retbergen Startet 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2008 Har en merkury 150HK V6 forgassermotor 2004 påhenger SN 0T959679 og er i ferd med å bytte ut batteri og kablene frem til motor, avstand 1 vei ca 2 meter. Dynamoen skal i følge datablad levere maksimalt 40 A. Det jeg ble usikker på er hvor mye strøm starteren bruker. Jeg klarer ikke å finne data på dette. Er det så at jeg kan regne med at strømtrekket på denne er vesentlig lavere og dermed ikke relevant? Er maks spenningsfall på kabel mellom batteri og motor på 0.1 V ved maks strøm helt overkill i denne sammenheng? Er det forresten noen som vet om en forhandler for Ancor kabelsko i Bergen? Eller andre marinevennlige alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 10 mm2 kabel til 40A. Nå er jeg elektriker og har aldri brukt annet enn de kabelskoene jeg bruker til vanlig. (mulig det er dumt, men det har jeg ikke erfart enda) Jeg tar dog en krympestrømpe over etter kontaktflaten til kabelskoen og et par cm over på kabelisolasjonen. Beskytter kobberet i kabelen mot korrosjon og ser mye bedre ut. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hei. Starteren drar nok atskillig mer enn 40A, slik at 10 kvadrat kabel blir nok for tynt. Ville brukt minst 35 kvadrats kabel (jo tykkere, jo bedre så lenge du får plass til å montere den). Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Kan ikke gi deg noe nøyaktig tall på strømmen starteren drar, men ligger antagelig rundt 200+A under belastning. Du har jo tross alt en 2.5L EFI motor, så du må nok ha minst 35mm² . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sequoia Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Var litt sløv når jeg leste. Starteren vet jeg ikke hvor mye trekker men som lading fra dynamo til batteri er 10 mm2 tilstrekkelig. Fra batteri til starteren må du selvfølgelig ha større kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Sjekket gamlekabelen nå, den er 10 kvadrat. Det står yamaha på kabelen så dette er åpenbart noe forrige eier har mekka sammen (slik som alt annet jeg har kommet over). Jeg synes at 10 kvadrat virker i det minste laget, men det fungerte greit i fjor da, uten at jeg sjekket om kabelen ble varm. 35 kvadrat høres mye ut, men det frister å få lagt en skikkelig kabel slik at batteriet lader optimalt. Maritim skal ha kr 113,- pr meter for fortinnet 35 kvadrat, grøss og gru! Hvilken kabel har dere andre med påhengs over 100 HK? I og med at båten sank i fjor så veit jeg jo egentlig ikke om eg får fyr i lørja i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.