Pajero86 Startet 18.Mai.2008 Del på Facebook Startet 18.Mai.2008 Jaja, det gikk 3 timer av sesongen før moroa var slutt..... La ut natt til 9. mai og alt virket som det skulle. Tuslet litt rundt i Indre Oslofjord mens jeg ventet på kone og barn og koste meg. Oppdaget når jeg skulle sjekke oljen etter en stund at det hadde minket noe. Fylte på 2-3 liter og så også at det var en lekasje på oljerøret til turboen. Ettersom dette var fredag ettermiddag og alt var stengt, så ble det en rask tur på biltema for å kjøpe noen slangeklemmer og en bensinslange på 1 meter. Fikk tettet lekasjen midlertidig og pinsehelga var sikret....trodde jeg.... La ivei fra kai og la båten etterhvert opp i 19-20 knop og ca 2300 rpm på en Volvo TD70 motor. Det gikk ikke lenge før jeg fikk meg en overraskelse. Uten forvarsel, det bare smalt og motoren stoppet tvert! Gikk så vidt rundt på starteren og fikk liv igjen, men det banket noe helt forferdelig. Motoren stoppet igjen og nå var det dødt. Klarte ikke dra rundt på starteren en gang...... Alt av olje og kjølevann var ok, og jeg vet at jeg hadde sett på temperaturen 1-2 min før det smalt. Da var det bare å ringe Elias (som ungene sa!) og få skyss tilbake til brygga.... Litt hell har jeg da hatt i uhellet. Jeg har fått tak i "ny", akkurat maken motor i Bergen og har også fått time hos Blommenholm Motorverksted i uke 22/23 for bytte av maskin. Han jeg snakket med der var veldig hyggelig og det virket til å være veldig reale folk. Er det noen andre som har erfaring med de? Jeg har selv hørt en del positivt om disse litt rundt omkring. Vi får uansett se hvor fornøyd jeg er etter at jobben er gjort, regner ikke med at det bør by på noen problemer. Noen som tør å gjette på hva som har skjedd? Sylinderforing som har løsnet? Rådelager som har kilt/skjært seg? Andre ting? Et lite sukk fra denne kanten, er ikke moro da slikt skjer. Men, men, det var vel en mening med det. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Kan ikke annet enn å kondolere. Var ute for det samme i fjor, kjenner igjen følelsen du har nå. Uansett er det godt at du har fått tak i ny motor og snart er på sjøen igjen. Det tok meg nesten et halvt år før jeg fikk tak i "ny" motor. (Gamle BMW/Merc motorer vokser ikke akkurat på trær.....) Siden motoren står dønn fast, er det stort sett bare et par ting som kan ha skjedd. Enten har du vannlås i en sylinder, eller så har du totalhavari der veivstaker og ventiler står på kryss og tvers. Siden motoren stoppet så brutalt, er jeg redd for at det er det siste. Hadde motoren skjært seg (f.eks pga manglende smøring), ville ikke motoren stoppet så raskt, og du ville fått høy oljetemperatur før det gikk gæli. Dersom en foring er knust, vil du se at ekspansjonstanken for kjølevann er tom, og at det er alt for høyt væskenivå i bunnpanna. Jeg hadde mye samme hendelsesforløpet som deg, og i mitt tilfelle var det en ventil som knakk. Utrolig hvor mye skade den lille rakkeren klarer å gjøre på så kort tid. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Ask Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Hei Trist å høyra. Håper sesongen ikkje går heden! Eg synest det er mange havarier med VP-motorar som er omtalt her på BP. Eg ser sjølvsagt det er lettast å motera ein lik motor. Likevel undrar eg på kvifor så mange VP-eigarer set inn lik motor, når den gamle takka for seg på alt for tidleg/ eller på ein slik måte? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Først må jeg si at jeg føler med deg , men som du sier så ordner det seg jo kjapt igen . Har en TD 70 A ombord , kjenner flere som har hatt og har det . Altid hørt du må bruke slegge for å ødelgge dem , men som vi hører her så kan dem også gå dukken . Hva med å fixe den du har da , må da være mye billigere det vel ? Overhaller du den du har , så har du jo en motor som er som ny etterpå . Men det er klart , hvis du må ha folk til å gjøre alt så koster det jo sjorta bare i arbeidspenger . Lykke til , men hadde vært intresant å hørt fra deg her igjen når / hvis du finner ut hva som har skjedd . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Old Timer Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 (redigert) Triste greier, men kjører med TD 70 E selv og synes du har høyt turtall? Drar max 1900 og marsj 1700 rpm selv og kompenserer med tyngre propell. Dette i en halvplaner på 6 tonn. Hvis det kan være til hjelp har jeg en TD 70 delemotor du kan få for 5000,- inkl turbo og dieselpumpe eks. eksosmanifold/oljefilterbrakett. Selvkost. (Har to og trenger den derfor ikke). La oss nå få vite hva som var feil når du har åpnet den gamle. Kan være noe vi må se opp med. Vet at når disse motorene satt i stortrucker og små lastebiler var de kjent for problemer med drivningen til oljepumpen. Akslene røk etter oppstart med kald motor, ant pga underdimensjon. Er det foresten noen som har en vannavkjølt turbo og /eller en original TMD varmeveksler å selge? Redigert 24.Mai.2008 av Old Timer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pajero86 Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) Endelig lysner det litt her. Skal levere båten på verksted nå på onsdag kveld og håper å få båten tilbake før neste helg. Tenkte jeg skulle skru opp motoren når jeg fikk den hjem for å se hva som har skjedd, er jo interessant å se. Men som det nevnes her, det er nok mye galt nedi der...... Når det gjelder overhaling, så tenkte jeg litt på det i første omgang. Men når jeg fikk tak i "ny" motor med girkasse som har gått 100 timer til 14 000 kroner, så gadd jeg ikke tenke noe mer på det. Mye mer "ryddig" motor også, mye enklere og bedre marinisering og også helt ren med tanke på svetting etc. Vi får bare krysse fingrene å håpe at den er like bra som den hørtes ut som når jeg startet den opp. Tja, skal 2300 rpm på denne motoren være noe stress da? Det er en TD 70 B jeg har. Maksturtallet på disse er 2500 rpm, og flere jeg har snakket med som har kjennskap til disse mener at selv 2500 rpm skal være ok å marsje på. I tillegg går den forholdsvis lett, kunne glatt fått ut en 2-3 knop til av denne motoren hvis jeg hadde valgt en større propell. Men er det andre erfaringer og meninger om dette? "Hører" jo litt diverse rundt omkring, er litt vanskelig å vite hva man skal forholde seg til. Uansett, jeg havner vel opp et sted mellom 25 000 og 35 000 totalt, sure penger, men jeg får se det positive i det, får mye bra deler i tillegg til at det virker som jeg får en mye bedre motor. Evig optimist! Redigert 26.Mai.2008 av Pajero86 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hyggelig å høre at det gikk såpass bra likevel. Jeg ville iallfall være intr. i en illustrert artikkel om hva du finner inni den gamle motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Triste greier, men kjører med TD 70 E selv og synes du har høyt turtall? Drar max 1900 og marsj 1700 rpm selv og kompenserer med tyngre propell. jeg ble advart mot å ha for tung propell på min båt i fjor pga mye ekstra slitasje\belastning på motor. samme ekstra belastningen får man også på gearkassen med alt for tung propell. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
henboe Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 toppturtall er 2500, og marsjturtall er 2500 Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Tja, skal 2300 rpm på denne motoren være noe stress da? Det er en TD 70 B jeg har. Maksturtallet på disse er 2500 rpm, og flere jeg har snakket med som har kjennskap til disse mener at selv 2500 rpm skal være ok å marsje på. I Har en TD 70 A , marsjer på 2.200 topp turtall hos meg er 2.500 . En 70 motor som ikke tåler det , da må det vel være noe galt ? Stort sett så ligger jeg på 18-1900 da men , sies jo at 70 motoren tåler det meste . Håper det rykte stemmer , så langt ser alt bra ut . Bra at det går kjapt i box for deg da , kjenner vel igjen båten din nå tur jeg . Mener du kjøpte den i Horten og at den lå på samme brygga som jeg ligger . Uannsett lykke til videre . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
simarli Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hei! Hva med td60A motoren da?Er den like slitesterk som td70?Ser jeg ligger innenfor samme turtallsområde og har vel 2400 som maks.Kan presse den mer,men båten tåler det ikke.Virker som en sterk motor.Ryker litt ved oppstart og bruker litt olje.Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Har vært skrevet gjentatte ganger på forumet at 60/70 motorene er det beste VP har laget. Kan ikke huske at det har blitt motsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Pajero86 Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Mener du kjøpte den i Horten og at den lå på samme brygga som jeg ligger Hehe, stemmer bra det. Kjøpte den i Horten i fjor. Har vært fornøyd så langt. Er jo vanskelig å forutsi et slikt motorhavari...... Har også hørt at disse skal være "skuddsikre", men der klarte jeg å bevise noe annet gitt....... Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hei! Normalt er dette noe av det bedre volvo har laget,ihvertfall i lastebil,men har vært ute for noen tilfeller av vann i sylindrene og dette liker de ikke.Vann lar seg jo ikke så lett komprimere......Har sett blokker bli sprengt og veivstaker som ble bøyd så en skulle tru det var lagt av gummi.Ingen tvil...her er det enorme krefter ute og går.Har selv en td60 i min båt,håper ikke jeg får oppleve dette med den.Lykke til med reperasjonen og sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.