Jump to content

2XFritidsbatteri VS 1XFritidbatteri + 1XStarbatteri

Helge

Recommended Posts

Hei godtfolk, det ser nå etter sju år ut til å være på tide å bytte minst ett av mine to batteri i min Skibsplast 655 S. Første eier som hadde båten i bare noen få måneder hadde montert to stk startbatteri på hhv 60 Ah (batteri 1 på venderen og brukt som startbatteri) og 70 Ah (batteri 2 på venderen og brukt som forbruksbatteri). Jeg tenkte vel med det samme at 70 Ah var litt lite som forbruksbatteri selv i en båt av så moderat størrelse som 655 og det har jeg jo delvis fått bekreftet. Kjøleboks (Isotherm 0,7A), leselys, vannpumpe og Wallas 1800 varmeapparat kunne med fordel hatt et litt større forbruksbatteri - ikke minst siden det har stått et startbatteri som forbruksbatteri og startbatteriene ikke tåler utlading like godt som fritidsbatteriene.

Nå har i alle fall 70 Ah batteriet tatt kvelden (en celle) og jeg er også litt usikker på det andre batteriet som jo også er over 7 år. Jeg sitter imidlertid og er usikker på om jeg skal :

1.) Gå for to nye og identiske (tenkte minst 80 Ah, kanskje opp til 100 Ah) fritidsbatteri og satse på at det ene ikke tar skade av å være startbatteri til en Suzuki DF140 (drøyt 2 L slagvolum)

2.) Gå for ett fritidsbatteri som forbruksbatteri (80 til 100 Ah) og ett startbatteri (55 Ah til 70 Ah)

Ulempen med pkt.1 er visstnok at fritidsbatteriene ikke egentlig er dimensjonert/designet for å være startbatteri. Ulempen ved pkt.2 er at jeg får 2 ulike batterier som står i parallell under lading/kjøring og kanskje ikke deler ladingen optimalt. Prisen vil bli noenlunde lik her (+/- 100 kr).

Noen med synspunkter/erfaringer på dette?

Ikke mange som hadde meninger om hva som er best eller om begge deler ville være helt greit???

Vel uansett ble det nå 2 stk helt identiske 80 Ah fritidsbatterier. En jeg kjenner som jobber en del med batterier (om enn ikke båt/bilbatterier) hevdet i går kveld at så lenge jeg ikke hadde planer om å starte motoren i båten i mange minusgrader (har så langt ikke hatt behov for å starte motoren annet enn i plussgrader da båten bare brukes i sommerhalvåret :yesnod: ) så var fritidsbatterier helt ok. Det å levere startstrøm ved typisk +5 til +25 grader er visstnok en svært liten oppgave for et batteri i forhold til ved -15 til -35 grader og skulle i følge han jeg snakket med ikke være noe problem for et fritidsbatteri på 80 Ah. Så da får jeg vel si "case closed".

Ellers er det mye info og få om emnet hvis du søker litt her på forumet.

Har søkt.... og fant ganske mange tråder uten at jeg fant noen veldig klare konklusjoner der. Jeg så for meg to muligheter mht kombinasjonen av startbatteri og fritids/forbruksbatteri med hhv å bruke det gamle 60 Ah startbatteriet som kanskje fremdeles er brukbart, alternativ å også kjøpe nytt startbatteri i tillegg til fritidsbatteri. Men så var det litt fristende å kjøpe to identiske fritidsbatteri da jeg hadde en gylden mulighet til å få kjøpt 2 stk nye 80 Ah fritidsbatteri til usedvanlig gunstig pris. 160 Ah for holde i en Skibsplast 655. Det var 130 Ah fra båten var ny.

Men, finn ut hva startmotoren din krever av strøm før du shopper,

Som du ser av min profil og av båtene jeg har, gjelder dette en Suzuki DF140. Startstrømmen til DF140 skal etter det jeg har klart å forhøre meg om i går kveld ikke være noe problem for et 80 Ah batteri av den typen jeg nå har kjøpt, vel og merke så lenge det er sommerhalvår/plussgrader. Dette dobbeltsjekket jeg nå i dag med leverandør av Suzuki. (de anbefalte primært startbatteri - som startbatteri, men sa samtidig at et 80 Ah fritidsbatteri ville være helt tilfredstillende i sommerhalvåret)

sørg også for at kablene er dimensjonert.

Jeg forventer at batterikablene i en 2001 Skibsplast 655 er helt OK fra fabrikk/leverandør slik at jeg bare trenger å passe på termineringene/batteripolsko etc med en sjekk innimellom.

Den varmeren din trekker nok mye strøm.

Njaaaa, det er vel bare mens glødepluggen er på (4,8 A) før varmeren har tent og blitt varm nok til at glødepluggen er slått av. Etter dette er det bare den elektriske viften samt et og annet slag fra drivstoffpumpen som trekker strøm i varmeapparatet og strømtrekket er nede på 0,5 A med full hastighet på viften og ca 0,3 A med halv hastighet på viften.

Hvordan er ladekapasiteten på motoren?

Det er 40 A på maks fra en Suzuki DF140

Redigert av Helge (see edit history)

Da var det gjort - stod på hue nedi under aktersofaen i kveld og tok ut de 2 gamle startbatteriene tørket/vasket batterikassene (dvs skiftet den ene) og satte på plass de 2 nye 80 Ah fritidsbatteriene. Avsluttet med en deilig tur på fjorden og fikk lært enda litt mer funksjoner på den nye kartplotteren :cool:

Har nå satt begge de gamle batteriene til lading (på hver sin lader) for å se om det bare er det ene som er helt ferdig/dødt eller om begge er bare å kaste.

• 2 uker senere...

Update: Som jeg fryktet ser det absolutt ut som om begge de to startbatteriene fra 2001 er døde. Har prøvd å lade dem (separat lading med hver sin lader) tre ganger nå og stappet inn atskillig flere amperetimer enn de egentlig hadde som "ytelse" (hhv 60 og 70 Ah). Likevel faller spenningen til under 11 V etter relativt kort tid på begge batterier. Det positive er jo at de 80 Ah fritidsbatteriene jeg kjøpte ser ut til å være langt mer enn kraftig nok hver for seg til også å være startbatteri (i sommerhalvåret). For de som ikke bruker båten sin i vinterhalvåret ser jeg nå for min del ingen grunn til å bruke startbatterier i båt da fritidsbatteriene bedre tåler utladning, forbruk når motoren ikke går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...