Brodern Startet 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2008 Jeg har en nidelv 15 som jeg tenkte å få beskyttet kjølen/bunnen på med et eller annet. Ser at det selges keelguard eller hva det heter, noe plastræl som limes/tapes fast. Synes det virker litt simpelt egentlig, men kanskje noen kan si noe om dette ? Hva med kjølstål i rustfritt, sånn list som man legger langs kjølen/midten ? Selges vel hos noen båtrekvisitabutikker ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
roaldbj Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Velkommen til båtplassen og mange gode båtopplevelser. Jeg anbefaler på det sterkeste å ettermontere rustfritt kjøstål - under visse betingelser. Jeg vet det er mulig å kjøpe dette men husker ikke produsent/salgssted. Du bør vurdere hvordan du monterer kjølstålet. Jeg så nylig en båt som hadde hatt landkjenning med kjøstålet. Dette hadde gitt en skade på en av skruene som festet kjølstålet til kjølen. En av følgene var at vann hadde begynt å trenge inn i skruehullet. Det er nok få båter som er produsert for ettermontering av kjølstål. Jeg kjenner ikke til tykkelsen på kjølen i Nidelv 15. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Hei, og mange takk Har hatt denne båten noen år, men brukte den for første gangen i fjor. Men går med planer om å bytte den ut og kjøpe en Nordkapp 17/Herwa eller Fjord 18, eller lignende båt. Men nå bruker jeg denne da, og den er grei nok til fisketurer. Har jo ekkolodd og gps samt minn kota dorgemotor ++ men ønsker mer plass :) Kjølen er nok ikke så tykk, men å skru går nok greit skulle jeg tro. Tenkte mest som beskyttelse ved opptrekk på henger, samt når man er borti stranda iblandt. Jeg har også hørt at det selges hos båtrekvisitabutikkene, men har ikke funnet noe enda. Her er litt film fra i fjor, dårlig kvalitet og litt fra testkjøringa, etter å ha bytta undervannshus. Redigert 18.Mai.2008 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Tenkte mest som beskyttelse ved opptrekk på henger, samt når man er borti stranda iblandt. Har faktisk to båter på henger og har aldri følt noe savn av kjøljern, eller annen beskyttelse, ved optrekk/utsetting på/av henger? Forutsetter selvfølgelig at man benytter en rampe som er nogenlunde egnet til formålet. Tror jeg hadde latt det være, særlig med tanke på at du jo skal selge båten snart allikevel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brodern Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Jeg pleier å sette den ut på Solvik Marina, og ved Kalvøya ved Sandvika. Hengeren har vugge også. Men det skader jo ikke å koste på den litt uansett synes jeg. Det vil kanskje bli litt lettere å selge den hvis en kjøper ser at det er brukt litt penger på stell også :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
haraldt Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Har montert keelshield på min Finnmaster. Gjorde det fordi eg ikkje ville bore hull til kjøljern pga fare for lekkasje. Har hatt det på i 3 år og det sitter fast ennå. Det er ca. 2 meter langt. Montering er ikkje vanskelig, tok ca ein kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Er det slik blå plast/gummi med litt profiler på, 10-15cm bred ? det er slik jeg tenker på ihvertfall. Hvordan festes den ? Siden det er et samarbeid med 3M så er det kanskje tape ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
haraldt Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Det stemmer. Min er svart. Det er tape på plasten, men det skal smørest på ein slags primer på glassfiberen. Kanskje derfor den henger so bra. I settet følger også med ei plate i rustfritt som skal beskytte der som tauet/wireen er når båten er på henger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Sjekk med importøren www.fritidsverden.no som holder til i Grimstad. KeelGuard kan du kjøpe hos dem i nettbutikken. Ser ut som du får den i flere farger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
erwin-abel Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Jeg monterte nylig et slikt "stevnjern". Jeg gikk fra slepeøye i baugen og ett stykke under båten. Skruer og sikaflex. Jeg kjøpte først ett på maritim, men det var helt flatt inn mot båten. Båten er ganske skarp i baug og kjøl, så den syntes jeg ikke ble så bra. Fikk da tak i et med "hulkile" som passet bedre. Det fikk jeg tak i på TB repp. i Fredrikstad. Greit å montere. Jeg tror det er veldig greit å ha et slikt sevnjern. Det er så fort gjort å komme borti en sten eller noe når en skall legge til inn mot fjellet. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Ja det skal jeg gjøre, takk for tips :) Når jeg har vært i naturhavn har jeg jo latt båten ligge fritt, men det er greit med litt under der. Og mot harde kjølruller også :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.