Jump to content

Messan seil (Maxi-77)

Guest Sparky

Recommended Posts

Kan det ha noe med å holde båten opp mot vinden?

Greit nok, det, men hvordan skal du heise mesanseil? Montere mesanmast, slik som på sjarker?

Har selv hatt Maxi 77 i noen år og min måte å holde baugen opp mot vinden på er rett og slett å "legge bi" som det heter på seilerspråk - med bakket fokk. Da ligger båten så fint og holder baugen opp i vinden, sjogger fremover med 1 til 1/2 knops fart. Kjempefint når man seiler allene og skal gjøre noe viktig under dekk.

Tror at en Maxi 77 med mesanseil vil se noe underlig ut?  :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Guest Sparky

hei, ikke akkurat.

leste en artikkel for noen år siden om bruk av mesan seil og en av fordelene var at dette kunne være oppe under anker som du skriver.

mvh jan

Jan Eikeland: du tenker ikke på anker seil og blander dette sammen med mesanseil ? Ankerseil har jeg lest om tidligere og dette brukes som du korrekt foreslår til å holde båten opp mot vinden, da under anker ( svai ) Det kan du lese mer om kategoriarkivet...

Suzuki

Guest Sparky

vel, uten den minste peiling på alt som heter båtkonstruksjon:

Ei mast helt akterut støttet opp av wire til hver side (som med bom) og ei stang fra topp av mast forut til kahytttak.

Hvilke seil eller andre egenskaper dette ville ha er helt i det blå...for meg.

Konstruktøren hadde vel tatt med denne muligheten hvis det var noe brukandes i mesan på maxi.

mvh jan

Greit nok, det, men hvordan skal du heise mesanseil? Montere mesanmast, slik som på sjarker?

Har selv hatt Maxi 77 i noen år og min måte å holde baugen opp mot vinden på er rett og slett å "legge bi" som det heter på seilerspråk - med bakket fokk. Da ligger båten så fint og holder baugen opp i vinden, sjogger fremover med 1 til 1/2 knops fart. Kjempefint når man seiler allene og skal gjøre noe viktig under dekk.

Tror at en Maxi 77 med mesanseil vil se noe underlig ut?  :confused:

Finnes jo en del båter på 25 fot som er utstyrt med mesan. Har sett bilder av en del langturseilere med dette. Er seilet primært tenkt brukt under anker burde det være en mulighet å sette opp en liten mast akter. Slik som mange har til radar, antenner og dekkslys. En liten bom og man vil ha en skikkelig macho Maxi 77!

I Bergen ligger det forresten en maxi 68  med doghouse!

I Bergen ligger det forresten en maxi 68  med doghouse!

jasså ? Bilder er ønskelig .. Dessuten, er du sikker på at denne ikke er solgt til Oslo ? Ligger en M68 rigget til singelhanded havseilas på Steilene i Oslofjorden. Lurer på om den er lakkert rød i overbygget, og var visstnok innkjøpt fra vestlandet et sted.. Skikkelig stygg, eller macho om du vil..

Suzuki

No boat needed..

jasså ? Bilder er ønskelig .. Dessuten, er du sikker på at denne ikke er solgt til Oslo ? Ligger en M68 rigget til singelhanded havseilas på Steilene i Oslofjorden. Lurer på om den er lakkert rød i overbygget, og var visstnok innkjøpt fra vestlandet et sted.. Skikkelig stygg, eller macho om du vil..

Suzuki

Tipper det er den samme båten. Denne så jeg for noen år siden. Rimelig stygg ja, egentlig mer stygg en macho. Men jeg forstår ønske om et krypinn!

Fisher 25 har vel mesan, men det er en motorseiler. Et støtteseil kan vel like gjerne rigges i akterstaget til ankerbruk?

yepps,

mitt forslag til anker seil, var et seil av en plate ( syrefast, finer, plexi el.l ) som festes i akterstaget.. Jokeren driver litt, men ikke mye, lå sammen med stians på Kosterhamnen i sommer, og jeg er sikker på at de seila 50 nm i løpet av natten. Makan til pendling som den FENIXEN hadde, har jeg aldri sett ( har vel aldri tenkt over dette heller da.. )

Suzuki

No boat needed..

Guest Sparky

Denne fører mesan så det griner:

baatplassen.no/bildearkiv/1/1337/cansail081.jpeg

Finnes jo en del båter på 25 fot som er utstyrt med mesan. Har sett bilder av en del langturseilere med dette. Er seilet primært tenkt brukt under anker burde det være en mulighet å sette opp en liten mast akter. Slik som mange har til radar, antenner og dekkslys. En liten bom og man vil ha en skikkelig macho Maxi 77!

I Bergen ligger det forresten en maxi 68 med doghouse!

Er du på jakt etter å ha muligheten for å heise et "ankerseil", så ville jeg bestellt en stormfokk hos seilmaker og heist den i akterstaget - da har du slått 2 fluer i et smekk - du har en stormfokk (la oss håpe at du aldri får bruk for den) - og du har et ankerseil. Som ankerseil er det bare å heise det teit og skjøte det nøyaktig i senter (midtskips), da skulle du unngå jaging...........tror jeg  :confused:

Er det imidlertid snakk om et tilleggsseil til din nåværende seilplan (storen og genua) og har du planer om å bruke mesan + stor + genua samtidig, tror jeg at du er litt ut å kjøre....... :fishing: Med en mesan i tillegg til ditt nøyaktig utregnet og matematisk kalkulerte, avbalanserte seilplan, vil du forskyve hele seilsenteret akterover, båten vil oppføre seg som en føll, noen timer etter fødselen.  :sad:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Er det imidlertid snakk om et tilleggsseil til din nåværende seilplan (storen og genua) og har du planer om å bruke mesan + stor + genua samtidig, tror jeg at du er litt ut å kjøre.......

Enig. Ser ikke noen hensikt med mesan seil. Tror det vil se rart ut på en så liten båt.

Har ikke prøvd å ligge på svai over natten med 77an, men jeg har mer tro på løsningene som er foreslått over enn mesan mast/seil.

Har sittet og lest denne diskusjonen og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du vil gjøre ketch av Maxi'en din. 77'en er en fin båt i utgangspunktet.

Hvis det er rulledemper du er ute etter, er storseilet langt mer effektivt.

Hvis du vil ha mer seilareal, står du foran en større ombygging. Senter for seilarealet blir flyttet så mye akterover at dette må kompenseres ved å flytte masta forover.

Hvis du skal ha noe å seile med i hardt vær, er tryseil og liten fokk på kutterstag en bedre løsning. Jeg har en slik løsning som fungerer bra.

En annen sak er at Maxi'en, som de fleste andre båte av denne typen, er kilen for vektfordeling. De liker svært dårlig for mye vekt bak i båten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hej Jan Eikeland!

Jag har haft två stycken 77or og har seglat veldi mye 77a, men jag har aldrig hört

talas om någon med mesanmast ! ikke ens noen tegning med en 77a med dubbla master!

Skulle du mot förmodan få till en mesanmast så måste du ta i beaktning det som Krapyl skriver du måste flytta fram 'stormasten' för att bibehålla 'sentrum' för seilarealet!

Alternativt måste du flytta kjölen akterut :yesnod:

Om syftet med mesan-förslaget er att du skall ligga mer still för anker så er ju ett

ankersejl eller en stormfock som du setter bakofram på akterstaget bettre, som många

her har föreslagit !

er syftet att få mer sejlareal då föreslår jag att du istellet tittar på en

77a med 'Lake Rigg', man prövade o sälja 77an  til en del stellen på jorden med

litt svagare vind enn vi er vane vid her oppe i Norden, en del 77or  gick bland annat til Singapore! Dessa utrustades med högre mast o 7/8 dels rigg, slälvslående fock bla !

Man kan finne en del eksportvarianter av 77an heromkring men de er ikke vanlige!

De såldes også senare som Maxi 777, eftersom det ikke lengre er en 77a !

Bilde

lånade bilden fra

http://www.maxisidorna.com

der du kan lese mer om alla Maxibåtar!

S/Y Gunga Din

Du kan ikke uten videre sette opp mer seilareal bak på båten din. Med all sannsynlighet blir den logirig utover all kontrollerbarhet, så selve innfesting av mesanmast blir ikke "problemet" ditt.

Vil du ha mer seil på båten din er den beste løsningen å forlenge masta din og kjøpe ny seilgarderobe. Maxi 77 er også levert i en utgave som blir kalt "Maxi 777". Den har ørlite mer seil, og seiler nok bedre! Mener kjøl og ror ellers var likt med 77'an.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...