Jump to content

Noen spørsmål rundt D5L

BigRevi

Recommended Posts

Hei.

Jeg har sett at en del folk på BP har/skal ta D5L(Fritidsbåtskipper).

Tenkte kanskje at jeg skulle prøve og ta det i nærmeste framtid(ca.2 år) og i den forbindelse så har jeg noen spørsmål.

Hva er kravene for å ta dette kurset? Tenker da på aldersgrense og liknende.

Kan man klare dette kurset uten den store skipserfaringen ( og livserfaringen for den slags skyld) ? Jeg har tatt båtførerprøven og vet jo mer enn en gjennomsnittlig nordmann om båt, men er dette nok?

Lurer også på hvor mye det koster, og hvor mange kurstimer det er sånn

På forhånd takk :yesnod:

Jeg skal ikke svare på alle spørsmålene dere stiller,

men bare uttrykke at Poseidons D5L kurs her på BP er noe av det beste jeg noen sinne har deltatt i.

Jeg lærte ting jeg trodde var umulig for meg som gammal gubbe å lære.

Det var ingen av deltagerne som uttrykte negative synspunkter ved kurset.

Jeg lærte svært mye gjennom D5L og jeg unner alle mine båtkollegaer å lære tilsvarende.

Jeg regner med at neste Baatplassen D5L begynner i oktober og koster 9500 kroner.

Vanlige klasseromskurs skal være ca 120 timer, de koster litt mer enn nettkurset. For Baatskolen Poseidon (som arrangerer nettkurset på Baatplassen) begynner klasseromskursene utpå høsten, har vanligvis én kveld i uken og varer til april/mai. Håper det gir en grei indikasjon på varighet i praksis? Andre har levert mer intensive kurs, da har man ikke tid til jobb/skole utenom.

For selve kurset finnes det ikke noen særlige grenser, det er verre med sertifikatet. Jeg antar aldersgrensen for sertifikat er 16 eller kanskje 18 år, i tillegg må man ha fungerende fargesyn (hvertfall ikke rød/grønn blind) og få attest fra sjømannslege på at man ikke er død eller har andre skavanker som gjør en uskikket til å være båtfører.

For sertifikatet må man dessuten få attest fra en troverdig, nøytral part (ikke ektefelle eller lignende) på at man har regelmessig brukt båt over 8 meter de siste 3 år. Kan man ikke skaffe slik attest må man gjennomføre praktisk utsjekk hos godkjent skole, en tur på noen timer hvor man viser at man kan håndtere stor båt.

Jeg gikk kurset sammen med en elev på vgs og en lærling, så det er fullt mulig å få sertifikatet selv om man mangler mange år på å være "gubbe".

i tillegg må man ha fungerende fargesyn (hvertfall ikke rød/grønn blind) og få attest fra sjømannslege på at man ikke er død eller har andre skavanker som gjør en uskikket til å være båtfører.

Tror Penny mener døv her.

Posidons kurs er et bra opplegg. Jeg er en av de som sammen med Roaldbj har vært gjennom D5L og D5LA der. Dette opplegget har fungert suverent for meg med en jobb der jeg reiser mye og har tid til å lese/lære på litt ukurante tider.

I tillegg til de 9500 som Penny antyer må man også legge til kostnadene for et par samlinger i Stavanger. Mener å huske at hver samling med kost og losji kostet ca 2000 kr/gang. I tillegg kommer reisekostnader.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Tror Penny mener døv her.

Nei, jeg lurer på om ikke døv faktisk kan gå an, selv om man da får merknad på det punktet på helseattesten som gjelder om man har anledning til å inngå i sikkerhetsbemanning. Vet vi har minst én bruker på baatplassen med peiling på sånt, men husker ikke navnet hans.

Død er derimot nokså sikkert diskvalifiserende :smiley:

Nei, jeg lurer på om ikke døv faktisk kan gå an, selv om man da får merknad på det punktet på helseattesten som gjelder om man har anledning til å inngå i sikkerhetsbemanning. Vet vi har minst én bruker på baatplassen med peiling på sånt, men husker ikke navnet hans.

Tror Poseidon kan svare oss på dette. Pluss at det er noen aktive som er døve på forumet, kanskje de vet det?

Hørselskravene:

Det skal ikke foreligge større hørselstap enn 40 dB ved frekvensene 500–2000Hz og 60 dB ved 3000–4000Hz. Alternativt ansees kravene til hørsel som oppfylt dersom søker hører vanlig talestemme på 4 meters avstand med eller uten høreapparat.

Hentet herfra.

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...