Jump to content

Kjøp av VHF i prisklasse rundt kr 2000?


ares

Recommended Posts

En vhf er sikkerhetsutstyr og skal helst fortsatt fungere når alt annet ikke gjør det.

Et minstekrav for meg er derfor at den skal tåle en trøkk og ikke minst være vanntett.

I tillegg bør den ha god lyd i høytaleren, som også har et volumnivå og lydkvalitet som fungerer bra i motorstøy.

 

Kunne ikke vært mer enig i de argumentene.

Den skal virke selv om jeg står i vann til knes.

Har den DSC og utgang til kartplotter ser jeg det som en bonus, men ikkeno krav.

Link to post
hvor bviktig mener der ett kurs er hvis man som jeg bare skal prate med kompiser og ha nødanrop tilgjenglig?

 

Veldig viktig, for da lærer du at å prate med kompiser kan gjøres på mobiltelefonen.. :-)

 

Da er det jo litt snodig at radioskannere er konsesjonsfrie, og 100% lovlige. For man tar jo inn kanaler med langt mer konfidensiell info enn de maritime, for å si det sånn.

 

Men en scanner kan du bare lytte, ikke forstyrre..

 

En VHF kan du prate og forstyrre i tillegg til lytte..

 

Jeg er helt enig i at det må fortsatt være certifikat osv.. derfor skal jeg nå ta å lese pensumet og ta eksamenen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Hvorfor bør VHF kobles direkte til batteriets poler ?

 

Det er ut fra sikkerhetshensyn.

 

Skulle for eksempel brann i det elektriske anlegget ombord være årsak til en nødsituasjon,

vil du høyst sannsynlig fremdeles kunne bruke VHF`en når den er koblet direkte til batteriet.

Dersom du har to adskilte batteribanker om bord, er det vanlig å koble vhf direkte til startbatteriet.

Da risikerer du ikke at vhf`en slutter å virke på grunn av lite strøm etter en stilleliggende langhelg i uthavn.

 

På større båter har man gjerne egen batteribank for radiodrift som er holdt adskilt fra øvrig el.anlegg.

Når du kobler direkte til batteriet, må du fremdeles huske på sikring på kabelen mellom vhf og batteriet!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Ja, IC-M411 er etter min vurdering meget bra, og er blant de jeg ville valgt i denne prisklassen.

Robust bygget, 100% vanntett, meget god lyd, følsom og god mottager, solid mic med fjernstyring av kanalvalg, m.m.

Jeg hadde forgjengeren, IC-M401, i en annen båt for noen år siden, og har også hatt en IC-M602.

(skal ikke GungaDin selge en M602 tro?) I dag har jeg kun en Icom, en håndholdt M31,

men alle de Icom`er jeg har hatt har vært meget gode på alle måter.

Imidlertid er det sikkert like mange meninger om "hva som er bra" som det er medlemmer her på Båtplassen,

så ta dette kun som en personlig ytring fra meg :wink:

 

Icom er forøvrig verdens største VHF-produsent og har ledet utviklingen av maritim vhf-teknologi i en årrekke.

De produserer mye for profesjonelt bruk og leverer også kommunikasjonssystemer for militært bruk,

blant annet i USA og Nato. De fleste sivile vhf`er fra Icom er derfor ofte av samme grunn laget meget solide og

etter militære spesifikasjoner.

 

ic411.jpeg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Det er ingen problem å ta eksamen som privatist. Jeg fikk boka på onsdag og gikk opp til eksamen på mandagen etter å ha lest gjennom boka 2 ganger. Overkommelig med stoff.

 

Her ser du det du trenger - pensum, eksamensdatoer etc.

http://maritimradio.no/radioinspeksjonen/c..._sertifikat.htm

 

Sjøassistanse har laget en interaktiv eksamens-demo (type quiz) her:

http://www.sjoassistanse.com/default.asp?page=29

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
  • 2 måneder senere...

Vurderer anskaffelse av en enkel VHF, fortrinnsvis håndholdt. Kan jo skaffes rimelig også i Norge, men sjekket bl.a. på en engelsk nettside for Cactus. Og dette må da være gode kjøp?

 

http://www.cactusnav.com/product_info.php?...products_id=599

http://www.cactusnav.com/product_info.php?...products_id=604

 

Nå ligger vel kursen for 1£ på rundt 10 kroner. Om disse bestilles via nettet; hva blir da omkostningene utenom oppgitt pris for å få de til sendt til min hjemmeadresse. Toll? Mva? Fraktomk.?

 

Skal en tur til London nå i sept. så det er jo en tanke å finne en båtutstyrsbutikk og sjekke litt der. Noen som har tips om butikker sentalt i London?

 

Om jeg har VHF-konsesjon? Ehh... nei, ikke ennå.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Om den er kjøpt i Norge eller ikke har ingen betydning for om den er godkjent for bruk her eller ikke. Det er CE merkingen som har betydning. Hvis det er en LVR-250E som er CE merket er den godkjent og det bør være mulig å få programert inn kanalene. Hvis den bare heter LVR-250 er det en USA modell som hverken er godkjent for bruk her eller kan få programert inn fritidsbåtkanalene.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post

Takk for svar.

Ja, den er kjøpt i norge. Den heter LVR-250E og er CE merket. I annonsen til forhandlerern står det at alle L og F kanaler følger med. Det er til og med norsk meny når jeg skrur den på. Den har kun kanalene 1-28 og 60-88. Det står LVR-250 EU Software og verson 01.027 i displayet når jeg skrur den på. Den har defalt INT. Er det noen som har kjøpt seg denne modellen fra Lowrance her?

Redigert av Nidelv26 (see edit history)

Mvh Henning

med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) rtfm.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...