Jump to content

scand baltic - trimflaps

marucha

Recommended Posts

Hei - gratulerer!

Jeg kjøpte også en uten og ettermonterte. Når det gjelder det å rette opp båten ved skjev last er det glimrende. Når det gjelder fart kommer det litt an på motor og fart. For min del gjør båten ca 24 knop på maks og ca 18. marsj. Båten går faktisk best i sjøen når jeg ikke bruker plan, men kun bruker de som "krykker" for skjevhet.

I hastigheter som overskrider skrogfarten og opp til omlag 15 knop vil trimflapsene kunne løfte akterenden litt slik at du får baugen noe nedre og dermed noe bedre utsyn fremover. Det kan være at du i dette fartsområdet også vinner fra noen tiendels knop til maks 1 knop med og uten trimflaps. Kommentaren fra lanber er det lurt å ta med seg. Scan Baltic lager en ganske formidabel hekkbølge når den overstiger skrogfarten, så vær forsiktig med hastigheten i trange farvann og ved passering av andre båter. Jeg har selv opplevd mange ganger hvor lett det er å glemme ens egne hekkbølger.

ser at baltic lager forholdsvis store hekkbølger i forhold til andre lignende båter.. man alikevel må de være nogenlunde "lettdrevne" da de bikker 20 knop med 200 hk maskiner.. de er jo litt tunge disse også.. hva gjør at en båt som lager tsunamier alikevel er "lettdrevne". ja alt er relativt her.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

har nett kjøpt en baltic 29 uten trim flaps.lurer på om det er noe å spare på å montere det?

Drar man en tråd om Scand Baltic, så ender det garantert med hekkbølgeprat - uansett hva trådstarter spør om. Dette henger igjen fra 80-tallet da faktisk Baltic var en "stor" båt. Båten lager stor sjø størrelsen tatt i betraktning, og selvfølgelig skal man ferdes med varsomhet.

Men sannheten er at hekkbølgene av en Baltic er blåbær mot hva en passe stor Fairline, Princess, eller tilsvarende kan prestere. Jeg har også erfart at Beneteau Swift gjør vei i vellinga. Vi har noen av dem i distriktet. Proporsjon i denne verden forandrer seg. Bølgene fra en Baltic blir ikke mindre av den grunn, men fortjener ikke bokmerke som en versting.

Uansett båttype, så er det føreren som sitter med nøkkelen. Svært mange sakker av for sent når de f.eks. går forbi en havn eller andre ting de vil skåne for bølgene sine. Se hvilken vei bølgene tar. Det hjelper ikke å ta av på gassen når man er tvers av havna. Men noen er visst tunglærte her. De ligger og fortøyer i sine egen dønninger gang etter gang.

Så til spørsmålet ditt. Jeg tror ikke du sparer noen ting på å montere flaps. Hverken når det gjelder dieselforbruk eller fart. Det eneste er at du får rettet båten hvis den har skjev vektfordeling. Baltic er som regel litt tyngre på babord side. Velger du å forbruke diesel fra babord tank først, og bruker det som en trimfunksjon, så er det heller ikke noe problem.

Så til spørsmålet ditt. Jeg tror ikke du sparer noen ting på å montere flaps. Hverken når det gjelder dieselforbruk eller fart. Det eneste er at du får rettet båten hvis den har skjev vektfordeling. Baltic er som regel litt tyngre på babord side. Velger du å forbruke diesel fra babord tank først, og bruker det som en trimfunksjon, så er det heller ikke noe problem.

Helt enig :yesnod:

På min Viksund får jeg ca 0,5-0,8 knop høyere fart ved bruk av trimflaps. Den ligger litt skjevt i vannet i utgangspunktet, og det er godt å få rettet den opp. Synes også det ser bedre ut å få baugen ned i motsjø. Det må jo være litt økonomi i dette hvis farten øker?

Og Viksunden er ikke flau når det gjelder å lage hekkbølger den heller :diving:

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

På min Fjord 880 faller toppfarten fra 21 knop til 18 knop om jeg trekker opp flapsene. Ved 15 knop med nesten maks utslag på flaps, faller den til 13 knop når jeg trekker dem opp.

Jeg skulle mene disse båtene er ganske like i skrogform, så jeg anbefaler varmt å montere flaps. Det å kunne rette båten i fart ved skjevbelastning er også noe du kan bli glad for...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har som sagt en Baltic - og monterte trimplan på denne. Jeg har forsket endel på dette, riktignok med en Steyr 236 som er vesentlig lettere enn Volvo - mulig det har noe å si. Med fasit å hånda på min båt kan jeg si at du ikke tjener noe på farta over 18 knop i hvertfall. Det er mulig å løfte hekken noe mellom 10 og 15 - men jeg merker heller ikke mer fart her heller. Bruker du plana over 20 knop brøyter den noe forferdelig og begynner å bremse. Ja det er nok et spørsmål om vektfordeling her også. Men dette er kun mine erfaringer.

Mulig jeg alerede har et løft i hekken da mine plan står tilnærmnet rett ut når de er helt oppe? - Anyway - Balticen koser seg i sjøen uten plan - og er faktisk ganske effektiv tross mye sjø å dytte på.

fredriko, når hastigheten på Balticen kommer opp i 18 knop planer den ut i den forstand at hekken løfter seg mer opp av vannet. Det er ikke i dette fartsområdet hvor trimflapsene har sin hovedfunksjon men i fartsområdet fra skrogfart til omlag 15 knop. Da vil trimflapsene løfte hekken og senke baugen og gi en liten fartsøkning. Jeg ser to hovedgrunner til bruk av trimflaps. Den ene er å rette båten mer opp. Å veksle mellom å hente diesel fra SB eller BB dieseltank for å trimme båten kan enkelte ganger skape noe "styr" for de andre ombord. Den andre grunnen er at baugen i fartsområdet skrogfart til 15 - 17 knop kommer litt med ned når flapsene senkes, noe som av enkelte oppleves som å gi bedre utsyn. Jeg har både eid og seilt andres Baltic så min erfaring er entydig at flapsene har effekt. Om effekten er stor nok til å montere flapsene er en annen sak.

Bruker du plana over 20 knop brøyter den noe forferdelig og begynner å bremse.

Her skiller nok Fjord og Baltic seg. "Fjorden sitter på rumpa" helt opp til mellom 20-21 knop MED FLAPS. Uten bruk av flaps tørr jeg ikke tenke på hvor stor fart som skal til......

(jeg har førøvrig en blyklump av en motor, ca 700kg)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

fredriko, når hastigheten på Balticen kommer opp i 18 knop planer den ut i den forstand at hekken løfter seg mer opp av vannet. Det er ikke i dette fartsområdet hvor trimflapsene har sin hovedfunksjon men i fartsområdet fra skrogfart til omlag 15 knop. Da vil trimflapsene løfte hekken og senke baugen og gi en liten fartsøkning. Jeg ser to hovedgrunner til bruk av trimflaps. Den ene er å rette båten mer opp. Å veksle mellom å hente diesel fra SB eller BB dieseltank for å trimme båten kan enkelte ganger skape noe "styr" for de andre ombord. Den andre grunnen er at baugen i fartsområdet skrogfart til 15 - 17 knop kommer litt med ned når flapsene senkes, noe som av enkelte oppleves som å gi bedre utsyn. Jeg har både eid og seilt andres Baltic så min erfaring er entydig at flapsene har effekt. Om effekten er stor nok til å montere flapsene er en annen sak.

Jo - jeg er enig med deg - har kjørt lenge uten flaps også. Jeg er enig i at de fungerer opp mot 15 knop - og som du sier er fordelen bedre utsyn - men ikke fart iht min erfaring. Og ja - jeg bruker kun trimplan for å bruke de som krykker :yesnod: i 18 knop og mer. Kun ett plan benyttes da det andre er helt oppe.

antar at en steyr veier noen ( 2-3 ) hundre kilo mindre en feks en td70 . og blir da lettere bak enn andre balticer med 3 kg mere motor vekt. sitter ikke motoren noe i bakkant av båten? hvilken toppfart får du fredrico ? og har balticene forandret skroget noen gang , med tanke på høyere fart? ser at en med yanmar 290 hk , maxer på 28 knop som jo er fantastisk for en plog.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Baardsen og Scand Boats har aldri endret skroget på Scand Baltic. Nå om dagene står skrog nr 1.000 på beddingen. Slett ikke verst. De har derimot endret litt på skroget til Scand Atlantic idet den gamle pluggen var utslitt. Her var modifiseringen å endre propelltunellene fra to til en idet de utelukkende monterer en motor ombord.

antar at en steyr veier noen ( 2-3 ) hundre kilo mindre en feks en td70 . og blir da lettere bak enn andre balticer med 3 kg mere motor vekt. sitter ikke motoren noe i bakkant av båten? hvilken toppfart får du fredrico ? og har balticene forandret skroget noen gang , med tanke på høyere fart? ser at en med yanmar 290 hk , maxer på 28 knop som jo er fantastisk for en plog.

Jeg får etter utsetting og ren bunn 24 knop på gps. Vet at noen nyere modeller (min er 84) har modifisert flyndre og innfesting, flyttet roret lenger bak, samt flyttet propellen lenger bak. Selve skroget ved motorfestene er visstnok forsterket pga større motorer i senere modeller. Jeg kan heller ikke forstå hva en baltic har å gjøre over 25 knop :smiley:

Med for stor fart overstyrer den, og ved svak medsjø på skrå får jeg luft in under hekken med rusing som resultat..

Redigert av fredriko (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...