Jump to content

v8`ern blir ikke varm ved tomgangskjøring...


searay25

Recommended Posts

Min Mercruiser 5,7 v8 med saltvannskjøling blir ikke varm ved tomgangskjøring... Er dette riktig... kjøler den så godt? hvis jeg øker turtallet på tomgang, så øker også temperaturen. Men så fort jeg slipper av gassen igjen faller temperaturen ned til ca 45 grader... skal det være sånn? Hva kan evt være galt. termostat er sjekket. tok den med hjem og "kokte" den. den funket som den skulle.

Link to post

Har du oljekjøler montert på denne, så kjøler den uansett termostat. Eksosmanifoild kan også holde relativt lav temperatur som igjen kan kjøle ned motoren. God ventilasjon i motorrommet kan gi kald luft som også kan kjøle ned en del. Jeg ville sjekket termostaten (raskt gjort), fungerer den som den gjør, så er dette normalt for ditt tilfelle. Noe vann vil også altid sive forbi termostaten og selvom denne er lukket, så blir noe vann kjølet likevell.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Takk for raske svar.

 

Ja det sitter oljekjøler på den. Har slitt litt med å få temp måleren til å fungere, men nå har jeg skiftet giver og sjekket instrumentet, så det skal være i orden... reagerte bare litt på at temp måleren nesten ikke stiger ved tomgangskjøring. Skal sies at motorommet har stått åpent under disse testene, samt at vann temperaturen er svært lav i mjøsa nå.. kanskje bare et godt tegn at den ikke blir særlg varm da..?

Link to post

Hvis du kjører på mjøsa har du ikke saltvannskjøling men ferskvanns kjøling. Slik jeg forstår det er det bedre for motoren din å da bytte termostat slik at denne får høyere temp en de maks 60-70 gradene du får nå.

 

Ps. Hvis du gjør det kan det være lurt å sette et advarsel skilt om dette i motorrommet slik at båt og motor ikke blir solgt til noen som da uvitende kjører med dette i saltvann

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

når en så stor motor går på tomgang eller deromkring så er det ikkje mange hester du henter ut så da blir den gjerne kald. det er tross alt en del liter vann sjøvann som passerer.. og det er nå et bra tegn det at den er kald for da veit du at du ikkje har dårlig sirkulasjon iallefall.

Link to post

Nja, uansett så skal jo termostaten regulere det "internt sirkulerende kjølevannet" til arbeidstempratur. Dette uavhengig av tomgang eller "full-pupp".

 

1. Når temp. grensen er nådd, så skal termostaten åpne for så å slippe inn vann med lavere temp.

 

2. Er temp'en ikke oppnådd så lukker termostaten og sirkulerer kjølevannet internt - helt til tempraturen er så høy at termostaten åpner. (jfr punkt 1.)

At det står en varmeveksler for olje (Oljekjøler) i kretsen skal ha ingen betydning.

 

Lufting av motorrom og turtall skal ikke påvirke motortempraturen, men hvis det står en varmeveksler på oljen - og den igjen er koblet mot den interne sirkulasjonen - så vil den påvirke motortemperaturen uten at termostaten kan regulere temp'en.

 

Høres vel ut som at oljekjøler - eller kjøler for servopumpe er koblet til den interne sirkulasjonen.

 

Har du bilder av installasjonen?

 

Mvh Ketil

Link to post

Har samme motor i båten min. Med kaldt vann som det er nå om dagen så er dette helt normalt. Den legger seg på 45 ved tomgang og ca 75 ved belastning over tid. Har 5,7 EFI Mercruiser, og i forhold til mitt instrument og instruksjosbok er dette innenfor "normal" arbeidstemp. Forøvrig kjenner du godt på slangene så kjenner du at termostat funker. De 4 slangene som kommer inn på toppen av huset, så kjenner du at nr1 (den tykkeste fra sjøvannspumpa) er hard. De 3 andre er kalde eller lunkne og langt mykere når termostat er stengt. Rett etter en periode med belastning kjenner du at alle 3 er varme. Hvorpå den som går ut i sjøen er litt kaldere og mykere en de andre.

 

MVH

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Det er dette jeg synes er litt rart. den slangen som kommer fra vannpumpen er ikke hard, dvs det går sikkert ikke uante mengder med vann der. Nå skal det legges til at jeg snakker kun om tomgangskjøring i havna. og i og med at den ikke blir varmere enn det den gjør skulle man jo tro at den fikk bra med kjølevann. Bruker for øvrig en ir temp måler for å være sikker. og blokka er ikke mer enn ca 40 grader på overflaten. eksosbendene er også ikke mer enn ca 40 grader.

Hvorfor må jeg skifte termostat? 60 grader kontra 70 grader? hvilke fordeler er det ved å bruke 70 grader?

Link to post

Du har sjøvannskjøling og da bør ikke motortemperaturen overstige 60 grader når du kjører i saltvann. Dette fordi saltet legger seg i kjølesystemet hvis det blir for varmt og vil etterhvert tette kjølesystemet. Bruker du båten i ferskvann gjelder selvfølgelig ikke dette og du bør bruke termostat tilsvarende en motor med ferskvannskjøling.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Nja, uansett så skal jo termostaten regulere det "internt sirkulerende kjølevannet" til arbeidstempratur. Dette uavhengig av tomgang eller "full-pupp".

1. Når temp. grensen er nådd, så skal termostaten åpne for så å slippe inn vann med lavere temp.

2. Er temp'en ikke oppnådd så lukker termostaten og sirkulerer kjølevannet internt - helt til tempraturen er så høy at termostaten åpner. (jfr punkt 1.)

At det står en varmeveksler for olje (Oljekjøler) i kretsen skal ha ingen betydning.

 

Lufting av motorrom og turtall skal ikke påvirke motortempraturen, men hvis det står en varmeveksler på oljen - og den igjen er koblet mot den interne sirkulasjonen - så vil den påvirke motortemperaturen uten at termostaten kan regulere temp'en.

 

Høres vel ut som at oljekjøler - eller kjøler for servopumpe er koblet til den interne sirkulasjonen.h Ketil

Hmm..

-Oljekjøler på disse motorene er koblet på den "eksterne" sirkulasjonen. (Er det noen andre modeller som har noe annet???) Dvs. råvann fra sjøen som kjøler oljen. Denne er uavhegig av termostat. Oljen kjøler motoren som vil påvirke den "interne" kresten.

-En termostat lukker aldri 100%. Det er et lite hull som sørger for at vannet altid sirkulerer litt. Ellers ville det varme vannet aldri nådd fram til termostaten før selve huset til termostaten blir oppvarmet, og da er det for sent.

-Omgivelsestemperaturer kjøler også motoren. Klart det har noe å si om det er varmt eller ikke i motorrommet.

Link to post
Nja, uansett så skal jo termostaten regulere det "internt sirkulerende kjølevannet" til arbeidstempratur. Dette uavhengig av tomgang eller "full-pupp".

 

Lufting av motorrom og turtall skal ikke påvirke motortempraturen,

 

Mvh Ketil

nå er det faktisk slik at veldig mange motorer i båter ( og endel dieselbiler ) har et kjølesystem som skal klare å kjøle ned motoren ved full belastning. og de går renere \forbrenner mindre drivstoff enn noen gang så mange klarer ikke presse opp temperaturen på tomgang til thermostaten åpner..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Det er dette jeg synes er litt rart. den slangen som kommer fra vannpumpen er ikke hard, dvs det går sikkert ikke uante mengder med vann der. Nå skal det legges til at jeg snakker kun om tomgangskjøring i havna. og i og med at den ikke blir varmere enn det den gjør skulle man jo tro at den fikk bra med kjølevann. Bruker for øvrig en ir temp måler for å være sikker. og blokka er ikke mer enn ca 40 grader på overflaten. eksosbendene er også ikke mer enn ca 40 grader.

Hvorfor må jeg skifte termostat? 60 grader kontra 70 grader? hvilke fordeler er det ved å bruke 70 grader?

Dette er i alle fall helt på linje med min. Jeg kan kjenne på alle deler i motoren etter en periode med tomgangskjøring. Har ikke noe IR måler men tipper ca 40 på alt hos meg også, som overflatetemp.

Jeg har nå snakket med en kompis som har 5.0L MPI også, og han kan rapportere om samme tilstand.

 

Har sjekket med boken og normal arbeidstemp med belastning for modeller med sjøvannkjøling skal ligge på 71 til 76 grader (160-165 Farenheit) og med lukket ferskvannsanlegg skal ha 76 til 82 grader.

Uten belastning som tomgang i havnen vil ligge langt lavere, og det er normalt.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Dette larspo sier her høres for meg veldig logisk ut. og ja det er ekstern kjøling av oljen. denne blir da ikke påvirket av termostaten, men påvirker selvfølgelig motor temp. Og ja... selvfølgelig har temperatur i vannet, samt lufttemp i motorrommet noe å si... det er ikke veldig vanskelig fysikk.. :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...