Jump to content

Volvo penta D1-30 vs Yanmar 3YM30

Enzo

Recommended Posts

Ja det er det jeg er redd for , følelser kommer inn i bildet og det reelle bildet blir ikke tatt hensyn til.

Jeg har hatt begge deler og volvoen er den jeg har vært mest fornøyd med men andre igjen virker å hate volvo.

Men er D1-30 en motor det faktisk har vært problemer med og om det har vært det er det da muligheter for at dette ikke er noe problem lenger ?

Er det verdt å få mindre dynamo og mer støy og betale mer penger for å få en yanmar som har dårligere srvicetilbud enn Volvo har (slik jeg har forstått det)

Yanmar har kommet med motor til seilbåter med integrert generator meget smart spør du meg.

CR ikke CR. Det går vel mer på smak,Bavaria seilbåter bruker VP. Andre seilbåter bruker Yanmar.

Har selv Yanmar og er fornøyd. Økonomi er også viktig. Det er det berømte best buy som gjelder. :smiley::smiley:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

..............Det er det berømte best buy som gjelder................
Dette tror jeg nok er riktig. Men for hvem. For meg virker det som om de forskjellige motorprodusenter kappes om å gjøre seg interessante hos båtprodusentene. Jeg ble selv tilbudt et "fantastisk" Volvotilbud på store D-motorer via Beneteau mens jeg i forkant hadde underskrevet kontrakt på Yanmar-motorer. Måten dette ble fremført på innga ikke særlig tillit, og jeg stod ved min opprinnelige kontrakt trass lokkemidler.
Dette tror jeg nok er riktig. Men for hvem. For meg virker det som om de forskjellige motorprodusenter kappes om å gjøre seg interessante hos båtprodusentene. Jeg ble selv tilbudt et "fantastisk" Volvotilbud på store D-motorer via Beneteau mens jeg i forkant hadde underskrevet kontrakt på Yanmar-motorer. Måten dette ble fremført på innga ikke særlig tillit, og jeg stod ved min opprinnelige kontrakt trass lokkemidler.

Den måten å operere på er... ja useriøst. :nono: :nono:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

• 2 år senere...

Jeg kunne velge mellom disse 2 motorene da vi skulle ha ny båt, og da var Yanmar alternativet billigere en Volvo.

De skulle faktisk ha over 3000euro mer for 2 stk 29Hk Volvos. ?? (normalt er det motsatt)

Nå er jo jeg glad til, for jeg skulle ha Yanmar, hadde det i forige båt også og den hadde 2800timer da vi solgte og den gikk som en klokke, etter 6mnd på land, så starta den på første slaget, etter vinteropplag og ingen røyk, Det var 4JH3E 56 Hk utgaven.

Men jeg fant en fin siden med masse forklarende bilder av Yanmarmotoren vi nå skal ha 2 stk av ombord.

http://psyberspace.com.au/yanmar/anatomy.htm

Ha en flott påske. :sailing:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 4 år senere...

Har hatt fire småmotorer i fra Yanmar, 3 stk. 3GM og 1 stk 3YM. Både saltvannskjølt, og varmeveksler kjølt. Aldri hatt så mye som et eneste problem med noen av motorene. Den "nye" 3YM30AE har jo også et redusert topp turtall (3200 o/m) kontra den "gamle" modellen (3600 o/m). Nå kjenner jeg også flere som har Volvo sine D-1 20(30) montert, og disse er jo også veldig fornøyde med motorene. Så både Yanmar og Volvo sine små-motorer er jo sikre valg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...