Jump to content

Fra Østlandet til Vestlandet

Bitteliten

Recommended Posts

Vi har en løs tanke om å gå i for oss nye farvann i sommer. Om vi er heldige blir det 4 ukers ferie - og da har vi tid til å gå litt lenger enn vanlig. Vi har aldri vært lenger enn til Kristiansand.

Hva er stedene vi bør gå innom på veien?

Hva er stedene vi bør passe oss for?

Ande tips og råd for planleggingen?

Har tenkt å kjøpe kart 305, 306 og 307 for planlegging

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kan bare ønske deg/dere velkommen til Båteldorado Vestlandet! Å anbefale spesielle steder, er ikke enkelt. Det finnes et utall av steder å besøke, fra bratte fjell i de store fjordene, til et utall av holmer og skjær lenger ute ved kysten. Det kommer jo litt an på hva en liker: Svaberg og lyng eller granskog helt ned til sjøen. Her er det bare å velge! Turistkontorene har et stort utvalg av brosjyrer som forteller om severdigheter og "perler" man bare MÅ besøke. Jeg ville kanske startet der, og så utvide "søket" etter hvert. De fleste kommuner har hjemmesider med mye god informasjon.

Lykke til!

Vestlandet er stort og jeg husker ikke kartseriene i hodet til å vite hvor langt dere har tenkt dere. Du finner noen tips jeg fikk i denne tråden, da vi tok Sunndalsøra til Oslo i fjor. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29134

Vår erfaring var at den flotteste delen av turen var nord for Sognefjorden, og spesielt nord for Stadt. Men, bevare meg vel til mange flotte plasser mellom Stavanger og Bergen også. Største forskjellen vi merket oss, var hvor god plass det var. Svenskekysten blir polkø.

Hadde jeg vært dere, så hadde jeg tatt noen lange etapper og kommet meg til Stavanger ASAP. Derifra starter eventyret.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Anbefaler at dere bruker noen dager i ryfylke (området nordover fra Stavanger) hvis dere tar turen til vestlandet. Der kan du boltre deg i steder, og i stor grad velge om du vil ha en stille kveld for deg selv, eller være sammen med andre. Bildene er fra helgens tur på Lindøy som ligger i retning ryfylke på vei fra Stavanger.

img_1747.jpg

img_1702.jpg

Vi ses kankje på veien. Selv er planen og dra nedover til Sørlandet.

I Ryfylket er det mange flotte plasser å besøke. For deg med stor båt er kanskje Helgøysund en bra plass å besøke eller hva med en tur til Kvitsøy?

Av byer så er Egersund og Farund greie å besøke.

Det som er litt kjedelig at det er 5 grader kaldere her på sommeren enn på Sørlandet og Østlandet. (Dette får vi igjen på vinteren).

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)

Det er utrolig mange flotte steder, og jeg har ikke besøkt en brøkdel av dem enda. Men jeg kan gjerne anbefale noen av de stedene jeg har vært. Vi tar dem fra sør og mot nord:

- Spangereidkanalen. Unødvendig i fint vær, men nødvendig å oppleve og se. Sjarmerende og koselig sted, og kanalen er flott. (Tror du går gjennom med NordWest'en, men sjekk....)

- Farsund. Både Korshavn og Loshavn er flotte steder å besøke, og gjestehavna i Farsund er kåret til Norges beste for et par år siden. Sommer- og sørlandsby med alt det innebærer. Få gjerne med dere Kaperdagene og Kaperspillet om dere skulle være der i midten av juli.

- Hidra. Øya utenfor Flekkefjord er nydelig. Her kom bl.a. den eksentriske kunstneren Lars Kristian Guldbrandsen fra. Hør hans historie og besøk Fedrenes minne i Kirkehamn.

I Ryfylke er det mange steder, men jeg nevner:

- Kvitsøy. Øysamfunn ytterst i Boknafjorden. Vilt og vakkert.

- Ønskes bybesøk i Stavanger er Lindøy et godt alternativ som overnattingssted. Ligger bare 10. min. med NordWest'en - øst for sentrum. Stavanger er europeisk kulturhovedstad i 2008, og hele sommeren er stappfull av festivaler og kulturevenementer som er verdt å få med seg.

- Sjernarøyane. Her er det tett mellom perlene. Helgøysund er kanskje det mest besøkte, men en kan med fordel legge seg i enkelte av uthavnene.

- Jelsa. Fantastisk fin plass.

- Lysefjorden. Nesten et must når du er på disse kanter. Lysefjordsenteret, Fantahålå, Prekestolen og Kjerag sett fra Fjorden (eller kanskje dere tar turen opp?) eller Fløyrli med kunstmuseeum i den gamle kraftverkbygningen og de 4444 trappetrinnene opp i fjellet.

- Haugesund. Best i august med havnedager, Sildajazz og Filmfestival. Trivelig by. Men husk at det er VELDIG trangt om plassen under Sildajazzen.

- Espevær. Kjent for UFO-ringen, hummerpark og kabelferje.

- Bømlo. Et eldorado av småøyer, viker og sund. Nevner kanalene, Skogbu, Moster med amfiet og spennende historie (en del spennende spill, konserter og kulturarrangement i løpet av sommeren), Nillo på skjæret og Goddo. Må også kalles vilt og vakkert.

- Romsa. En perle av en øy i Sunnhordaland. Ligger ytterst mellom Ølens- og Etnefjorden.

- Rosendal. Kjent for Baroniet. Flott plass ved porten til Hardanger. Ta gjerne turen litt lenger inn i fjorden og gå turen opp til Bondusbreen. Fantastisk tur i nydelig natur. - Godøysund. Har ikke vært der på veldig mange år, men det VAR iallefall en flott plass. Ved Bjørnefjorden.

Bergen. Beskrivelse unødvendig

Dette var et knippe av plassene fra Lindesnes til Bergen. Det finnes nok mange fler, og da har vi ikke engang begynt på strekningen Bergen Trondheim :yesnod:

God tur! :flag:

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Det som er litt kjedelig at det over er 5-10 grader kaldere her på sommeren enn på Sørlandet og Østlandet. (Dette får vi igjen på vinteren).

Nåja, jeg syns du tar litt hardt i nå. Jeg har bodd en del år på østsiden av fjellene, og syns vel ikke forskjellen er så gedigen. Må ikke skremme Bitteliten av her :wink:

Det er jo lenge siden sommer startet på vestlandet, og badesesongen er allerede i gang.

img_1755.jpg

Ellers benytter jeg anledningen til å nevne Skudesneshavn på sørsiden av Karmøy, Skrabbavika i Tysvær (et fint sted som ingen har greide i tråden "Hvor er dette på Vestlandet"), og hvis du er du ferdes ved Stjernarøyane er også Eriksholmen et alternativ. Se bilder under.

img_3254.jpg

Gjestehavna i Skudeneshavn

img_3226.jpg

Utsikt over Skrabbavika med både brygger, strand og fine grøntområder for både barn og voksne.

img_2063.jpg

Høstlig solnedgang ved Eriksholmen

Min bedre halvdel blogger for harde livet. Mellom mye annet rart kan du kanskje finne tips til flere fine steder. Hvis du ønsker noen av stedene plottet på kart, gi et vink så ordner vi det.

Her er bloggen.

Redigert av Akult (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...