ET Startet 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2008 Jeg har lest igjennom det meste av tidligere lenker om dette temaet, men jeg kom egentlig ikke til noen konklusjon om hva som er best på mitt skrog, en BIAM 800. Svingeren har logg og vanntemp, så utvendig plassering må det bli. Biamen er flat under (halvplanende)og har faststøpt hekkflap, så noe akterspeil finnes ikke i den forstand. Såvidt jeg forstår kan transduceren monteres på en brakett som sørger for at transduceren står helt loddrett, men da risikerer jeg vel at det oppstår kavitasjon med medfølgende luftbobler eller uryddig vann som vil påvirke transduceren? Avstanden mellom bunnen av transduceren og bunnen av skroget vil også bli altfor stor, ifølge monteringsanvisningen som sier det ideelt skal være 3mm avstand. For ikke å snakke om den utsatte plasseringen dette vil bli. Noen som har erfaringer med dette? ET Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Kan du ikke bare lage en aerodynamisk sak rundt den utvendige svingeren da? Er en messingsvinger vel? Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Har vurdert dette for å bli kvitt problemet med kavitasjon, eneste problemet er at denne innretingen vil stå utsatt til. Det er en plasttransducer, med rotor for logg. ET Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Utsatt til? Mht skjær osv? Kladden min stikker 10 cm ut, og har aldri vært til hinder for noe. Har oså en spinner til knopmåleren i nærheten. Tror ikke det blir noe problem Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Mulig du har rett, enter4u. Denne muligheten begynner å bli den eneste jeg kan se for meg. Men det er en svær greie, de ytre målene er hxbxd = 5 x 20 x 7 cm. Så kommer braketten i tillegg som må være stor nok til at den lager en kunstig fortsettelse av skroget for å unngå kavitasjonen. Ikke umulig at det vil fungere. ET Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Ja det er en stor kladd Kanskje noen andre her vet om noe lure måter å gjøre det på. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 ET: Om du laster ned bildet og forstørrer det, så ser du den "grosse" svingeren min Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Oppløsningen var ikke helt prima, men tror jeg så noe bak ved propellen din, på styrbord side. Jeg vurderer å plassere transduceren helt akter på den faste trimflapsen, som er en fortsettelse av skrogbunnen, ca en halv meter lenger akter enn akterspeilet er. Ulempen er at jeg riskierer uryddig sjø etter propellen, fordelen er at jeg ikke penetrerer skroget med brakettskruene, kun flapsen. ET Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Giveren sitter midt mellom stroppene Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Ok, da så jeg feil. Jeg har ennå ikke funnet ut av dette, og båten skal på land på torsdag Noen sa jeg kan montere transduceren helt bakerst under den faststøpte trimflapsen, men det er jo bak propellen og der er vannet det komplette kaos og ikke egnet for en ultralyd transducer? Noen som har erfaring med å plassere transducere BAK propellen? ET Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Ok, da så jeg feil.Noen som har erfaring med å plassere transducere BAK propellen? ET Glem å plasserer den rett bak propellen! Legg ved et bilde av hekken og svingeren. Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Hei Thonord, dette er det beste bildet jeg har av skroget akter (og det er ikke engang min egen båt...): Som du ser har jeg ikke noe akterspeil, skroget ender opp i den faststøpte flapsen. Her er bilde av transduceren, som må være i vannet pga logg og vanntemp: En mulighet er å plassere den foran propellen, men dette vil kreve en brakett for å få den i horisontal posisjon. Så var det dette med å lage hull under vannlinjen, da. ET Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 En mulighet er å plassere den foran propellen, men dette vil kreve en brakett for å få den i horisontal posisjon. Så var det dette med å lage hull under vannlinjen, da.ET Er det noen god grunn til å bruke en utvendig svinger på en snekke? Hvorfor ikke bare borre et hull gjennom bunnen (gjerne i skottet bak førerstolen), og bruke en annen type svinger? Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
ET Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Spinner, altfor godt spørsmål. Saken er den at jeg fikk tak i en Garmin 525s med utvendig svinger med logg og vanntemp som jeg gjerne vil bruke. Men ikke for enhhver pris, selvsagt. ET Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Dette er ikke helt enkelt. Først, Hold deg unna området foran og bak propellen for ekkoloddets skyld. pga støy Jeg tror den beste måten blir å betrakte som et eksperment i år. Ta en trekloss form til undersiden så den passer på overflatekurven på hekkflappen din og lim den fast. Da får du et mini-akterspeil. Stygt - ja, men husk - dette er et eksperiment. Fest kombi svingeren der. Funker den bra der, så kan du til neste år sage et firkantet hakk bakerst i hekkflappen - akkurat så stor som svingeren. Igjen har du fått et mini-akterspeil, men denne gangen inni flappen. Så kan du kamuflere den. Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Thonord, takker for tipset. Men bak på hekkflapsen er sjøen veldig turbulent fra propellen, vil det ikke være bedre å feste den et lite stykke foran propellen feks midt mellom propellen og den bakerste støtten på krybben (se bildet)? Får riktignok en lang vei med kabelen, men det er i alle fall laminært vann der. ET Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Thonord,takker for tipset. Men bak på hekkflapsen er sjøen veldig turbulent fra propellen, vil det ikke være bedre å feste den et lite stykke foran propellen feks midt mellom propellen og den bakerste støtten på krybben (se bildet)? Får riktignok en lang vei med kabelen, men det er i alle fall laminært vann der. ET Helt riktig. Det var derfor jeg foreslo et eksperiment. (Som alternativ til klossen, kan du jo bare ta en line rundt magan til frua - ta på henne redningsvesten. - heng henne etter over rekka akter og få henne til å holde svingeren i vannet i marsjfart.) Men, hvis du vil ha fasit svaret her og nå, så følg med. Skjær et rundt hull i bunnen av båten ca midtskips lengde og 1 til 1,5 m fra kjølen sb eller bb (Der det passer best.) Ta vare på hullet - Æh ... Den skiva du skar ut, som må være større enn svingeren din (godt jeg husket å si det) Skjær et hull i skiva med samme fasong som svingeren og monter svingeren. Støp skiva fast igjen Lag en kuppel/Lukket sylinder i glassfiber med en vanntett kabelgjennomføring. Ikke kims med dette. Dette blir nå en del av den nye "bunnen" av båten din (selv om den er inni) og skal dimensjoneres deretter. Fest kuppelen på en eller annen måte, over svingeren, inne i båten,slik at den enkelt kan demonteres. Et forslag - lag kuppelen med en flens - lag en maken flens med bolter i og støp denne fast i bunn av båten. Ikke vær redd for å skjære hull i bunn av båten din. Alle båter har hull i bunnen. Det må bare gjøres riktig. Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Hei Thonord, metoden din er omfattende, men ville nok fungert godt. Jeg gikk for en enklere løsning i første omgang, virker det ikke må jeg prøve noe annet, evt ditt forslag. I går monterte jeg svingeren iht bildet nedenfor, ca 40 cm styrbord fra kjølen og ca en halvmeter forut for propellen. Ifølge diverse forum jeg har trålt, kan jeg ikke finne noen argumenter for at svingeren må ligge nære skutebunnen av målemessige årsaker, men det er selvsagt en ulempe med de heller dårlige aerodynamiske egenskapene denne vil gi under fart og det faktum at den står noe utsatt til. Hadde neppe gjort dette med et planende skrog! Jeg plasserte svingeren under et spant og fyllte opp med sikaflex. Ledningen ble strukket opp gjennom inspeksjonsluken (min egen lille moon-pool). Pakningen til glassplaten på toppen av luken er 25mm tykk og er fleksibel nok til å legge kabelen igjennom, ergo slapp jeg å legge kabelen på utsiden av skroget Nå gjenstår det å se om dette funker etter hensikten! ET Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.