enter4u Startet 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2008 Motorstøy er altså noe snedige greier. Har støy-isolert motorrommet så godt at jeg ikke hører motorstøy rundt motorkassa Men.......nå kommer motorstøyen opp til instrumentpanelet. Ledet kabler og sånt sååå mye støy? Hvilke tiltak må jeg sette i verk for å bli kvitt dem? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Wire for gassen som vibrerer kanskje? Redigert 18.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Nei ikke vet jeg. Men all støyen jeg hører, kommer fra instrumentpanelet. Og det er skikkelig irriterende Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Har du mekanisk turteller eller knopmåler så kan en skadet vaier lage mye lyd. Tror ikke lyden vil bære gjennom ledningene. Men tenningsstøy vil kunne høres i instrumenter, de kan fungere som en høyttaler, og "spille" av støyen/knitringa. Bare å koble et voltmeter etc til en stereo, eller en elektrisk motor, du hører musikk ut av de også :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
index Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Stoppwiren skapte mye lyd hos meg. Men etter motorbytte trengte jeg den ikke lenger, så da fjernet jeg den. Så da ble jeg kvitt en slik irriterende ulyd.... Oljetrykksmåler med rør mellom instrument og motor kan også overføre lyd, samt gear og gasswire. Prøv å se hvordan disse ligger, f.eks om de ligger borttil noe og overfører vibrasjonslyder. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Stoppwire kan det være ja. Eller gir/g-wire eller teleflex. Hva f... gjør jeg for å bli kvitt det, utenom å rive ut hele dritten??? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Lev med det Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Hadde en gang samme problem. Her var det stoppwiren som var synderen. Bygget om til elektrisk stopp og ble kvitt denne lille "motoren" i dashbordet.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
index Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Sånn er det vel bare! Hvis du blir kvitt denne lyden dukker det opp nye som har vært overdøvet av wirene. Og så fortsetter det... Men det er klart, alt som kan elimineres av ulyder bidrar jo til å øke trivselen ombord... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frivakten Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Lyden er noe finurlige greier. Min motorlærer holdt en gang en interesseant forelesing om motorstøy. Spesiellt husker jeg han la vekt på nettopp ditt problem med motorstøy som ble ledet fra wirer, ledninget etc. frem mot instrumentpanelet. Han nevnte spesiellt en båttype som var utsatt, kunne det være Draco? Jeg ville nok prøvd meg frem med å isolere bak panelet. Redigert 18.Mai.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Isolere bak panelet er ikke dumt Tror jeg har plass til 1cm isolasjon. Håper det er nok. Iler ned til båten i morgen og gjør det jeg Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hei. Jeg hadde samme problemet med min md21.Prøvde å isolere så godt jeg kunne men det hjalp lite.Tilslutt satt jeg filterduk på de 2 rørene som er luftinnsuget og det ble så stille å fint som bare det.Du kan jo prøve å sette på ei fille for å teste om det virker hos deg også.Jeg brukte slik filterduk som vi bruker til elektromotor på jobben.Festet med elektrostrips. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Når du nevner det........det har jeg faktisk hørt før Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 I en tidligere båt brukte jeg støymåler og identifiserte fort at det var overføring mellom gassvaier og girvaier som ga mye støy. Jeg isolerte deler av vaierne med den type isolasjonsmateriale som benyttes for isolering av kobberrør for varmt og kaldt vann. Dessuten brukte jeg en god del støydempende selvklebende matter i området hvor vaierene ble ført. Det hjalp betraktelig. Stort sett er mange produsenter av fritidsbåter for lite opptatt av å redusere støyen ombord. I dag er det mange typer isolasjonsmaterialer som har vært benyttet innen bilindustrien i mange år som synes å være nærmest ukjent for enkelte båtprodusenter. Jeg la ned endel arbeid i å støydempe en Scand Atlantic og jeg fikk ved en anledning mulighet for å sammenligne lydnivået i vår båt med tilsvarende båt uten bruk av støyisolerende materiale, og det var nesten som natt-dag forskjell. Godt støydempende materiale koster noen kroner, men gir valuta for pengene dersom man ønsker en støysvak seilas ombord i motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Er det ei slags strømpe man trer på wiren det da eller??? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Ja, en strømpe som tres over vaieren. Men tror det går like greit å bruke støymatte med lim som tres rundt vaieren. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hei Roaldbj, Har du noe forslag på hva slags butikker som selger denne rør isolasjonen? Jeg har en gear-wire som bråker noe infernalsk, gear/gass hendelen fungerer som høytaler. Jeg har sett denne rør isolasjonen (sort med selvklebende lim på den ene siden), men innvendig diameter på den jeg har sett var alt for stor til en gear-wire.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
roaldbj Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Jeg har kjøpt slikt isolasjonsmateriale på større byggvareforetninger. Ellers har jeg svært god erfaring med å kle rom med lyddempende plater av denne typen levert fra Friman Dahl AS, se : http://mail.frimann.no/zpider/main.aspx Her er litt info om mattene: Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Motorstøy er altså noe snedige greier. Har støy-isolert motorrommet så godt at jeg ikke hører motorstøy rundt motorkassa Men.......nå kommer motorstøyen opp til instrumentpanelet. Ledet kabler og sånt sååå mye støy? Hvilke tiltak må jeg sette i verk for å bli kvitt dem? Hva brukte du for å isolere? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
enter4u Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Jeg kjøpte 5 cm matter med lim og alu.folie på båtbua. er veldig fornøyd med dem. Hører bare eksoslyden utenom det fra instrumentpanelet Du ser video av båten og lyden sist i et annet forum her. "Prosjekt Fram25" Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Hører bare eksoslyden utenom det fra instrumentpanelet Du ser video av båten og lyden sist i et annet forum her. "Prosjekt Fram25" Har hørt! Noe ala slike matter eller? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
enter4u Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Du traff spikern med hodet der ....eh......på hodet Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Tidligere eier har brukt Rockwool- markmatter rundt i motorrommet, de hjelper en del hører jeg, og er kun 5cm tykke, men med slike matter som enter4u har brukt vil vel 5 cm hjelpe mye mer??? Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.