Mulligan Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 En vhf er sikkerhetsutstyr og skal helst fortsatt fungere når alt annet ikke gjør det.Et minstekrav for meg er derfor at den skal tåle en trøkk og ikke minst være vanntett. I tillegg bør den ha god lyd i høytaleren, som også har et volumnivå og lydkvalitet som fungerer bra i motorstøy. Kunne ikke vært mer enig i de argumentene. Den skal virke selv om jeg står i vann til knes. Har den DSC og utgang til kartplotter ser jeg det som en bonus, men ikkeno krav. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 hvor bviktig mener der ett kurs er hvis man som jeg bare skal prate med kompiser og ha nødanrop tilgjenglig? Veldig viktig, for da lærer du at å prate med kompiser kan gjøres på mobiltelefonen.. :-) Da er det jo litt snodig at radioskannere er konsesjonsfrie, og 100% lovlige. For man tar jo inn kanaler med langt mer konfidensiell info enn de maritime, for å si det sånn. Men en scanner kan du bare lytte, ikke forstyrre.. En VHF kan du prate og forstyrre i tillegg til lytte.. Jeg er helt enig i at det må fortsatt være certifikat osv.. derfor skal jeg nå ta å lese pensumet og ta eksamenen. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Hilmar 2 Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Hvordan merker du at du blokkerer, så kan jeg også være obs fra dag 1? At det står tx på skjermen. Dette skjer bare hvis man kommer så vidt borti knappen. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
ares Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Har bestemt meg, går for en Lowrance LVR - 250E, vart overbevist av selger (prata trill rundt) Hvorfor bør VHF kobles direkte til batteriets poler ? Sitér dette innlegget Ares Link to post
TideRace Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 (redigert) Hvorfor bør VHF kobles direkte til batteriets poler ? Det er ut fra sikkerhetshensyn. Skulle for eksempel brann i det elektriske anlegget ombord være årsak til en nødsituasjon, vil du høyst sannsynlig fremdeles kunne bruke VHF`en når den er koblet direkte til batteriet. Dersom du har to adskilte batteribanker om bord, er det vanlig å koble vhf direkte til startbatteriet. Da risikerer du ikke at vhf`en slutter å virke på grunn av lite strøm etter en stilleliggende langhelg i uthavn. På større båter har man gjerne egen batteribank for radiodrift som er holdt adskilt fra øvrig el.anlegg. Når du kobler direkte til batteriet, må du fremdeles huske på sikring på kabelen mellom vhf og batteriet! Redigert 23.Mai.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Etter å ha opplevd det samme som Phoebe, kan jeg bare får anbefale Icoms IC-M33! Den flyter som en kork! Noen erfaring med IC-M411? Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Ulv I Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 TAkk, da er pensumet bestilt.. :-) Og i går kom boka i posten.. ikke værst :-D Nå er det bare å lese i vei.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
TideRace Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 (redigert) Ja, IC-M411 er etter min vurdering meget bra, og er blant de jeg ville valgt i denne prisklassen. Robust bygget, 100% vanntett, meget god lyd, følsom og god mottager, solid mic med fjernstyring av kanalvalg, m.m. Jeg hadde forgjengeren, IC-M401, i en annen båt for noen år siden, og har også hatt en IC-M602. (skal ikke GungaDin selge en M602 tro?) I dag har jeg kun en Icom, en håndholdt M31, men alle de Icom`er jeg har hatt har vært meget gode på alle måter. Imidlertid er det sikkert like mange meninger om "hva som er bra" som det er medlemmer her på Båtplassen, så ta dette kun som en personlig ytring fra meg Icom er forøvrig verdens største VHF-produsent og har ledet utviklingen av maritim vhf-teknologi i en årrekke. De produserer mye for profesjonelt bruk og leverer også kommunikasjonssystemer for militært bruk, blant annet i USA og Nato. De fleste sivile vhf`er fra Icom er derfor ofte av samme grunn laget meget solide og etter militære spesifikasjoner. Redigert 23.Mai.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 (redigert) (skal ikke GungaDin selge en M602 tro?) Jo ! har oxo en Shipmate 8300 liggandes ( +ett par NMT450 inkl marin antenn !) kom med ett bra bud på IM ! Redigert 23.Mai.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BigRevi Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Finnes det en gratis test eksamen på nett om vhf? hadde vært greit å sjekke hvordan jeg ligger ann( har ikke tatt kurset) Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Godt jeg leste linkene til Telenor her... Avbestillte VHF fra USA og kjøper den heller her hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Sjekk med post og teletilsynet at den du velger er godkjent ........... Finnes det noe sted på nettet der en kan sjekke om en spesiell VHF er godkjennt eller må en sende forespørsel til post og teletilsynet om VHF-en en har tenkt å kjøpe er godkjennt? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Det er nok å sjekke at VHFen er CE merket Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Men det betyr ikke (etter det jeg har skjønt) at den har de skaninaviske arbeidskanalene. Eller?? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 CE merking betyr bare at den er tillatt brukt i Europa. På min Standard Horizon ble L1-L3 lagt inn av importør. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Skjønner ikke at det skal være noe problem å ta sertifikatet på VHF. Den er jo utrolig enkel bare mann tar seg tid til å se litt i boka. Pensumet til VHFen skal dessuten oppbevares ombord. Skulle tro at det var mulig å ta den som privatist. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Skulle tro at det var mulig å ta den som privatist. Det er det. Var, i hvertfall - tok den selv som privatist for et par år siden. Må da gjøre seg kjent med apparat på egen hånd Sitér dette innlegget Link to post
daghb Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Det er ingen problem å ta eksamen som privatist. Jeg fikk boka på onsdag og gikk opp til eksamen på mandagen etter å ha lest gjennom boka 2 ganger. Overkommelig med stoff. Her ser du det du trenger - pensum, eksamensdatoer etc. http://maritimradio.no/radioinspeksjonen/c..._sertifikat.htm Sjøassistanse har laget en interaktiv eksamens-demo (type quiz) her: http://www.sjoassistanse.com/default.asp?page=29 Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
ares Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Nå er VHF`n på plass kobla opp mot min Garmin plotter, avtalt VHF kunne ikke leveres før i juli så jeg fekk et godt tilbud på en Ray 54 E , og den er nå montert. Sitér dette innlegget Ares Link to post
roesok Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Vurderer anskaffelse av en enkel VHF, fortrinnsvis håndholdt. Kan jo skaffes rimelig også i Norge, men sjekket bl.a. på en engelsk nettside for Cactus. Og dette må da være gode kjøp? http://www.cactusnav.com/product_info.php?...products_id=599 http://www.cactusnav.com/product_info.php?...products_id=604 Nå ligger vel kursen for 1£ på rundt 10 kroner. Om disse bestilles via nettet; hva blir da omkostningene utenom oppgitt pris for å få de til sendt til min hjemmeadresse. Toll? Mva? Fraktomk.? Skal en tur til London nå i sept. så det er jo en tanke å finne en båtutstyrsbutikk og sjekke litt der. Noen som har tips om butikker sentalt i London? Om jeg har VHF-konsesjon? Ehh... nei, ikke ennå. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Homlungen Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Hei. Har installert LVR-250 Lowrance idag, men finner ikke L1,L2,L3 og F1,F2 og F3. Er det noen som vet om noen triks? Sitér dette innlegget Mvh Henning med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) Link to post
abbor Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Er den kjøpt i Norge? Da burde den ha L1, L2 og L3, fiskerikanalene pleier ikke å være innprogramerte på VHFer for fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Er den kjøpt i Norge? Ser ikke slik ut. Da er den nok heller ikke godkjent til bruk her til lands heller. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 (redigert) Om den er kjøpt i Norge eller ikke har ingen betydning for om den er godkjent for bruk her eller ikke. Det er CE merkingen som har betydning. Hvis det er en LVR-250E som er CE merket er den godkjent og det bør være mulig å få programert inn kanalene. Hvis den bare heter LVR-250 er det en USA modell som hverken er godkjent for bruk her eller kan få programert inn fritidsbåtkanalene. Redigert 7.Mai.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Homlungen Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 (redigert) Takk for svar. Ja, den er kjøpt i norge. Den heter LVR-250E og er CE merket. I annonsen til forhandlerern står det at alle L og F kanaler følger med. Det er til og med norsk meny når jeg skrur den på. Den har kun kanalene 1-28 og 60-88. Det står LVR-250 EU Software og verson 01.027 i displayet når jeg skrur den på. Den har defalt INT. Er det noen som har kjøpt seg denne modellen fra Lowrance her? Redigert 8.Mai.2009 av Nidelv26 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Henning med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.