Muggebigge Startet 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2008 Noen der ute som har erfaringer med egen båtslipp? Tenker på en enkel skinne/tralleløsning for å trekke opp en båt på 14-16 fot. Tips på egnet materiale og funksjonelle konstruksjoner mottas med takk. M Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 (redigert) Trenger du skinner for en så liten båt? Jeg ville ha laget en enkel vogn med hjul, feks fra en gammel henger eller ei brakke. alternativt trenger du en hjulgang og noen firkantprofiler. hva skal du trekke den opp med? vinsj? Både Claes Ohlsson og Biltema selger ulike ruller og vinsjer. Du trenger noe slikt med hjul bak, noen ruller og en krok foran. Dette er meget enkelt å lage selv. Redigert 19.Mai.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 (redigert) Ja, men den der ser jo ikke dum ut. Hvor fant du den? Ellers er det veldig gjørmete bunn der båten skal opp, så krybba må nok gå på en eller annen form for underlag. Tenkte å feste en vinsj i enden ja. På noen av øyene rundt finnes det enkelte gamle løsninger med noe som ser ut som jernbaneskinner som går ut i vannet. Men det er jo store tunge saker (så vidt jeg vet...). Firkantprofiler er sikker et godt alternativ. Redigert 19.Mai.2008 av Muggebigge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Husker ikke helt hvor jeg fant bildet, jeg googlet litt og fant den. Til en såpass liten båt så ville jeg prøvd å få tak i et campingvogn understell, eller en gammel bilhenger. Et sveise apparat og noe jern så har du en fin vogn. Jeg bygde selv en oppsettvogn av et gammelt lastebilunderstell, men dette er jo til en relativ tung båt. Jeg har også bygd henger til en kompis, her brukte vi et understell av en gammel Moelven brakke. Det var til en Viksund 770. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Er det for å ta båten ut og inn for hver gang du skal bruke den eller er det for å ta båten opp et par ganger i året? Om det er det siste er det kanskje ikke noe poeng i å lage dyre greier og da hadde jeg lagt ut noen 2x4 (evt. noen trestammer med diameter på 20-25 cm) som "skinnegang''. De legges gjerne ut slik at nederste delen kun er under vann ved flo. Så lages en enkel ramme av 2x4 der du lager romslige spor eller hakk som passer til skinnegangen. Oppå rammen lages en enkel krybbe. Skinnegangen pensles med gammel olje før utsett og opptak. Dette funker så det suser og er billig. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Ei løysing eg har sett eit par plassar er autovern som "skinnegang" og vogn med passelig store gummihjul som passer ned i midtsporet i autovernet. Viss du får tak i nokre gamle autovern så vil eg tru dette er eit greit skinnesystem Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.