Jump to content

Waeco vs Isotherm

Lars Hansen

Recommended Posts

Har tenkt til å kjøpe kjølekompressor til min kjøleboks, hvor det tidligere har vært en Supercool.

Boksen er på 185 liter, med 50mm. isolasjon. (Skum)

Har sett på Waeco og Isotherm, som begge bruker Danfosskompressorer. Har funnet ut at det holder med en BD 35 F, med riktig fordamper. (Ifølge Waeco, men ikke Isotherm?)

Selgeren på Waeco frarådet meg å overdimensjonere anlegget, da dette ville bruke mye mere strøm. Tempen på fordamperen burde ligge på minimum -10 grader.

Har tenkt til å kjøpe den enkleste typen, luftavkjølt med platefordamper.

Er det noen her som har noen erfaring om hvem som er den beste av disse to leverandørene?

Forskjellen må ligge i styringen av kompressoren, da kompressoren er lik.

vel for det førse er en boks på 185 liter  VANVITTIG stor. Bruker MASSE ekstra strøm. Selv om du ikke har varer der, blir overflater og volum større. Dermed større elkraftbehov. Dessuten trenger man som regel ikke like stort kjøleskap som hjemme heller da...

Kompressorer veit jeg lite om, kjøp den du får serva innenfor rimelig nærhet er mitt tips..

Suzuki

No boat needed..

I forrige nr. av Båtmagasinet eller Praktisk Båtliv fulgte det med en megst informativ og god katalog fra Waeco Norge. Ring Waeco så sender de deg sikkert et eksemplar.

Her var det bokser og skap basert på Danfoss BD35 og BD50.

Med konstant hastighet, med hastighet fra 2000-3500. Med ASU. Med dynamisk hastighetstilpassning ut fra behovet. Med dynamisk tilpassning ut fra behovet, i kombinasjon med spenningssensing osv. Med viftestyring, uten viftestyring, vannkjølt osv. osv.

Håper du har rikelig med batterikapasitet. Din king size boks vil bruke mye strøm. Kanskje du burde vurdere å gå ned på størrelsen eller opp på isolasjonen? På den annen side. Har du klart deg bra med Supercool, klarer du deg garantert bra med komressor.

Lotus

Det er ikke så greit å lage boksen mindre, da den er original i båten siden den var ny.

Den er laget i rustfritt, med 50mm. isolasjon av en eller annen skumtype. Utenpå dette er det kledd med teakfinèr.

Har snakket med både Isotherm og Waeco, og jeg har katalogene deres.

Det jeg lurer på , er om det er noen forskjell på de?

Har lest test av kjøleskap i Båtmagasinet, og der kom Isotherm best ut, selv om de andre hadde den samme kompressoren. De andre hadde heller ikke noe dårligere isolasjon, dette kom fram ved en test hvor de slo av kjøleskapene, og målte temp etter en viss tid.

Dette betyr at det må være en forskjell på hvordan de blir styrt!

Ingen som har en test, eller vet om dette er blitt testet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...