Jump to content

Evinrude 120 V4, maks 2750rpm, lugger..

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Noen som har en ide om hva som gikk av påhengeren vår i går?

Vi hadde vært ute en liten tur, og på vei hjem dorget vi litt og dro opp noen lyr og torsk etc..

Når vi så skulle hjem så begynte plutselig motoren å fuske og lugge litt, og vi fikk den ikke over ca 2750-2800 rpm.

Tempen var normal, det var olje i oljetanken, kjølevann kom ut, og tanken var 3/4 full.

Motoren gikk helt fint på vei ut, og den sveiv helt fint under dette turtallet (gikk på alle sylindre osv).

Det var samme om den stod i fri og jeg rusa den opp som om den stod i gir og jeg ga gass.

Det var 13.7v på annlegget også (lader i hvertfall)

For å komme oss helskinnet hjem så tok vi resten av turen i 6 knop på 2000rpm. (in worst case den ikke ville starte om jeg stoppet den).

Når vi kom til brygga og la oss til osv, så testet jeg å skru av tenningen og starte den på nytt, den startet fint med en gang, og da fikk jeg opp turtallet igjen til over der den begynte å lugge sist.

Motoren er en 1993 Evinrude 120 V4.

Jeg liker ikke slike problemer som bare løser seg selv, for hva om det skjer igjen.. skulle gjerne vist hvorfor den ble slik for å kunne evt. unngå det til en annen gang.

Noen motorkyndige personer som har noen ide?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

dette skjedde også på min tidligere evinrude 60 hk. 95 modell.

gikk vel til ca . 2500-3000 omr ,før den begynte or riste noe voldsom.

fikk motoren så hvile en stund,kunne den brukes helt normalt igjen..

har en teori om at det kan ha vært kondens, rusk eller lignende i bensinen..

min motor ble hvertfall brukt mange mange timer etter episoden uten tegn til at noe var galt..

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hei,

Jeg har ikke vann utskiller nei, eller.. dvs.. tror ikke det.. Jeg har et stort filter, ser nesten ut som et oljefilter til bil, og etter den har jeg en liten hvit filter sak (ligner litt den vi hadde på mopeden, bare litt større).. Burde kanskje sette på en vannutskiller, just in case..

Det merkelige her er at alt som trengtes var å skru av tenningen og starte den på nytt, så var det greit igjen.

Men skal sjekke filteret og se om det kan være noe vann der.

Hei,

Jeg har et stort filter, ser nesten ut som et oljefilter til bil, og etter den har jeg en liten hvit filter sak (ligner litt den vi hadde på mopeden, bare litt større)..

Det merkelige her er at alt som trengtes var å skru av tenningen og starte den på nytt, så var det greit igjen.

Men skal sjekke filteret og se om det kan være noe vann der.

Tyder nok på at du har vannutskiller/filter. Ligner på et oljefilter til bil som du sier. Anbefaler deg å sjekke dette hver vår. Mulig at det under sjøgang kan ha dratt med seg noen vannperler, som gjør at motoren fusker.

Lykke til. :flag:

Har hatt liknende problemer med min Evinrude 40-hester. Den ene gangen var det coilen som måtte byttes, og den neste var det bensinslangen. Men dette var jo ikke noe som bare forsvant igjen av seg selv, riktignok. Så i ditt tilfelle vil det nok lønne seg å vente litt. Ønsker deg uansett lykke til!

my_ads.gif

Motoren gikk som bare det denne helgen, ikke tegn til samme problemene..

Men merkelig nok, når jeg setter den i reverse og rygger, så begynner den å surne til og gå på 3 sylindre høres det ut som, men når jeg kjører forover igjen og ruser den opp litt, så blir den fin igjen etterhvert.

Den trenger nok en justering ja, skal høre med verkstedet i byen til høsten om de kan justere den før jeg tar den opp på land.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...