ares Startet 20.Mai.2008 Del på Facebook Startet 20.Mai.2008 Skal kjøpe VHF, er det noen her som har erfaringer med "rimlige" t.d. i prisklassen rundt kr. 2000,00 ?? Sitér dette innlegget Ares Link to post
Ben Sin Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Seatronic, Sea sea og Malfix har flere i det prisområdet. Jeg kjøpte en Cobra Marine MF 55 på Sea sea. Den virker da den.. Jeg vet at flere her inne har god erfaring med M-tech. Den ligger vel på ca 2000,- Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 (redigert) M-Techen er bra den, Utenom senderknappene. Dette gjelder ikke bare min radio. Har testet på flere. Resultatet har vært at jeg har blokkert noen kanaler i kort periode en gang, Nå er jeg ekstremt nøye med å fulge opp slik at dette ikke skjer. Redigert 20.Mai.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
GeirT Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Sjekk Maritim.no Da har tilbud på en Midland fast VHF med DSC til under 1500.- Kr. Og ut fra bruksanvisningen å bedømme - har den både F og L kanaler. Hvem hadde trodd at en maritim VHF noen gang ville bli billigere enn en PR radio ! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Rui lui Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 den så veldig bra ut!! Sitér dette innlegget ] Link to post
Gunga Din Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 (redigert) Hvem hadde trodd at en maritim VHF noen gang ville bli billigere enn en PR radio ! Geir jepp det er konstigt...men bra min förste PC jag kjöpte i jobben kostade 25 000 SEK.......runt 88-89 en "Victor" bärbar hette det i reklamen........men slepbar skulle man nok kallet den idag har förövrigt en Shipmate 8300 (1500 SEK) o en ICOM M602(4000SEK) til salgs send IM... Redigert 20.Mai.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ulv I Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Ikke galt når man kan få seg en VHF for rundt 1500,- som også har DCS og greier. Leste litt i manualen til 178c'en min, og den har støtte for DCS.. Lurer på om jeg skal hive meg ned i VHF lektyren og ta eksamenen.. tok demo prøve på nettet og fikk 24/35 (tror jeg det var), og det uten å ha lest noe om stoffet. Så da er det vel bare å lese litt og hive seg på prøven da.. :-D Ligger lesestoffet tilgjengelig på nettet (pensumet)? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Seilaren Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 M- Tech er en veldig bra og god radio. De som behandler den litt fint og ikke klemmer istykker sende knappen får ikke noe problemer med den heller. Den er veldig god til mitt bruk. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Akult Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Ligger lesestoffet tilgjengelig på nettet (pensumet)? Du finner litt demopensum her. Ellers så tror jeg vel kanskje det er smart å kjøpe boka. Den er ikke så veldig dyr. Bestilles her under Maritim litteratur. Kilde: Maritim Radio Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 TAkk, da er pensumet bestilt.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
TideRace Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Skal kjøpe VHF, er det noen her som har erfaringer med "rimlige" t.d. i prisklassen rundt kr. 2000,00 ?? En vhf er sikkerhetsutstyr og skal helst fortsatt fungere når alt annet ikke gjør det. Et minstekrav for meg er derfor at den skal tåle en trøkk og ikke minst være vanntett. I tillegg bør den ha god lyd i høytaleren, som også har et volumnivå og lydkvalitet som fungerer bra i motorstøy. Her er det stor forskjell på de forskjellige merkene. De rimeligste vhf`ene er sikkert gode "til sitt bruk" , men jeg er ikke overbevist om at de tilfredsstiller kravene til f.eks robusthet. En båtvenn byttet nå nettopp en ca. 4 år gammel vhf som ikke virket etter sjøsetting i år. Etter å ha kikket under dekselet, så vi at den hadde rust og korrosjon innvendig, og er neppe noe reparasjonsobjekt. Denne har stått tørt og godt under hardtop og aldri vært eksponert for vann, men tydeligvis ikke tålt salt sjøluft over tid. Forskjellen mellom de rimeligste merkene og "3000-kroners-klassen" ligger gjerne i en mer robust byggekonstruksjon og IP-klasse 67 (vanntett). For meg er dette viktige egenskaper for sikkerheten om bord. Redigert 21.Mai.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Jeg bruker 2 VHF ombord, 1 fastmontert og 1 hengende på meg. VHF er for meg et redningsinstrument. Tryner jeg på sjøen, og båten farer avgårde, er jeg fortsatt på nett. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hifo Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 hvor bviktig mener der ett kurs er hvis man som jeg bare skal prate med kompiser og ha nødanrop tilgjenglig? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TideRace Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Tryner jeg på sjøen, og båten farer avgårde, er jeg fortsatt på nett. Lurt. Jeg har også en ekstra bærbar som jeg putter i lomma på flytejakka dersom vær og vind tilsier det. Og skulle jeg tryne på sjøen, så vet jeg at vhf`en er vanntett ... Det er forresten grundig testet: Jeg mistet den i vannet for et par år siden mens jeg skulle gå fra "moderskipet" og over i jolla, og en rask sjekk på ekkoloddet viste begredelig nok 17 meters dyp. Dagen etter fikk jeg fylt opp flaskesettet i Risør og jumpet i vannet, men uten de helt store forventningene om å ha en fungerende radio som kun er godkjent for IP67 (1 meters dyp/30 minutter). Men utrolig nok, etter et døgn på 17 meter stod den fremdeles på der nede (!) og den lever fremdeles i beste velgående. Når det gjelder bærbar vhf burde det av sikkerhetsårsaker være et krav om at de skulle være vanntette. Redigert 21.Mai.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 hvor bviktig mener der ett kurs er hvis man som jeg bare skal prate med kompiser og ha nødanrop tilgjenglig? Det er steinviktig med kurs. - For det første , for at du skal få forståelse hvordan maritim VHF fungerer og hvilke begrensinger som finnes. Skal du og kompisene prate på disse kanalene - må dere vite om hvilke dere kan bruke og til hva. - For det andre - så har du ikke lov til å slå på radioen, med mindre du har gyldig sertifikat. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Trident Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Etter å ha opplevd det samme som Phoebe, kan jeg bare får anbefale Icoms IC-M33! Den flyter som en kork! Sitér dette innlegget Trident Link to post
TideRace Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Det er steinviktig med kurs. Geir Helt enig, Geir! Dessuten får man mye mer nytte og glede av vhf`en. En annen ting: Kjøper man vhf med DSC (hvem gjør ikke det i dag?) er den automatiske nød-funksjonen ubrukelig dersom man ikke har et gyldig MMSI-nummer å legge inn i apparatet (det er dette som identifiserer deg i nødsignalet). Etter å ha opplevd det samme som Phoebe, kan jeg bare får anbefale Icoms IC-M33! Den flyter som en kork! Siden Icom er nevnt, kan jeg da altså opplyse om at forgjengeren, IC-M31, beviselig ikke flyter Men vanntett er den! Redigert 21.Mai.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husøy Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Sjekk med post og teletilsynet at den du velger er godkjent , jeg kjøpte en cobra , den fikk jeg ikke registrert hos Maritim Radio da den ikke var gokjent, Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 For det andre - så har du ikke lov til å slå på radioen, med mindre du har gyldig sertifikat. Oi, er dette virkelig riktig? Det er fullt lovlig å kjøpe en radioskanner (tidligere kalt politiradio), og lytte til de maritime kanalene. Kan det da være ulovlig å lytte med en dedikert VHF? Jeg trodde grensen ble passert når man trykket på PTT? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
TideRace Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Kan det da være ulovlig å lytte med en dedikert VHF? Et eksempel: Som en del av prosedyren for utstedelse av VHF-sertifikat, må du underskrive på en taushetsærklæring. Trafikken på VHF er taushetsbelagt og er ikke offentlig informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Da er det jo litt snodig at radioskannere er konsesjonsfrie, og 100% lovlige. For man tar jo inn kanaler med langt mer konfidensiell info enn de maritime, for å si det sånn. Det hele bunner vel helst ut i den særnorske avgiftstrangen, tenker jeg. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Nei det bunner nog i att man vill ha litt 'ordning o reda'.....marin VHF er proffsen kommunikasjons muligheter... tror man har den gamle PR-radion i minne...med all mulig kaffeprat..!!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hilmar 2 Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Da er det jo litt snodig at radioskannere er konsesjonsfrie, og 100% lovlige. Hmm en slik har jo jeg om bord, Tar jo inn alt mulig. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 M-Techen er bra den, Utenom senderknappene. Dette gjelder ikke bare min radio. Har testet på flere.Resultatet har vært at jeg har blokkert noen kanaler i kort periode en gang, Nå er jeg ekstremt nøye med å fulge opp slik at dette ikke skjer. Jeg holder på å montere M-Tech. Ikke helt i mål enda - surrer litt med kart-plotter koblingen (men har nå fått instruks ), og litt usikker på om jeg har signal i den gamle antenneledningen om bord (bortsett fra støy var det tyst i de 10 minuttene jeg holdt på), og selve pluggen i enden av ledningen så ikke helt tipp-topp ut. Hvordan merker du at du blokkerer, så kan jeg også være obs fra dag 1? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Lønner seg å legge inn noen kroner ekstra og kjøpe Standard Horizon GX1500E. Dette er en klass D DSC radio som er vanntett, og både lydkvaliteten og byggekvaliteten er svært god. Koster 2390 hos Seatronic, mulighet for second station er det også. Icom og Standard Horizon er dominerende på det amerikanske markedet, radioene er sammenlignbare både når det gjelder spesifiaksjoner og kvalitet, men Standard Horizon er mye billigere. Standard Horizon er ikke så godt kjent i Norge, men er varemerket som brukes på marinradioer i fra firmaet som lager Yaesu landradioer og radioamatørutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.