Grand Banks jr Startet 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2008 Jeg er i full gang med oppussing av en gammel Nidelv 24 som i minst ett år har hatt lekk kalesje. Resultatet er at teaken (finerplater) har stått ganske fuktig, og at spesielt byssen har flere sorte prikker (fra 2-6 millimeter i diameter). Jeg har skrapt bort øverste sjikt på lakk, men prikkene er der fremdeles. Ser ut til at dette sitter i veden og ikke på lakken. Går det an å fjerne? Ser ved søk i forumet at det tidligere er anbefalt klor i vann, sitron og diverse andre luriumer. Av disse kan det synes som om sitron er det mest anbefalte (som har virket). Jeg har tenkt til å behandle platene etterpå med edelolje. Hva kan jeg prøve, og hvordan skal jeg gjøre det? (Husk at platene flere steder ikke har lakk, da jeg helt har fjernet lakken der den har sluppet underlaget. Må vel derfor være forsiktig med å skylle med vann???) Takk for din kommentar! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Vær forsiktig så du ikke sliper gjennom her. Teak laminatet er tynt. Redigert 18.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Takk for advarselen Bitteliten (og grattis med heftig ny båt!). Jo, jeg sliper veldig forsiktig (for hånd). Mest av alt bruker jeg en skarp skrape og en sikling. Det er derfor jeg trenger et eller annet middel som kan "dra ut" jordslaget, for jeg kan ikke slipe det bort... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Vet ikke om det er mulig å fjerne uten å slipe dessverre. Takk for gratulasjonene Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Du kan prøve først med oksalsyre (fås kjøpt på apotek). Hvis ikke det funker så kan du prøve fosforsyre (fås bl.a. på Biltema). I begge tilfellene må du skylle grundig med vann, og med sistnevnte skal det visstnok lønne seg å gå over med såpevann til slutt for å fjerne alle rester. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hvordan vil fineren takle det å få mye vann på seg? Vil den svelle opp, eller vil den ikke rekke å suge til seg noe særlig når den skylles "raskt"? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Smurph Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hvis finéren har blitt utsatt for lekkasje i et år uten å bli buklete, så er det vel ikke noen større fare for at en skylling skulle medføre noen skade? Dessuten er det vel benyttet vannfast kryssfinér og da skal limet tåle det. Men sikkert en god idé å prøve på et mindre synlig område først. Du finner litt mer om bruk av oksal- og fosforsyre her: http://www.woodenboat.com/forum/showthread...ght=oxalic+acid Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Takk for svar! Saken er den at jeg på større deler av platene har skrapt av/ pusset forsiktig bort lakken. Ergo har ikke platene samme beskyttelse som de hadde før (når de stod i fuktig båt). Det var slik jeg oppdaget at flekkene sitter i treverket og ikke i lakken. Limet er nok vannfast, men hvis treverket sveller blir vel platene ødelagt? Jeg vurderer å legge på tynn finer utenpå den gamle, for å få opp glansen og vekk prikkene. Hvordan fester jeg disse best? - Lim / stifter / skruer ??? Takk igjen for svar ! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Kontaktlim! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 I dag (endelig) begynte jeg å gå løs på noen av platene. Brukte en god skrape (malingsskrape) med hardt og ganske skarpt blad. Skrapte gjennom lakken, og til slutt vekk lagvis med treverk (veldig lite om gangen). Da forsvant jordslaget. :-) Må være ekstremt forsiktig, da jeg har klart å skrape gjennom det 0,8 til 1 mm tynne teaklaget ett sted. Men når jeg smører på rødsprit ser det vesentlig bedre ut enn før ... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Finn Erik Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Prøv med Tremax det bruker vi til å fjerne evt. missfarging som svartsopp og blåved på tømmervegger. Vær klar over at Tremax bleiker så du må nok behandle hele flaten. Etterpå må du nok tillføre farge igjenn feks.Hempel sin Teakrestorer for å få tilbake den opprinnelige teakfargen, så evt. teakolje og lakk. Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Litt for sent ute med tipset, men om klor ikke virker er det vel hydrogenperoksid trebåtgutta bruker for å fjerne "blåmann". Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 (redigert) Tremax, hydrogenperoksyd ol blekner alle treet. Mener at det er hydrogenperoksyd som også må nøytraliseres etter at det er påført. Slutter ikke å virke, tror jeg men det er så lenge siden jeg har brukt det. All edelter er som regel beiset før lakking. All finer bør lakkes, ikke bare olje. Dette fordi at det da blir mindre inntrenging av fukrighet. Det meste av den fuktigheten er damp. Litt bunnvann i båten og sterk sol blir masse damp. Damp har 3-400 ganger så stor gjennomtrengingskraft som vann. Av beiser så er det Hempels den eneste(som jeg har prøvd) som kan blandes i lakken. Gir da den dybden som vi higer etter. Lykke til! Redigert 24.Mai.2008 av rolf-eigil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) Min erfaring fra behandling av mahogny er at du IKKE skal blande beis i lakk eller olje. Det virker da mer som brunmaling. Når jeg tar det fra grunnen av, beiser jeg først minst to ganger. Så dekker jeg med klar lakk eller olje. Ved senere vedlikehold mattpusser jeg med fint sandpapir og påfører ett lag beis før jeg gir ett eller to strøk med klar olje eller lakk. Bruker lakk på innvendige sliteflater og Owatrol D1 + D2 på utvendige flater. Mahogny trenger beis for ikke å bli gul og falmet når den blekes i solen. Teak beiser jeg IKKE. Redigert 25.Mai.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Hmmm.. Jeg begynte på benkeplaten (også i teak) som har fastmontert vippestoler på. Der stolene var montert er treverket gyldent, mørkt og fint. MEN der solen har fått tilgang hele tiden, der er selve treverket blitt vesentlig lysere... Hvordan behandler jeg det? Slipe alt ned, for så å beise mer der det er blitt lyst? Vet det er litt OT, men det var jeg som startet tråden Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Jeg ville ha beiset over det hele, før lakking. All teak som blir utsatt for sollys over lang tid blekner, derfor frisker det opp fargen skikkelig med et strøk beis først! Jeg gjorde dette på min forrige båt, der teaakfineren så rimelig trist ut etter 25 år med solbleking. Fjernet all gammel lakk, beiset over med Herdins beis i egnet farge og avsluttet med 6-7 strøk med Epifanes blank teaklakk. Riktig lekkert ble det! Og som en bieffekt skjuler det også eventuelle gjenglemte sorte prikker, ikke så dumt det heller.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Kanskje ikke så dumt å beise teak også, særlig når den er i så tynt lag at en ikke kan slipe ned til frisk ved og dessuten har flekker. Men min erfaring er at teaken som regel ikke blir sterkt skjoldete når den blekes, slik som mahogny. Jeg synes egentlig lys teak er OK. Men blande beis i lakken: NEI. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor dere skraper på lakken og veden. Jeg bruker varmluft og kittsparkel. Da kan jeg skyve av gammel lakk uten å skade veden. Deretter bruker jeg sandpapir. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Ellers skjønner jeg ikke hvorfor dere skraper på lakken og veden. Jeg bruker varmluft og kittsparkel. Da kan jeg skyve av gammel lakk uten å skade veden. Deretter bruker jeg sandpapir. Jeg har kun skrapt for å teste. Begynte med sikling. Gav for dårlig resultat når jeg fant ut at jeg må enkelte steder fjerne all lakk. Gikk videre med skrape Det fungerte, og jeg skrapte ned (ikke helt vekk) lakken, samt pusset med 240 papir. Ingen av delene gav ønsket resultat. Teaken så fremdeles matt ut. Skrapte så vekk lakken helt, deretter skrapte jeg ned i treverket (litt) - og så at treverket ble vesentlig friskere. Slik jeg vil ha det. Brukte skrape da det var lettere for hånden min enn pussekloss... Mellom hver gang vasket jeg med rødsprit for å se om treverket hadde "riktig farge og glød". Prøvde med varmluftspistol i går, men det var vanskelig å finne rett temperatur (jeg er redd for å brenne platene). Facit: Må nok fjerne all lakk, deretter pusse ned litt - for alt får beis og lakk. Dvs. kan jeg bruke edeloljen i stedet (som jeg allerede har kjøpt)? (Owatrol edelolje - kan brukes på både bart treverk og lakk.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Mulig varmluftpistol ikke virker like bra på alle typer lakk? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) Ved bruk av varmluftspistol: Lakken gikk lett av på de områdene som hadde jordslagsflekker eller der lakken hadde sluppet før, men ikke der lakken fremdeles hadde god vedheft. Vurderer å prøve lakk-/ malingsfjerner... (kjemisk) Spesielt på de platene som sitter fast i båten. (Hittil har jeg demontert deler av pentry og jobbet på plenen ute...) Edit: Gjorde tydligere at dette gjaldt ved bruk av varmluftspistol. Redigert 25.Mai.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Edelolje går nok fint! Jeg har nettopp behandlet benkeplata i byssa med denne, og det ble riktig lekkert om jeg må få si det selv! Fint og blankt, og med en lakkaktig overflate. Så jeg kan ikke se noen grunn til at ikke dette skal bli bra på resten av innredningen også! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.