medlemmer kan ta noen bilder av egne gode og dårlige løsninger på dette. Har selv ervervet en ny gummi på 2,7 fritt for oppheng. Har tenkt på samme løsning som worse, men har ennå ikke gjort det. Så utfordringen må være; har noen bilder.... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Jeg har motoren senket når den henger i daviten. TO øyebolter på innsiden av akterspeilet litt lavere enn midten. En liten sjakkel i hver emd 20-30 cm liten kjetting, og en sjakkel i denne igjen som daviterfeste festes i. Ettersom motoren er senket og i sving (som medfører noe vekt-forskyvning) bruker jeg den tredje sjakkelen til å justere hvor vekten skal henge i kjettingen - ettersom motoren er i sving er daviterfeste ikke helt i midten på kjettingen. Kjettingen min er såpass stram/tilpasset at den kommer opp mellom skru-festene på påhengsmotoren. Motoren går akkurat klar daviten med en liten cm eller så. Skal se om jeg får tatt en bilde neste gang jeg er i båten - men det spørs om det blir i dag. Minnes at Skipper Worse har vist et bilde av en tilsvarende løsning på sin båt i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Tjohei! Her er bilde av innretningen på båten vår. Elektrisk heis, der hele plattformen senkes ned i sjøen, og gummitaska manøvreres over. Med fjernkontroll heves plattformen enkelt, med mann og mus. Hadde ikke problemer med å løfte en 15` Askeladd med 9.9 Yamaha. Er i ferd med å handle "kondombåt", og lurer på å fjerne hele heisen, for så å bruke "snap-on" i badeplattform. Er det noen som har sett disse før? og evt. kan si noe om prisantydning ved et evt. salg. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Løfter denne litt igjen; Gummibåten har oppblåsbar dørk, så noen festeanordning foran på denne blir nok litt trøblete. En lalternativ øsning kan selvsagt være å lime på ringer innvendig på siden av pontongene .. Akter ser jeg for meg en løsning som beskrevet med ringer gjennom akterspeilet - men utfordringen blir å få motoren klar av davidene, slik at båten kan heises helt opp. I tillegg må jeg vel lage til en kryss-avstiving e.l. mot slingring sidelengs? Andre med gode forslag / bilder ? (Det må da være mange på BPsom har gummibåt i davider - eller.... ) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Marida Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Jeg ser problemet ditt, jeg løste dette ved å ta ut fremre dørkplate i gummibåten og feste inn to plater med øyer opp. Skruene forsenkes inn fra baksiden. Disse festes lengst mulig frem i gummibåten for å unngå brekte tær fra unga. Fungerer kjempefint hos oss. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Jeg har en QuickSilver 270 i daviter. Festet som en tidligere skribent her gjorde; 2 øyebolter i dørkplata bak (men jeg skjønte at du ikke hadde dørkplate...) og to øyebolter i dørkplata foran. Syrefast kjetting mellom øyeboltene med en sjakkel midt på som båndet fra daviterene er festet til. Sitter som banken. Øyeboltene er skrudd fast til syrefaste bolter som er sveiset fast til en ca 70x70mm plate, slik at boltene ikke kommer opp gjennom dørkplata. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Gummibåten har oppblåsbar dørk, så noen festeanordning foran på denne blir nok litt trøblete. En lalternativ øsning kan selvsagt være å lime på ringer innvendig på siden av pontongene .. Høre ut som meg Oppblåsbar dørk og pålimte ringer foran. Hvis du setter motoren i full sving vil du nok se at akterspeilet på jolla er litt vinklet i forhold til pontongene. Og når du da fester øyeboltene litt langt nede vil du se at det blir nok plass. Ser flere beskriver festede bolter i dørken - men ved liten lekkasje eller lignende i en pongtong vil vel hele dørken løsne? I dette innlegget ser du bilder av et annet medlems feste av øyebolter. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Ser inte om det är någon som har nämnt det, men min erfarenhet är att man måste tänka på kapell över gummibåten samtidigt som man gör upphängning för davits. Utan kapell - helst med takås - så riskerar man att gummibåten blir ett par hundra kilo tyngre om det kommer ordentligt med regn (eller slagsjö). Kanske man inte är i båten när det regnar, och då är det risk att davitsen inte håller. En annan sak att tänka på är att säkra gummibåten så att den inte pendlar i sidled när båten rullar i sjön. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Det tok litt tid med bildene. Antar utfordringen allerede er løst på annen måte, men slik ser det i alle fall ut med øyebolter på akterspeilet - det går akkurat i forhold til motoren: Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Jeg har akkurat vært gjennom samme operasjon, men har festet øyeboltene på akterspeilet for lavt, slik at jolla blir fryktelig ustabil straks den forlater vannet. Den blir så overtung at den vipper rundt dersom jeg ikke støtter den. Jeg skal flytte øyeboltene til øverst på akterspeilet i dag, så får vi håpe dette hjelper. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 jeg har justert litt på kjettinglengdene for å så den til å henge rett. Motoren henger på skrått, og måtte da fortkorte den ene kjettingen for at dette skulle kunne heises noenlunde rett. Har du prøvd det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.