melrakke Startet 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2008 Ny innfesting av trailerkrok. Rana`en er ute av låven. Er det noen som har forslag til korleis ein må forsterke innfestinga til ny trailerkrok. Kroken idag sitter for høgt i forhold til vinsjen og ny må borast inn lenger nede. Bilda viser slik det er nå, og det ser ut som er plastra (rektig uttrykk?) på ein forsterkning bak til dagens krok. Bør ein støype/lime inn metall, eller er det nok med ein bit av kryssfiner ? Bør ein forsterke før ein støyper inn nevnte metall/finer bit ? Kor lagt ut til sidene bør ein gå med ny matte ? Kor mange lag? Må vel kunne bruke epoxy til dette ? Det er rimleg greitt å komme til på baksida der ny krok blir montert. Meiner båt/motor vil vege rundt 1200 kg, og er etter det eg forstår solid bygd. Båtplassen vår er idag opptatt av ein BEVER 470, som er greiare å bruke for jentene, men det kunne være moro å bruke Rana`en til litt lengre turar, både på sjøen og på større fjellvatn. Har søkt på forumet, men funne lite om (solid) innfesting av trailerkrok. Kan også lite om glassfiber/styrke, men har sett at det er stor kunnskap om alt som gjelder båt på forumet , og at det er imponerande flinke folk som er aktive her. Mvh Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Et alternativ til å lage ny innfesting av trailerkrok på båten kan være å flytte vinsjen på tilhengeren. Har du vurdert å lage et nytt, og høyere, feste for vinsjen? En sveisekyndig kan gjøre dette relativt raskt og rimelig. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
chagall Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Enig med `Snekkern`ville absolutt vurdert å få lagd til et høyere vinsjfeste på hengeren, fremfor å lage ny innfesting på båten. Ser av bildet at det er en Tredal henger, men er vinsjfestet originalt? Virker veldig lavt til å være på en boggihenger. Sitér dette innlegget Link to post
melrakke Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Takker for svar. Trudde "tårnet" var originalt, men skal undersøke dette med Tredal. Kjøpt hengeren brukt. Har vært inne på tanken å lage lenger tårn, kan også sveise sjølv, og har og sikkert det jernet som er nødvendig. (Dette blir liksom meir mitt område) Men kva med kraft x arm ? Vil ein ikkje utsette innfestinga på hengeren for for store krefter ? Kan naturlegvis lage et skråspenn framover, men...... og vil ikkje båten også bli lettare å dra opp med eit lågare feste, eller er dette bare noko eg innbiller meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Mulig du kan finne ut om tårnet er originalt ved å se på websiden til tredal. Skal det bli effektivt trekk bør feste i båten ikke være høyere enn winch'en. Og da må tårnet gjøres veldig mye høyere. Ville heller montert et ekstra feste lenger ned på baugen. Ikke bruk finér, fyll heller opp "V'en" med langtrådig glassfibersparkel. Slip første vekk topcoat'en i det området som blir dekket av sparkel. Sitér dette innlegget Link to post
melrakke Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Har sendt ein e-post til Tredal og regner med å få måla på tårnet etterhvert. Men likte svaret til Ingar svært godt, og trur vel eg gjør det slik, -og håper på at det holder. Forslag til ytterleg forsterkning av nytt feste, tas imidlertid imot med takk. Men uansett mange takk for hjelpa ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Som du ser er ikke det eksisterende originalfestet i båten så veldig forsterket, enda dette skal tåle belastningen under fortøyning. Det vanlige er at de legger en liten finérkile under. Denne råtner bort etter noe år. Derfor er det bedre med massiv glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 ER jo en staselig båt du har ? Når du sier " ute av låven" er det da slik at den har stått der en stund eller ? Sitér dette innlegget Link to post
melrakke Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Ingar Det stemmer med den vesle klossen Ingar. Eg forstår deg slik at det er meir påkjenning under fortøyning enn ved opptak. Trur eg skjønner meir av størrelsene på kreftene det da her er snakk om. Takk skal du ha. Nils 1 Takk for gode ord om båten. Synest sjølv at båten er fin. Har stått på låven i 5 år. Kom over denne rett etter den var lagt ut til salg, kjøpte den tvert. Har aldri hatt den på vatnet, men har ein 2t. 90 hk som skal monterast på den. Båten hadde gått med ein 60 hk. siden den var ny, den motren blir nå bruka på Bever`n Burde vel vært ein firetakter på Rana`en, men da tida ikkje strekker til den store bruken av båt, er bensinutgiftene små. Båten er gammal den, frå 1985, og etter det eg fekk opplyst ein demo. båt som Rana Båt reiste rundt med. På bilde eg har sett av seinare årsmodeller, er dette skroget litt forskjellig, 3 bordganger mot 2 på seinare modeller. Den er heller ikkje heilt lik under. Det er ikkje sjølvlensande dekk, men full ståhøgde under kalesja. Når kalesja er på blir båten faktisk vakker den, he-he. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.