nordan family 27 Startet 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2008 I manifoilen (?) sitter det også en liten sink som skrus inn. Den har tidligere nesten blitt borte i løpet av sesongen, men ikke helt, så i fjor sjekket jeg ikke men lot den stå over enda en sesong. Skulle til å skifte den denne uken - og skrudde ut den gamle. "lokket" kom enkelt ut - men det rant jo ikke noe vann ut som det pleier (denne sitter på undersiden). Tredde hodet ned - og så at sinken hadde løsnet fra lokket og sto som en skrue ut av hullet. Skrudde så ut det som satt i hullet - betydelig overrasket over at det var noe i det hele tatt etter to sesonger. Det som kom ut så ut til å være en kile/kjegle fra resten, slik at det fremdeles ikke kom ut noe vann. Fikk ikke kikket inn i hullet, men det er tydelig at sinken ikke har tæret bort men på en eller annen måte smeltet utover åpningen eller på annen måte sperrer hullet. Da sinken ble satt inn ble den i enkelt dyttet inn i hullet og skrudd fast - så den gangen var sinken mindre enn åpningen. Men altså ikke nå. Det var litt sent, så det ende med at jeg skrudde på lokket igjen med litt pakningssilikon fra biltema (som var det jeg hadde brukt før). Hva har skjedd? Hvorfor er ikke denne borte som den burde vært? Hvorfor har den "smeltet" utover åpningen? Burde jeg stikke inn noe og grave rent? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Hva slags motor har du? Jeg får ikke helt tak i hvor stavsinken er plassert. Jeg ville skrapt vekk det overskytende og satt inn ny "frisk" sink. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Motoren er en Ford 2704. Eksosen går ut fra sylinderne og inn i denne metall-greia hvor sinken er plassert, ført eksosen går inn i turboen og vannet går via denne metall-greia inn i en ny slange og blandes med eksosen rett etter turboen. I enden av den metall-greie på undersiden (rett før eksosen ender inn i turboen og vannet via en slange blandes med eksosen etter turboen) sitter sinken. At dette nå har tettet seg - det må vel bety at sinken ikke har ofret seg? Eller har sinken ofret seg men det ligger igjen andre metaller? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Sinkplugg i eksosen? Beklager, men da har du fått den i feil hull. Sinkanode skal stå i kjølevannet den. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Klar over at jeg ikke er spesielt teknisk anlagt og at mine forklaringer bærer preg av det Sinken sitter i kjølevannet - men denne greie som eksosen går igjennom er vel da avkjølt av kjølevannet Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 det er vel en vannavkjølt eksosmanifold og da skal vel der være sinkhull i den. jeg har en hjemmelaget i syrefast uten sink. noen som vet om det er like nødvendig på syrefast som støpte? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Klar over at jeg ikke er spesielt teknisk anlagt og at mine forklaringer bærer preg av det Sinken sitter i kjølevannet - men denne greie som eksosen går igjennom er vel da avkjølt av kjølevannet. Tidligere eier hadde først ikke sink i denne (også syrefast), men etter at det gikk hull begynte han med det. Har ikke bilde av min motor - men fant et bilde som ligner. Sinken sitter på undersiden av en tilsvarende sak på min motor - se rød pil. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Stak opp hullet med et skruejern. Så setter du i den nye. Så forsvinner restene iløpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 (redigert) det er vel en vannavkjølt eksosmanifold og da skal vel der være sinkhull i den. jeg har en hjemmelaget i syrefast uten sink. noen som vet om det er like nødvendig på syrefast som støpte? Uten å ha så mye peiling, så tror jeg at det er vel slik at noen må ofre seg (offeranoder). Da din manifold ikke lenger tar støyten, så går det utover andre deler. Men hvilken? Jeg ville beholdt sinken. Redigert 21.Mai.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
hifo Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 ja , må virkelig noe ofre seg? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TMe Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Sjøkjølt manifold er en typisk billigløsning og er oftest gjort slik for også å kunne bruke en varmeveksler med mindre kapasitet. Ferskvann på manifolden og også gjennom oljekjøleren er nok noe dyrere og langt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Behold anoden nordan family 27. Har du sjekket hvor mange andre sinkanoder du har på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 ja - har en i kjøler til oljen på motoren og en i kjøleren til oljen til giret. Disse er bowman kjølere. Husker ikke helt om det også var i varmeveksleren, men det er også Bowman. Ringte til de man havner hos på www.bowman.no for to år siden og de anbefalte å ikke ha sink i disse kjølerene grunnet belegg på kjøleelementene og at jeg burde slutte med det selv om det var benyttet tidligere - såfremt det var endelokk i messing. Og det er det så vidt jeg vet. Sitter da kun igjen med den sinken jeg har nevnt over - og som jeg hadde forventet at skulle være fullstendig borte. Får vel sette inn den nye ved leilighet. En tanke som slo meg var at jeg kanskje hadde fått pakningssilikon i gjengene og derav ingen kontakt, men det er vel lite sannsynlig at det ikke blir kontakt i gjenger, og i alle fall ikke når hullet har blitt tett på baksiden av den gamle sinken. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Det er koniske gjenger på de fleste sinkplugger. Da trenger du ikke noen tetningsstoff. Ha bare på et par dråper olje for gjengenes del så de ikke sjærer seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.