Jump to content

VC17 og tæring


bjoris

Recommended Posts

Ja, det er da slik at forhandler fraskriver seg deler av sitt ansvar dersom det benyttes kobberbasert bunnstoff noe jeg forstår at VC17 er. Noen som har kommentarer til dette? Slik jeg ser det har jeg ikke mulighet til å bruke VC17 på min båt. Om det kan være noe i at det lettere kan bli tæring hvis en bruker kobberbasert bunnstoff er det egentlig uinteressant da jeg uansett årsak fort vil få dette tilbake om jeg skulle få unormal tæring på båten. Isåfall blir det vel slik at det blir mitt ansvar å dokumentere at årsaken ikke ligger i bunnstoffet. Dette er jeg helt blank på, noen som har synspunkter. Er det vanlig at produsenter tar forbehold om dette. Har sendt epost til forhandleren og bedt om en utdyping av det som står i håndboka...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Her høres det ut som om det er forhandleren/produsenten av båten det er noe galt med, ikke bunnstoffet. Med mindre det er en aluminiumsbåt du har.

 

Det er riktig som Ingar sier at alt vanlig bunnstoff er kobberbasert. Da blir dette en enkel måte for produsenten å redusere forbrukerens rettigheter, med andre ord at de avviser ethvert ansvar for korrosjons-skader. Klart urimelig avtalevilkår som burde tas opp med Forbrukerombudet.

 

Ellers er jeg VC 17-fan etter å ha hatt flere båter med tjukke lag "selvpolerende" bunnstoff som det har vært en fæl jobb å fjerne. Når man har tatt jobben med å fjerne alt under båten, så ønsker man å aldri gjøre det igjen. Da er VC 17 tingen, fordi den ikke bygger opp tykke lag.

 

All kombinasjon av metaller fører til galvanisk tæring av det minst edle metallet. Derfor må man ikke bruke bunnstoff med kobber på aluminiumsbåter og drev.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Ellers er jeg VC 17-fan etter å ha hatt flere båter med tjukke lag "selvpolerende" bunnstoff

Hvordan dette kan skje er over min begripelse, at det ikke bygger tykke lag er jo en av fordelene med selvpolerende.

 

Det finnes stoff uten kobber, men det er vel kompromiss for å kunne brukes på aluminium, drev etc. Alt "ordentlig" bunnstoff er kobberbasert etter at tinn ble forbudt.

Link to post

Mange som bruker selvpolerende smører på som om det er vanlig kobberstoff og da blir det bare tykkere og tykkere... Har gjort det selv også før de små grå begynte å fungere :blush: Ren rutine, er båten på sin årlige slipping så skal det bunnsmøres men det gjelder jo ikke selvpolerende. Har hørt om en del som smører hvitt selvpolerende i et par strøk og så mørkt/svart oppå, da ser du med en gang når det er på tide å smøre på mer samtidig som båten er beskyttet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei, det er ingen tvil om at VC17 er et utmerket bunnstoff, såfremt det blir påført riktig, og at forhåndsregler blir tatt mot "tæring". Det unike med VC17 er at det inneholder MYE kobber, posen som ligger vedlagt boksen, er rent kobber. VC17 kan kun påføres utenpå VCTAR primer(eller gammelt VC17), basen MÅ blandes lenge og vel, før kobberet tilsettes og det hele blandes enda en gang, VC17skal påføres i vertikale strøk, ovenfra og nedover, tørker utolig raskt, slik at strøk 2 kan legges på nesten umiddelbart (ca 30 min tørketid)

En må imidlertid IKKE påføre VC17(eller et annet kobberholdig bunnstoff) på drev, rorstammer og annet av aluminium, dette korroderer nærmest umiddelbart pga det høye kobberinnholdet. Et knep er å maskere et lite område rundt aluminiumen, og påføre feks International Trilux/PropODrev på dette området, da er problemet løst. Ingen direkte forbindelse mellom kobber og aluminium.

Før ny påføring av VC17, så trengs kun en ordentlig vask, ingen sliping.

ps; det er kun to farver som markedsføres i Norge, signalrød og "kobber" som blir sort i kontakt med saltvann.... Hvit selges ikke, da antigroeegenskapene reduseres pga lave vanntemperaturer her utenfor berget.....

 

Håper noen drar nytte av disse tipsene.

Link to post
ps; det er kun to farver som markedsføres i Norge, signalrød og "kobber" som blir sort i kontakt med saltvann.... Hvit selges ikke, da antigroeegenskapene reduseres pga lave vanntemperaturer her utenfor berget.....

 

Jeg har benyttet hvit VC17 de siste 4 årene, så ikke noe problem å få tak i hvit VC på Østlandet iallefall.

Link to post

Ok, så det er altså mye mer kobber i VC17 enn andre bunnstoff. Har ikke fått svar fra importøren, men båten skal opp kl. 1500 i morgen så det haste å ta et valg. Noen som har hørt om tæringsproblem som skyldes VC17?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Ok, så det er altså mye mer kobber i VC17 enn andre bunnstoff. Har ikke fått svar fra importøren, men båten skal opp kl. 1500 i morgen så det haste å ta et valg. Noen som har hørt om tæringsproblem som skyldes VC17?

Det er ikke utenkelig at kombinasjonen båt, VC17 og mange Polske arbeidere er årsaken til at importørene nå reserverer seg. Hvem som bruker arbeidere som ikke kan lese bruksanvisningen på boksen ser man på båtmessene.

Link to post
Mange som bruker selvpolerende smører på som om det er vanlig kobberstoff og da blir det bare tykkere og tykkere... Har gjort det selv også før de små grå begynte å fungere :blush: Ren rutine, er båten på sin årlige slipping så skal det bunnsmøres men det gjelder jo ikke selvpolerende. Har hørt om en del som smører hvitt selvpolerende i et par strøk og så mørkt/svart oppå, da ser du med en gang når det er på tide å smøre på mer samtidig som båten er beskyttet.

 

Har selv benyttet (etter primer) ett lag hvitt og så ett lag sort selvpolerende slik at jeg, som du skriver SveinHa, kan SE når det er behov for "flikking". Jeg har derimot hørt at vi som har båten liggende på land i vinterhalvåret må "reaktivere" bunnstoffet med høytrykkspyler før sjøsetting. Kan noen bekrefte at dette er korrekt? (Hørte det av to karer som jobbet i på teknisk avdeling hos Jotun, dog ikke med bunnstoff)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Første regel i katodisk beskyttelse er å begrense katodens areal. Problemet med kobber er at det er katodisk i forhold til for eksempel aluminiumen i et drev.

 

Hvis man da får kontakt mellom aluminiumen i drevet og VC 17 som da har et relativt stort areal og er katoden, så går det galt.

 

Det medfører ingen risiko å benytte VC 17 så lenge man ikke har noen forbindelser mellom bunnstoff og metaller. Men så er det noen som ikke kjenner til dette.

 

Det finnes bunnstoff med spor av kobber for aluminiumsbåt, men bruk av dette fordrer at underlaget er diffusjonstett. Når man får en feil skyldes dette enten at man har slurvet med primer eller at man ikke oppdaget en skade på skroget når bunnstoffet skulle fornyes.

Link to post

Det er ingen problem med tering selv på seil drev dersom du bruker VC Tar først.

 

Har brukt dette i 10 år uten noen som helst problem.

 

Du må imidlertid være nøye :nono:

 

Men husk at drevet allerde fra produsent er beskyttet. De ekstra lagene med VC tar gir tilleggs beskyttelse.

 

Ofte behov for å vannslipe drevet mellom støkene med vc tar og vc 17 for å få perfekt resultat.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

SeaSea på Rud har VC 17 med prisgaranti. I katalogen står det NT (Västkustkvalité) men det er den "norske" "Extra" de selger.

 

 

Skal ha båten på land til helgen.

Smøre på VC 17

Noen som vet hvem som har dette i Oslo område og til hvilken pris?

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
  • 1 måned senere...

På min Hanse 320 vil jeg gjerne få grått bunnstoff - jeg så dette på en Hanse 350 i Tyskland, og det så perfekt ut.

(Samme farge på stripene over vannlinja - som på bunnstoffet...)

 

Er det mulig å få tak i både hvit og sort VC17m i Norge? Hvordan vil det evt. fungere å blande 50/50 av disse - for å få grått? :diving:

Link to post

Antar at du for å få grått må blande ca 80% hvitt og 20% sort.

Kommer selvfølgelig an på hvilken gråfarge du vil ha, det er jo som kjent mange nyanser av grått....

 

Utfordringen vil være om fargen skifter når den kommer i vannet/blir våt.

Jeg bruker Seajet, og ser at blåfargen får en helt annen nyanse når den kommer i sjøen.

 

Dersom du har litt tålmodighet, så kan du jo teste noen ulike blandingsforhold.

Finner du en blanding som ser bra ut, så kan du jo teste på en plankebit som du lar ligge i vann en stund.

Hvis fargen fortsatt er den samme, så har du jo funnet løsningen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Ja, det er da slik at forhandler fraskriver seg deler av sitt ansvar dersom det benyttes kobberbasert bunnstoff noe jeg forstår at VC17 er. Noen som har kommentarer til dette?

Fikk min båt primet og smurt av den norske importøren, som brukte VC17. Det er ganske oppsiktsvekkende dersom de med dette selv har brukt et bunnstoff som gjør at de fraskriver seg garantien. (Eller, etter groingen å dømme har de kanskje brukt VC17 uten kobber?)

Link to post
Er det mulig å få tak i både hvit og sort VC17m i Norge? Hvordan vil det evt. fungere å blande 50/50 av disse - for å få grått? :diving:

 

Jeg brukte den sorte VC 17 på min forrige båt. Fargen på selve bunnsmøringen i boksen var hvit - nesten som melk. Det følger med en pose med kobberpulver som du skal røre i bunnsmøringen og da blir fargen kobber/gull-aktig. Etter å ha påført bunnsmøringen på båten så det ut som om jeg hadde gullforgylt den. Etter å ha sjøsatt så forandret fargen seg kanske raskt til sort.

 

Å få blandet ut riktig mengde/farge for å få grått vil da bli en ganske møysommelig prosess hvor du må prøve deg ut med forskjellige mengdekombinasjoner og legge disse i sjøvann og se hvordan fargen blir etter en stund. En annen ting er at når kobberet er blandet i bunnsmøringen så har du ikke så lang tid på deg for å påføre det på båten. Dermed får du også et kobberblandingsproblem i fargeprøvene oppi det hele.

Link to post
  • 2 uker senere...

Fikk en prat med han som var ansvarlig for bunnsmøring av båten min i fjor. Han fortalte at det fremdeles bre brukt VC17, men ikke nærmere rorstamme og seildrev (begge er aluminium) enn 50 cm. I området rundt rorstamme og drev ble det brukt kobberfritt bunnstoff.

 

Høres fornuftig ut.

 

(Han var så stolt over hvor glatt skroget han hadde stoffet var ett år etterpå at jeg ikke hadde hjerte til å fortelle at alt ble pusset med 400-papir for noen dager siden :wink: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...