Brodern Startet 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2008 Jeg overtok for noen år siden en båt etter bruttern. En Nidelv 15, var ikke det man kunne kalle båt egentlig. denne hadde også sunket, ligget på bunnen, og var skadet. Hadde den noen år før jeg endelig fikk opp dampen og begynte på den. Motor ble handlet inn, diverse lanterner, lensepumpe, bryterpanel, ledninger, silikon, stangholdere, ekkolodd, GPS hadde jeg, batteri, 100ah og sikkert mye annet smått. (et 140ah batteri drifter el motor) Etter en vask begynte jeg. Vindusramma blei reparert og nytt vindu kom i donorform fra brutter (plast/lexan) Brakett til elektrisk motor ble laget, plate til tank og batteri + lensepumpe blei saget til, og lensepumpe blei satt inn, nytt ratt, hjemmelaget kalesje(ja bare le) etter noen timer/helger ble det tilslutt noe jeg kunne ta med på fjorden ihvertfall, mer eller mindre. Stoppknappen til motoren blei flyttet frem til førerplass, kan være greit egentlig. CB radio og VHF radio fant sin plass også. + gjennomføringsmuffer til styring og kontrollkabler. Ny henger blei mottat i bursdagsgave fra snill far en Tiki BT 700, kjempehenger. Har hatt en del kødd med motoren. Først ble alt av tenner i undervannshuset bare gryn, selger sa at det var skiftet olje der, men den svarte gjørma jeg fant inni der var vel heller 10 år gammal så det ut som. Men en tlf til selger løste problemet (etter at tauing halveis fra Sætre og inn til Sandvika var gjennomført) og et nytt hus blei levert, gratis. Turen ut helga etter resulterte i ødelagt startaggregat, pga alle startvanskene som hele tiden har vært til stede. Ny tlf til selger med lovnad om at denne motoren kom i retur løste igjen problemet. Nytt aggregat blei levert. Mista 1 stk Minn kota utafor sandvika hører også til historien, men ny er kjøpt inn, og denne er nå sikret med stålvaier. Hjemmelaget kalesje (ja bare le) blei også montert, til den nette sum av 69kr nye stoler er montert framme, hvite i kunstskinn fra ikea, passet fint, og er mye lettere enn de orginale, og baksetet skal trekkes om, til hvitt. Men ellers har tinga vært greit. Nå før første tur blei en lampe montert fremme, for ev mørke kvelder. Kjekt når man skal inn på slippen etc. Og nå pumpe mellom bensintanken og motoren ble montert, og jeg tror startvanskene bunner i denne påumpa siden ventilen inni der var defekt. Nå starter motoren tvert, alltid. Total kostnad for denne båten er 7500kr, og den medregnet innkjøp av en Evinrude 25hk (+2000 til ny el motor da) så jeg synes jeg har fått meg en fin båt til lite penger så nå er det snart ferie, og masse som står på menyen, håper jeg , forhåpentlig uten behov for Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Jamo Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Bra tråd Godt dokumentert Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 hei Flott levert detta!! ser virkelig bra ut:-) hva brukte du på gelcoaten for å få den såpass fin? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Jeg driver å leter etter bilder fra monteringa av gjennomføringa til kablene bak, og lappinga av et hull ved fenderlista på den ene siden foran, de dukker vel opp. Jeg har kun vasket og polert skroget. Vasket med terrasserens som jeg sprøytet på og gnukka med svamp(uten hansker, noe jeg angra på dagen etter) og vasket med vanlig bilsvamp med polish i. Blei rent og fint det. Pleier jo å spyle av båt og henger etter hver tur i sjøen da. Alt over vannlinja er malt en gang, av noen, men det er brukt bra saker som sitter godt. Er litt sig et par steder, men ser greit ut. Vurderer også å bestille meg slike autotrimplan, sånne "halvjalla" greier med fjær/demper på, eller så er vel det beste å satse på skikkelige saker. Er jo en kjent sak at slike små baljer legger seg over på siden når man gasser på litt, og er alene. Men farten er ikke issuet med denne båten. Det er til fiske den blir brukt for det meste, av meg alene, selv om madammen også gjerne blir med. Men da skal sola være til stede, hele dagen :) Med 25hk går den ikke akkurat bra, men 19 knop målt med GPS og en person klarer den ihvertfall, og 17,5 med 2 personer, og det holder på denne synes jeg. det er jo ei lita balje egentlig da :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.