Jump to content

Har noen erfaring med denne ?


880

Recommended Posts

Har en slik liggende i garsjen, vurderer å montere denne før båten blir sjøsatt.

Lurer på om noen har erfaring med denne.

Den gir også galvanisk skille mellom aksling/sjøvann og motor, dette er jo en fordel sies det ?

 

 

http://randdmarine.com/FLEXIBLESC/IMAGES/popim.jpg

http://randdmarine.com/flexiblesc.asp

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Denne blir montert originalt på Princess med TAMD41, TAMD63 og TAMD74. Det er mulig de også monterer dem på båter med større motorer,  jeg kjenner kun til båter med ovennevnte motorer.

 

Min erfaring er at denne demper støy og tar opp små skjevheter i flensen mellom aksel og gear slik at justering av motorlabber ikke må gjøres så ofte.

 

For å unngå galvanisk skille er det brukt 6mm2 ledning mellom ene bolten på akslingsflensen og ene bolten på gearflensen, denne ledningen går gjennom senter av koblingen.

 

Alle kraner, ror, motorer, akslinger, braketter o.l. er jordet til to zinker under båten, dette er en løsning de har brukt i mange år så metoden er velprøvd.

MVH Chrian

Link to post

Der hvor jeg fikk denne koplingen spurte jeg om det måtte monteres en kobling mellom aksling og gear for å viderføre "jording".

Fikk til svar at det idielle var om propell/aksling hadde galvanisk skille fra motor. :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Der hvor jeg fikk denne koplingen spurte jeg om det måtte monteres en kobling mellom aksling og gear for å viderføre "jording".

Fikk til svar at det idielle var om propell/aksling hadde galvanisk skille fra motor. :confused:

Dette er sakset fra to forskjellige steder i monteringsanvisningen til produsenten:

 

Earthing Connectors

 

'R & D Marine' Earthing Connectors consists of a Silver impregnated ribber strip, which when fitted through the axis of the coupling between the two fail safe straps gives electrical continuity, R & D have sizes to fit all 910 series couplings.

 

8. Check electrical continuity on installation and thereafter at three to six month intervals

MVH Chrian

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...