Lotusx Startet 19.Mai.2008 Del på Facebook Startet 19.Mai.2008 Jeg har akkurat anskaffet meg en Biam 800 ´86 mod, som jeg holder på å bli kjent med. I helgen kom en rar "bure-lyd" når vannpumpen ble skrudd på og etter dette sluttet pumpen å virke. Noen som vet hvor denne pumpen kan befinne seg? Jeg har lett, men finner den ikke... takker for ALLE pekepinn mot et svar.. Varmtvannsberederen ligger bak på babord (nesten under pantry´n) men jeg finner ikke pumpen i umiddelbar nærhet til denne... Sitér dette innlegget Link to post
Lotusx Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 ..opp på topp... (trenger et svar.. ) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 (redigert) Hei Jotusx, jeg bygde en slik, fra halvfabrikat. Jeg monterte den under dørken, laveste plass, der du står når du kommer ned trappen. Men den trenger ikke ligge der på din båt. Vanntanken ligger forut, følge slangen fra den, tipper den ligger under dørken i lugaren! Redigert 19.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Når man har fått seg båt er det bare et tidsspørsmål får man må begynne å orientere seg om hvor de forskjellige komponentene er montert. Det er mulig at det lar seg gjøre å seile en sesong uten å vite noe som helst selv, men det forutsetter nok at man har med seg en båtsmann ombord til å håndtere det tekniske. Det er samtidig noe av sjarmen med å ha båt at det som regel alltid er noen prosjekter som burde vært håndtert. Det er bare å begynne med å løfte opp dørkluker. Start med å finne hvor vanntanken sitter. Deretter kan det være greit å finne varmtvannsberederen (antar at du har det siden du har motorbåt). Ved å følge vannslangene bør du ganske raskt finne vannpumpa. DXersom du legger ut noen bilder kan vi raskt gi deg videre veiledning. Sitér dette innlegget Link to post
Lotusx Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 takk for svar.. ja - jeg fant vanntanken foran da jeg skiftet til ny skai i kabinen, og varmtvannsberederen har jeg også kontroll på bak på babord side.. mellom disse er det ikke så lett å komme til pga pentry, dieselvarmer og skap på toalett... var litt bekymret for at mye måtte demonteres for å komme til, men syntes også det virket litt merkelig.. Fikk et hint om at den kanskje kan være montert i motorrommet, og DER har jeg ikke kikket godt nok etter enda.. mulig den henger litt skjult her.. Nå er jeg endel mil unna båten, men legger inn resultatet når det foreligger.. ..igjen takk... Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Den ligger under dørken på utsiden av toalettdøra - laveste dørk. Sitér dette innlegget Link to post
Lotusx Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Metrosen: Jepp - det gjorde den.. ..tar litt til å finne alle luker og rom ombord, men nå har jeg vært gjennom de fleste (tror jeg) Takk for engasjement og svar..! Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Lotusx, du sa du hadde av skaien forut og så ferskvannstanken. Antar at du har samme tank som meg siden jeg har samme båt av samme årsmodell. La du merke til om tanken ligger i midten av båten. eller ligger den mer mot høyre/styrbord? Stod det noe om kapasiteten? Er den i plast eller rustfritt? Et Sitér dette innlegget Link to post
Lotusx Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 (redigert) Hei ET Hos meg lå tanken i midten ja.. Dersom det var noe avvik fra sentreringen så var det isåfall ørlite mot babord pga. slangeopplegg på styrbord side. Tanken min er i rustfritt og levert fra et firma i Kristiansand. (eller var det Tvedestrand?) Jeg mener kapasiteten er ca 140 liter. Dersom du får løftet opp luken i "sittehøyde" forann i baugen (bak seteryggen), ser du rett ned på den... lå bare på ett opplegg forann og var festet med 4 skruer i bakkant... Redigert 27.Mai.2008 av Lotusx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Lotusx, vanntanken min er tom nå, men dieseltanken er full med det resultat at båten har en forholdsvis stor krengning mot babord. Vurderer å hive ombord noen blylodd på styrbord side for å kompansere. Hvis vanntanken ligger omtrent på midten vil den nok ikke bidra med å rette båten opp... ET Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Lotusx, vanntanken min er tom nå, men dieseltanken er full med det resultat at båten har en forholdsvis stor krengning mot babord. Vurderer å hive ombord noen blylodd på styrbord side for å kompansere. Hvis vanntanken ligger omtrent på midten vil den nok ikke bidra med å rette båten opp... ET Standard vanntank er 90 liter. Tanken står sentrisk foran. Ertec i Tvedestrand leverte alle tanksettene. Dieseltanken er ca 200 liter og står på babord side. Full tank krever ekstra ballast på styrbord side.... Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Hei Metrosen, er faktisk ikke sikker på om min er halvfabrikat eller ikke, forrige eier visste ikke. Jeg ser ingen "typiske" tegn på at den er hjemmesnekret, men det kommer vel an på hvem som gjorde jobben. Vet du om halvfabrikatene ble levert med de samme tankene som de ferdige? Du vet vel ikke tilfeldigvis om noen typiske ting man kan sjekke for å fastslå om det er halvfabrikat eller ei? ET Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.