searay25 Startet 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2008 Har pr idag 2 stk batterier, et til forbruk og et til start. Kan jeg sette ned et tredje, og paralellkoble det med forbruksbatteriet mitt for å få enda litt mer guffe? eller strider dette mot et eller annet? Skal for øvrig også bytte ut en gammel sliter av en dynamo. øker også effekten litt der ved at jeg går fra 55amp til 70amp dynamo... blir aldri nok strøm.. eller? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Det går helt greit å sette inn både batteri nr 2 og flere og koble disse parallelt til det ene forbruksbatteriet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Ha i tankene at batteribanken din ikke blir bedre en det dåligste batteriet. Er det forbruksbatteriet du har fra før noen år gammelt bør du vurdere og sette inn to nye batterier. Og i alle tilfeler bør batterier som kobles sammen hvære like. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Ha i tankene at batteribanken din ikke blir bedre en det dåligste batteriet. Er det forbruksbatteriet du har fra før noen år gammelt bør du vurdere og sette inn to nye batterier. Og i alle tilfeler bør batterier som kobles sammen hvære like. Spørsmålet er hvor forskjellige batteriene er når de skal stå i en paralellkobling til tider uten ladning. Sitér dette innlegget Link to post
searay25 Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 hva menes med like? like mye ah? eller like nye/gamle Hadde vel egentlig tenkt å koble sammen de to som sitter der, og bruke dem som forbruksbatterier, og deretter sette inn ett helt nytt startbatteri. Høres det ut som en god plan? Som sagt, skal jeg bytte dynamo tror jeg. den som sitter der i dag er like ugrei som kjerringa... en dag er det bra, neste dag er det helt ræva. Dvs. plutselig lader den 10v og i neste sekund 13.9v. Kan noe gi meg evt stalltips på hva dette kan komme av? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 (redigert) hva menes med like? like mye ah? eller like nye/gamle... Like type (åpne/lokkete bly-syre, AGM, GEL) og helst ikke batterier som er alt for forskjellig med aldren. Ah spiller ingen rolle så sant den kobles paralelt. Ang. vekslende spenninger. Sjekk først om at reimen ha korrekt stramming. (hjelper delvis også hos kjæringer.) Er det o.k. da kan du sjekke kullbørstene, f.eks. om den er sliten eller for knekte fjær som trykker kullbørstene mot rotoren. Dette er det som er mest vanlig for ustabilt spenning. Er det ikke det da kan regulatoren ha begynnt å bråke, men det er mindre sansynlig først og fremst. Om du virkelig har behov for en større dynamo er avhengig ladning og forbruk. Får man f.eks. hele 55A da sliter de fleste allerede for å få forbrukt det. Jørg Redigert 19.Mai.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
searay25 Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Skal sjekke idag om noen av disse tipsene slår an. vet at reima er bra. det var det første jeg sjekket. takk for hjelpen så langt.. kommer tilbake imorgen vedr. dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.