Jump to content

Oppussing dørk og interiør Joda 2300


Minien

Recommended Posts

Vi har bestemt oss for å pusse opp vår Joda Comet 2300. Det som står for tur i år er interiøret ute på dekk og vi skal også legge ny dørk.

 

Det vi har begynt med er interiøret.

 

Overflatene på en kommode og et skap som inneholder vask og kokeplater var i en slags plast dekorert som noe "nøtteaktig".

 

img_2173.jpg

 

Kommoden før demontering.

 

 

img_2174.jpg

 

Skuffefrontene slik de ser ut orginalt.

 

 

Det vi gjør er å plukke skapene helt ifra hverandre og legge på tynn teakfiner utenpå. Kantene skal listes med teaklister, og aluminiumsprofilet som holder det hele sammen flyttes til innsiden av skapene.

 

Pusser først ned slik at vi får heft, og legger så på fineren med kontaktlim. Topplatene skal lages nye da vi vil ha vekk den stygge 70-talls plastlista. Dette gjør vi med gamle teakbord som listes med heltre teak.

 

Har kommet ganske langt med å legge på finer.

 

img_2191.jpg

 

Her ser dere forskjell på gammelt og nytt. Til venstre plate med teakfiner, til høyre den opprinnelige overflaten.

 

 

Bruker edelolje til å behandle med. Har funnet ut at det er en hel vitenskap å få dette pent.

 

img_2189.jpg

 

Bilde fra første prøve med oljing. Vi prøvde på en bakplate først som ikke er synlig. Dette var bra vi gjorde, for på denne plata gjorde vi mye feil. La på for tykke lag til å begynne med, og pusset ikke godt nok ned før vi begynte å legge toppstrøk. Resultatet ble mye småbobler som ikke lar seg slipe ned. Nå tror vi derimot at vi har funnet en bedre metode.

 

 

Til gulvet har vi kjøpt hel teakplank som skal skjæres i staver i morgen. Disse legges på forskalingsplater som vi har skåret til. Liming og nating vil foregå med epoxy. Epoxy er kjøpt - venter på fargepigment fra Westsystem som de skulle sende i posten.

 

Oppdateringer følger!

Link to post

Gratulerer med fint utført arbeid! Det gleder mitt hjerte å se at plasten forsvinner til fordel for treverk.

Jeg har nettopp gjort samme erfaring med lakkarbeider. Legg på i tynne lag og slip lett med fint sandpapir mellom lagene.

 

Vi venter på flere bilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Da skal vi begynne å legge dørken.

 

Har lest masse om dette, og tror dette er riktig fremgangsmåte (?):

 

1. Vasker ren finerplatene

2. Behandler finerplatene med ren epoksy uten tilsetningsstoffer på alle overflater og kanter

3. Lar dette herde

4. Pusser lett med 320, og vasker rent

 

Så kommer det noe jeg lurer på:

I beskrivelsen til Westsystem står det at man nå skal utvæte treverket og finerplatene med ren epoxy. Dette skal da IKKE herde?

 

I så fall:

5. Utvæter treverk og plater med ren epoxy

6. Tilsetter mikrofiber og fargestoff til epoxyblandingen

7. Påfører blandingen til platene, og begynner å legge staver. Skrur disse fast med skruer med store hoder (i naten)

8. Lar det herde noen timer før jeg tar ut skruene

 

9. Blander epoxy og Colloidal Silica med fargepigment

10. Etternater

11. Lar det herde

 

12. Sliper ned og overflatebehandler

 

 

Blir dette riktig fremgangsmåte?

Link to post

Problemer har oppstått.

 

Vi satte inn platene på undersiden med epoxy. Problemet er at det ikke tørker.

 

Det er herdet, men overflaten er helt klissete. Overflaten er heller ikke jevn - det har trukket seg sammen slik at det er små åpne felter hvor limet har lagt seg rundt (vanskelig å forklare). Blandingsforholdet var helt riktig - på grammet.

 

Nå har det stått i tre hele døgn, og det er fortsatt klissete. Ser ikke ut som om det tørker.

 

Det kan rett og slett se ut som om det ikke har heftet ordentlig enda vi pusset ned platene og vasket dem grundig rene med aceton. Mulig at de var satt inn med et stoff vi ikke har fått bort. Kantene har herdet helt perfekt - helt tørre og harde.

Link to post

Vi tror at grunnen til at det er klissete er for lav temperatur.

 

I går satte vi på en varmelampe der platene står, og det kan se ut som om det hjelper.

 

Sånn ellers så har vi nå oljet det meste av interiøret. Alt interiør har nå fått 12 strøk med olje, og nå skal vi sprøyte det siste strøket for perfekt finish.

 

Alle teakstavene er skåret til, og dersom platene har herdet til i kveld, så blir det metting av disse på oversiden, og så begynner leggingen.

Link to post

Da kommer det flere bilder!

 

Nå har vi begynt å legge dørken, og det ser ut til å gå greit.

 

Starter først med et bilde av bordet ferdig oljet.

 

img_2193.jpg

 

 

 

Her har vi begynt å legge rammene. Disse ble lagt med klar epoxy uten fargestoff (men med fyllstoff). Grunnen til at vi la dem uten fargestoff er at disse er tette i kantene slik at limet ikke kommer til å synes.

 

img_2194.jpg

 

 

 

Så har vi begynt med "innmaten". Fant ut at vi ikke rakk å skru alle skruene før limet begynte å herde, derfor ble tvinger løsningen. For å sikre avstanden mellom stavene bruker vi helt normale 5 mm flisekryss.

 

img_2195.jpg

 

 

 

Akkurat passe mengde lim - det tyter opp mellom stavene, men ikke så mye at det blir klin. :smiley:

 

img_2196.jpg

 

 

 

Slik ser det ut etter herding i et par-tre timer. Limet herder nå vannvittig fort slik at vi kan ta vekk alt som holder det sammen allerede etter kort tid (hadde vi ventet lenger, hadde vi ikke fått ut skruene...) Litt lite lim nede i venstre hjørne. Dette fordi det var første plate, og vi hadde ikke teknikken inne slik at vi ikke hadde mere tid. Limet begynte nemlig å bli ganske så hardt, og stressnivået steg. :sweat:

 

img_2201.jpg

 

 

Selve leggingen går ganske fort (det må jo det siden limet herder på 15 minutter :smiley: ). Problemet er bare å ha nok tvinger til å holde det hele sammen. Men vi har enda igjen litt oljing som vi kan ta mens vi venter.

Link to post

Da har vi lagt en intensiv arbeidshelg bak oss.

 

Alle plater er nå lagt og natet. Nesten alle platene er pusset.

 

Bilder fra prosessen:

 

img_2203.jpg

 

Bilde fra nating.

 

 

 

img_2207.jpg

 

Pussing. Dette gikk ganske så greit. Pga høydeforskjeller på stavene ble det en del jobb å rette opp platene, og man kommer til et punkt hvor man må si "nå er det godt nok". Hvis ikke kunne man vel pusset til krampa tok en.

 

 

 

img_2208.jpg

 

Mye støv! Dette er etter pussing av bare en halv plate. Har nok tømt støv for flere hundre kroner. :smiley:

 

 

 

Etter pussing kom problemene frem. Natene er fulle av luftbobler enda vi gikk over dem med ståltråd for å punktere dem. Skuffelsen var stor!

 

img_2209.jpg

 

img_2211.jpg

 

Blandet en tynn natemasse og prøvde å fylle igjen de verste boblene. Vet enda ikke om det ble vellykket da disse har stått og herdet i natt.

 

 

 

img_2213.jpg

 

Her står halvparten av platene ferdig pusset. Godt å se at vi nærmer en avslutning på prosjektet.

 

 

 

 

I dag blir det pussing av de etterfylte natene, og så begynner vi med oljing.

Link to post

Det kommer nok en oppsummeringstråd til slutt med hvordan alt ble gjort, og erfaringer (hva man ikke bør gjøre, f.eks - har noen tips der også).

 

Lukene kommer til å få dørkbeslag. Ikke alle, da ikke alle trenger å åpnes. Over noen skott har vi delt platene for å få dem lettere, og da setter vi bare på beslag på den ene. To av platene er også faste, dvs skrudd fast. Av totalt 10 plater, så skal vi ha beslag på 4 av dem pluss et beslag på en liten luke i den ene av platene som er skrudd.

 

Beslagene er bestilt, men de har ikke kommet i posten enda.

Disse:

2810.jpg

 

I tillegg til dørk og interiør har vi også montert kjøleboks. Ved en tilfeldighet fant vi en skuff belagt med isopor da vi fjernet en av de gamle dørkplatene. Denne har vi nå forbedret litt og montert kjøling på. Blir godt å slippe kjølebag som tapper batteriene!

Link to post

FREMGANGSMÅTE OG ERFARINGER - LIMING AV STAVER OG NATING

 

1. Forseglet platene med ren epoxy, dvs. epoxy tilsatt fyllstoffer.

 

Vi brukte forskalingsplater, dvs plater med brun, glatt overflate på den ene siden og ruglete brun overflate på den andre siden. Disse ble pusset ned og vasket grundig rene med aceton. Dette viste seg å ikke være nok – epoxyen festet seg ikke ordentlig til platene, og skilte seg på et vis slik at det ble masse kratere hvor det ikke var epoxy. Derfor : dersom du bruker forskalingsplater til dette må disse pusses GRUNDIG!

 

2. La rammene på hver plate. Disse ble limt med epoxy tilsatt microfiber.

 

Stavene til rammene ble skråskjært – dette var vanskelig fordi vi ikke fant en sag med 100% 45 graders vinkel. Det vil derfor bli små gap i hvert hjørne. Det vi gjorde var å tilpasse den delen av rammen som synes (mange av platene har kantene delvis skjult) perfekt, og så ta avviket på de to andre hjørnene. Inget stort avvik, vi snakker kanskje om 0,5 millimeter. Stavene og platen ble først satt inn med ren epoxy uten tilsetningsstoffer. Mens dette enda var vått limte vi så stavene på med epoxy med microfiber. Stavene ble holdt på plass med tvinger. Vi brukte minst 12 tvinger på hver plate. For å sikre riktig avstand i midten av platen (stavene hadde noe spenn sideveis), laget vi lister med den eksakte bredden innenfor ramma, og la disse mellom kantene. Disse må tas vekk før det herder for mye! Epoksy sitter så godt at hvis den herder ordentlig fast, så får man problemer med å ta den vekk uten å ødelegge noe. Selv om det i prinsippet ikke skulle komme lim på disse, så tøt det ut litt lim når stavene ble satt i press som la seg på listene.

Overflødig epoxy inni ramma ble tørket vekk med en gang.

 

img_2194.jpg

Ramma limes og holdes på plass av tvinger. Avstandslist i midten.

 

3. La ”innerstavene” i hver plate. For å sikre avstand benyttet vi 5 mm flisekryss.

 

Her brukte vi epoxy tilsatt microfiber og hvitt fargestoff. Det vi fant ut her er at det er viktig at du ikke legger på så mye lim at det tyter opp OVER stavenes overside. Det vil nemlig bli fargeforskjell på dette limet og det du benytter til nating senere (mulig det er fordi vi brukte et annet fyllstoff til natene). Samtidig må du bruke så mye lim at det tyter ut når du klemmer stavene ned. For de nysgjerrige kan jeg nevne at 250 g epoxy var nok til en plate på 70 x 70 cm.

Også her ble stavene og platen satt inn med ren epoxy først, og det ble så limt med lim tilsatt microfiber og fargestoff mens dette enda var vått. Vi så an størrelsen på plata før vi bestemte oss for hvor mye vi skulle lime om gangen. Vi fant ut at en plate på ca 70 x 70 cm går helt fint å ta i slengen. Ettersom man vet akkurat hva man skal gjøre og alle har sine arbeidsoppgaver, så kan man fint ta større plater. Den største plata vi tok i en smell var 100 x 70 cm.

Stavene ble holdt på plass ved å bruke plank som vi la på tvers over og satte fast med tvinger. Der vi så at stavene ikke kom helt ned i limet brukte vi i tillegg skruer med stort hode som ble skrudd ned i mellomrommet mellom stavene. Det som er viktig med skruene og flisekryssene er at de tas ut på riktig tidspunkt – dvs. når det er herdet så mye at ting ikke flytter på seg, men samtidig ikke så mye at du ikke får dem ut. Vi brukte Ebalta epoxy, og fant ut at det var passe å ta ut skruene etter 2-3 timer avhengig av temperaturen i luften. Hvis det har kommet lim opp til overflaten (noe det ikke bør, som nevnt tidligere), bør du legge plast under planken som holder alt på plass slik at de ikke setter seg fast. Dersom det skjer er det nesten umulig å få dem av uten å ødelegge noe!

Så er det bare å la dette fullherde. Vi lot dem stå i ett døgn.

 

img_2195.jpg

Stavene holdes på plass av plank og tvinger. Skruer blir benyttet noen steder.

 

4. Tid for etternating med epoxy tilsatt fyllstoffet Colloidal Silica og fargestoff.

 

Fyllstoffet må siktes i limblandingen for å unngå klumper. Dette tar litt tid da fyllstoffet er så fint at det ikke siktes lett. Vi fant ut at det var best å sikte det i blandebegeret FØR vi hadde i epoxy og herder. Da får man bedre tid.

Limblandingen hadde vi så over i sprøyter for enklere nating uten for mye søl. Det er viktig at natene blir så høye at de går godt over overflaten. Våre ble litt lave, og resultatet var at det blir luftbobler i natene når du har pusset dem ned. Luftboblene stiger nemlig opp, og det er viktig at alle disse blir liggende så høyt at du pusser dem vekk igjen. For å punktere luftboblene dro vi en ståltråd gjennom toppen av naten når det hadde stått litt. Men dette hjalp altså ikke noe særlig hos oss fordi natene var for lave. For å få natemassen nok over, så lønner det seg at den er litt tykk. Dersom den renner ut over stavene i stedet for å bli som en ”topp”, så har du det samme problemet med luftbobler. Det hjelper ikke hvor mye du legger på hvis den er for tynn.

Så er det bare å la det herde igjen før man begynner med pussing.

 

 

Neste steg i fremgangsmåter og erfaringer - pussing.

Redigert av Minien (see edit history)
Link to post

En liten oppdatering mens jeg venter på at oljen skal trekke seg inn:

 

8 av 10 plater er nå ferdig pusset. 2 av disse har allerede fått metningsstrøk med olje, og 6 andre ligger nå ute i garasjen med 3 strøk på seg.

 

Akkurat nå begynner jeg å bli ganske lei av hele greia, men samtidig er det moro å se resultatet av alle timene jeg har lagt ned. Foreløpig er natene det eneste jeg ikke er fornøyd med.

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Jeg hadde helt glemt denne tråden.

 

Men...for de interesserte.. Vi ble ferdige!

 

Her er alt ferdig installert (kun lister på skapene som mangler):

img_2224.jpg

img_2225.jpg

img_2226.jpg

img_2227.jpg

 

Med "bordhull" og beslag:

img_2228.jpg

Platene ligger løst, så derfor blir det av og til "glipper" mellom dem. Skal løses ved å legge stabiliserende "bord" under plata som passer akkurat imellom profilene platene ligger på.

 

Tydeligvis gode å ligge på også:

img_2351.jpg

 

I sitt rette element:

img_2263.jpg

 

Alt i alt så er jeg vel ganske fornøyd med resultatet. Boblene i natene syns jo ikke med mindre man legger seg på kne og glaner etter dem.

 

Neste prosjekt blir vel å kle frontveggen ned mot kabinen med et eller annet (de har jo fortsatt den samme utførelsen som de gamle skapene). Har lurt litt på å kle dem med samme skai som resten av veggene på båten, men er ikke sikker på om det blir det eller om vi prøver oss med mere teak. :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...