HallvardB Startet 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2008 Jeg har etter tips herfra kjøpt inn et 40A dobbeltrelé fra Biltema for å skille start- og forbruksbatteri. Når jeg nå skal koble sammen dette, så har jeg et par spørsmål. På releet sitter det stifter som de forskjellige kablene skal kobles til. Disse stiftene ser ut til å passe bra til 6,3 mm flastifthylser. De kraftigste flaststifthylsene jeg har er gule, og laget for 6mm^2 kabel. Men 6mm^2 kabel er vel altfor tynt, i og med at jeg har en 35A dynamo og en startmotor som trekker 1 kW (= ca. 100A). Hvordan får jeg koblet tykkere kabel til dette reléet? I og med at dette er et dobbeltréle, kan det være en løsning å bruke begge delene ved å legge dobbelt sett ledninger mellom batteriene via reléet? I så fall blir vel tverrsnittet ved bruk av 6mm^2 kabel i praksis 12m^2. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 2x 6mm2 burde være plenty ja! Tross alt legger du jo direkte lading av den ene banken, og den andre via releet. Min forrige motor, Ford Sabb 54hk, hadde 2x6mm2 fra dynamo til skillediode, og den hadde originalt en dynamo på 46A. Startmotorens forbruk er ikke relevant her, da releet førstslår inn når motoren har startet! Forutsatt at du tar styrestrømmen fra ladelampen da, selvsagt.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HallvardB Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Jeg tenkte at reléet ble aktivert av tenningsnøkkelen, men det er vel ikke strøm på ladelampen før motoren faktisk er i gang som du sier. Hva med strøm mellom et potensielt fulladet startbatteri og et tomt forbruksbatteri, kan denne strømmen snarere enn ladestrømmen være dimensjonerende for disse kablene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Forsåvidt, men hvis du kopler direkteladingen på forbruksbanken og startbatteriet via releet så vil det normalt sett ikke være store strømmen som går via releet. Med mindre motoren er svært tungstartet da, men etter hva jeg har sett fra andre som har valgt denne løsningen så pleier ikke dette å være noe problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HallvardB Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 OK, da prøver jeg. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Hva med strøm mellom et potensielt fulladet startbatteri og et tomt forbruksbatteri, kan denne strømmen snarere enn ladestrømmen være dimensjonerende for disse kablene? Forutsetningen er, som Index skriver, at dynamoen er direktekoblet til forbruk og at start forsynes via reléet. Dette innebærer normalt at man må legge en ny kabel fra dynamo til forbruk og fjerne den eksisterende mellom dynamo og starter. Forutsetter også at man ikke har strømslukere som baugprop. tilkoblet startbatt. Selv om startbatteriet er utladet tar det kort tid før spenningen er oppe på 12.7V, som er flytespenningen for et batteri som er helt oppladet. Det skal også mye til å tappe ned startbatteriet, en normalt start bruker så godt som ingenting: Eks: Startstrøm 300A, varighet 3 sek: 300*3/3600=0.25AHr Sitér dette innlegget Link to post
HallvardB Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Dynamo og starter henger såvidt jeg husker på samme kabel i dag, og da håper jeg å kunne beholde det slik. For å være helt sikker på at jeg har forstått: Hvis jeg da kobler denne felles dynamo- og startkabelen til startbatteri, og forbruksbatteri via reléet, så vil det meste av ladestrøm gå via relêet. Dette bør være OK med 2x6mm^2 kabel. Spørsmålet mitt over angående strøm mellom batteriene gjaldt egentlig den strømmen som jeg tenker isolert sett går fra fulladet (start-) batteri til potensielt tomt (forbruks-) batteri når disse kobles sammen. Her vil det jo være en spenningsforskjell på opptil 1V mellom de to batteriene. Hvor mye strøm kan dette utgjøre? Denne strømmen bidrar vel sammen med ladestrøm til den totale strømmengden som flyter fra start til forbruk ved "aktivisering" av reléet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Nja, ville ikke kjørt ladestrømmen til forbruk via relét, selv om du bruker begge vil de kunne skjevt belastet. Det er en bedre løsning å trekke en egen kabel direkte fra dynamo til forbruk. Som nevnt vil spenningen mellom batteriene jevne seg ut veldig raskt, jeg hadde et 30A Biltema i min båt i 20år. Men da var dynamo tilkoblet forbruk. (70A valeo med Ladac) Sitér dette innlegget Link to post
cobey Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Hei, tenkte jeg skulle spørre om noen kan gi en detaljert beskrivelse på hvordan dette releet kobles opp ift kontaktpunkter og dynamo/batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.