Jawik Startet 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2008 Når du er ute og seiler, tenker du da på at masten kan gå over bord ? Er kriblingen til stedet i magen når vinden øker og presset på dukene blir enormt stort. Vil du reve eller holder du det gående litt til. Har du vært utsatt for dette noen gang ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
knutza Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Har aldri vært engselig for dette. Jeg har en gammel mast, men nye wire. Tror ikke dette er nor å frykte på turseilere, det er som regel kraftige dimensjoner på rigg i forhold til seilareal. En helt annen sak er det med heftige regatta båter hvor man har stor seilarealer og ofte lettere rigg, men dette er bare synsing. Jeg har aldri opplevd mastehavari, men har jo lest en del om det. Jeg har selv opplevd vindrosser som har lagt båten såpass kraftig ned at det fosset vann innover rekka, men masta var jeg ikke bekymret for. En annen kar nedi havna her, snakker stadig om at det er viktig med redusert seilføring på grunn av faren for mastehavari, kanskje burde jeg bekymre meg mer???? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Tenker ikke stort på dette i min båt men de få gangene jeg er ombord i eldre seilskøyter, gjerne med gaffelrigg, må jeg si jeg tenker på det. Mye vekt og løpende rigg av tau kan fort få store konsekvenser. Det var vel en gang i fjor at Solrik (om den heter det ennå) mistet masten under en blåtur på sør/østlandet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Jawik Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 (redigert) Før rigging av masten som har ligget i mastehus eller ute. Jeg får hver gang følelsen av at nå er det siste sesongen denne vil holde. En går over alt på riggen / masten og sjekker ut og kommer som oftest til den konklusjon om at dette ser bra ut. Bytter ut det som må byttes. Likevel kommer det i løpet av sesongen en snikende følelse om at en har oversett noe. Dette blir en slags kamp i kroppen om at en presser riggen et lite hakk videre. Ikke motsatt vei som en skulle tro. Utfordrer skjebnen til et slags bristepunkt. Har hatt noen samtaler i årenes løp og har mottatt lignende signaler fra andre. Tremaster er jo mer utsatt i og med at du ikke kan ane hva som skjer i treverket. Det er ikke så mye en kan kontrollere på disse annet enn selve riggen. Årene går og muligheten for mastebrekk nærmer seg. For det skjer jo før eller siden dersom du ikke oppdager svakheten i tide. Og et brekk på disse blir mer omfattende enn på en aluminiumsmast. Redigert 20.Mai.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Herman Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Ved "vanlig" seiling tenker jeg aldri på at masten kan gå over bord. Men jeg må innrømme at jeg ble litt svett da røstjernet til babystaget kom opp igjennom dekk. 2 uker til land var det også. Men det var ikke verre enn at jeg rigget til et provisorisk stag fram til festet for kutterstaget. På grunn av en helt annen vinkel på dette i forhold til originalt babystag, seilte jeg litt konservativt resten av turen. Riggen ble stående, og etterhvert sank pulsen til vanlig nivå igjen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 nej tenker ikke på dette til vardags.........men har luret litt på o skifte all stående rigg o gå opp ett hakk i dim!! sen kan dom torktömle oss....o riggen skall vare kvar (har en bra wire-kutter om det skulle skje !!!!!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Nei. Det bekymrer meg ikke. Gjennomgående mast og syrefast stål i power diamond. Blåser det altfor j--- kan jeg støtte riggen med kutterstag og lensetakler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.