880 Startet 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2004 Har en slik liggende i garsjen, vurderer å montere denne før båten blir sjøsatt. Lurer på om noen har erfaring med denne. Den gir også galvanisk skille mellom aksling/sjøvann og motor, dette er jo en fordel sies det ? http://randdmarine.com/FLEXIBLESC/IMAGES/popim.jpg http://randdmarine.com/flexiblesc.asp Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Chrian Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Denne blir montert originalt på Princess med TAMD41, TAMD63 og TAMD74. Det er mulig de også monterer dem på båter med større motorer, jeg kjenner kun til båter med ovennevnte motorer. Min erfaring er at denne demper støy og tar opp små skjevheter i flensen mellom aksel og gear slik at justering av motorlabber ikke må gjøres så ofte. For å unngå galvanisk skille er det brukt 6mm2 ledning mellom ene bolten på akslingsflensen og ene bolten på gearflensen, denne ledningen går gjennom senter av koblingen. Alle kraner, ror, motorer, akslinger, braketter o.l. er jordet til to zinker under båten, dette er en løsning de har brukt i mange år så metoden er velprøvd. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
880 Svart 19.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Der hvor jeg fikk denne koplingen spurte jeg om det måtte monteres en kobling mellom aksling og gear for å viderføre "jording". Fikk til svar at det idielle var om propell/aksling hadde galvanisk skille fra motor. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jolla Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Slik har vi også ombord. Det går en tror det er 10 eller 6 kvadrat over. Propeller og motor/gear bør være sammenkoblet, gjør du ikke det vil ikke sinken virke på begge deler. MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Der hvor jeg fikk denne koplingen spurte jeg om det måtte monteres en kobling mellom aksling og gear for å viderføre "jording". Fikk til svar at det idielle var om propell/aksling hadde galvanisk skille fra motor. Dette er sakset fra to forskjellige steder i monteringsanvisningen til produsenten: Earthing Connectors 'R & D Marine' Earthing Connectors consists of a Silver impregnated ribber strip, which when fitted through the axis of the coupling between the two fail safe straps gives electrical continuity, R & D have sizes to fit all 910 series couplings. 8. Check electrical continuity on installation and thereafter at three to six month intervals Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.