siik Startet 21.Mai.2008 Del på Facebook Startet 21.Mai.2008 (redigert) Hei, Fikk meg en "ny" 50hk i går som ikke starteren vil slå inn på. Tar jeg strøm rett på starteren så går den rundt. Har målt med multimeter og det kommer strøm til motor,men ikke ut fra den ledningen som går til starter når jeg vrir om nøkkelen. Regner med att + ledningen som går fra kontrollboksen går til startrelet? Er det noe måte og starte startrelet utenom med nøkkelen,altså ha nøkkelen på hakk 1 og så ta en ledning eller noe mellom + og startrelet? Noen som kan ha en ide hva det kan vere?Legger med noen bilder.. Mvh Tommy Redigert 21.Mai.2008 av siik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Kan virke som det er problem med startreelet, men hvis det ikke kommer strøm via tenningen til dette når du vrir om nøkkelen (starter) er det vel brudd en plass, mulig brent sikring eller deffekt tenningslås, du kan jo prøve med å ta en plussleding direkte på den lille plussen på releet for å se om det da blir liv, anbefaler deg å ha tenningen på når dette prøves. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Har målt med multimeter og det kommer strøm til motor,men ikke ut fra den ledningensom går til starter når jeg vrir om nøkkelen. Skal gå en ledning ifra batteriet til innslags releet ( +12V, grov ledning ). Innslags releet har 4 tilkoblinger: INN , grov ledning med konstant +12 V . UT, grov ledning som går til starter, er kun strøm på denne når du vrir nøkkelen til start. JORD styring, en tynn ledning koblet til gods på motor. +12 V styring, går til tennings bryter, kun strøm på denne når du vrir nøkkelen til start. Regner med att + ledningen som går fra kontrollboksen går til startrelet? Den med +12 V ved start , ja. Hvis du tenker på den tynne røde ledningen koblet sammen med den grove røde ledningen, så er det hovedstrøm ut til kontrollboks. Er det noe måte og starte startrelet utenom med nøkkelen,altså ha nøkkelen påhakk 1 og så ta en ledning eller noe mellom + og startrelet? På innslags releet er det 2 små tilkoblinger, ene skal være koblet til gods.... den andre er koblet til tennings låsen, sett strøm på sistnevnte og releet skal slå inn, en velplassert skrutrekker gjør jobbe, MEN OBS !!! VÆR 100% SIKKER PÅ AT DU KORTSLUTTER RIKTIGE PUNKTER, kortslutt feil og skrutrekkeren smelter +++ . Denne ledningen....er den løs ??, skulle den vært koblet til gods ?? Hadde heller ikke skadet å demontert, rengjort og montert igjen alle koblingene i start kretsen, flere potensielle feilkilder der . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 øverst til venstre på det øverste bilde så ser du hoved sikkringen den gir strømm til start relle. se om den er def Bernt Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Tusen takk for svar alle sammen,sovnet visst Har demontert startreelet og rengjort,men til ingen nytte. Den ledningen som du har pil til,går til en veldig liten flat box. Går ut og prøver tipsene no. Mvh Tommy. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Den ledningen som du har pil til,går til en veldig liten flat box. 78 skal ikke ha den "boksen" ( ifølge mine skjemaer ), men 77 modellen ( og tidligere ) hadde den..... "Boksen" er en bryter, dens oppgave er å hindre deg i å starte motoren i gir, mål om du får kontakt med jord via DEN ledningen ( motoren i fri og IKKE noe gass pådrag )...gjør du det, skulle den virke ok.... hvis ikke kan du koble bort bryteren ( koble ledningen direkte til jord/gods ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 det stemmer at denne er eldre en 77 for i 77 kom cd 2 tenning med sort past box. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Ok har feilsøkt litt mer og det viser seg att motoren står i gir hele tiden Samme hvilken plass jeg tar spaken vil den ikke gå i fri. Er strøm i mellom den lille boksen og gods,er det andre ting som gjør att den ikke vil starte i gir? Hadde vert greit og sett om den ihvertfall startet,ellers blir det skrothaugen.. Starter og går den fint,får jeg begynne med girproblemene tenkte jeg. Og med glimrende hjelp herfra,så tror jeg det skal gå bra Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Theman Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Hadde samme problem med en Evinrude 50hk -95 mod. Hadde kjøpt "ny" bruktbåt med motor,av og til dro starteren rundt men som oftest bare klikket det i innslaget,byttet batteri uten at det hjalp,byttet startrelè uten at det hjalp,byttet starter......uten at det hjalp,byttet til slutt hovedstrømbryter.....DA hjalp det!!!!!! Hovedstrømbryteren var irret og tært inni. Lærte derav å starte i den billigste enden av problemet og jobbe meg motsatt av hva jeg gjorde!!!! Man lærer sålenge man har lever Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Samme hvilken plass jeg tar spaken vil den ikke gå i fri. Vi kan starte med å bestemme årsmodellen før vi går noe videre, gjerne et par bilder av kontrollboksen også, gjerne et oversikts bilde også . Har en 72 Evinrude 50 stående, ligner veldig...... vet den var lik i mange år etter...men den motoren jeg har stående har et el-hydraulisk girsystem, passer veldig godt på din beskrivelse av "problemet", problemet er at disse motorene skal være slik.....motoren må gå for at en skal kunne bruke fri og revers, ved feil eller stopp går motoren i gir fremover. Vet ikke om dette gjelder din motor, men ville gjerne hatt modellnummeret for kunne verifisere årsmodell før vi går videre...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 vist det er el hydraulisk gear er det bare en vire fra kontrollboksen. + grønn og blå ledning som forsvinder ned i stammen under forgasserne Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 vist det er el hydraulisk gear er det bare en vire fra kontrollboksen. + grønn og blå ledning som forsvinder ned i stammen under forgasserneBernt Stemmer det....er også trykk knapp giring på Evinrude sine modeller, mens Johnson hadde bryteren koblet til gass spaken ( bakover- fri- forover ). MEN spørsmålet er om motoren har riktig kontrollboks, har tydeligvis blitt opplyst om at det er en 78 modell....noe som ikke stemmer, kan være flere feil også . Men tilbake til releet.... Ta av de 2 tynne ledningene.... kjør deretter jord til den ene bolten og 12v+ til den andre, er releet iorden vil starteren fungere. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
siik Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Ok da er det ut og ta noen bilder Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 tror ikke det er el gear på denne for de hadde vel stor sort powerpac som var stiftstyrt med 2 stifter Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 tror ikke det er el gear på denne for de hadde vel stor sort powerpac som var stiftstyrt med 2 stifterBernt Nope, CDI der også, tror stiftene ble lagt på hylla rundt 1967 ( større modeller ), har også byttet power pack på den jeg har stående . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) ja vell er litt usikker hadde 69 mod 60hk med stor sort og stifter men vi får se, Avsporing: ser du har bilde av trimmet merc. Husker Ove torkilsen fra hurrum kjørte johnson stinger med justerbare tjunpipes ut av dekkslet bak båten , 10000 omin 850ccm og ca 130 hk det låt gromt. sent 70 eller tidlig 80 Bernt Redigert 21.Mai.2008 av bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Her er modellnummeret:50ES71S. Disse 2 ledningene går ned i stammen og det er blå og grønn ringmerke på de, så da er det kanskje el hydraulisk gear? Ut og prøve og koble fra de 2 små ledningene til releet. Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 71 mod bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 dette stemmer no for det var de 3cylindrede som hadde den store sorte, litt lurt på årsmod ?? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Her er modellnummeret:50ES71S. Disse 2 ledningene går ned i stammen og det er blå og grønn ringmerke på de, I rest my case , 1971 modell MED EL-hydraylisk gir. OBS girhuset SKAL ha OMC TYPE C girolje ( også kjent som OMC premium blend, Bombardier Premium Blend ), andre oljer SKAL IKKE brukes. Og ja koble ledningene rett på de SMÅ terminalene ( ikke skvett altformye da ) Arne Kjetil Redigert 21.Mai.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
siik Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Hehe skikkelig krigsmodell jeg har fått da Skvatt ikke mye der nei,desverre Da kan vi vel si att start releet er ødelagt? Tror dere att det er håp for motoren fordet? kan vel ikke koste allverden for releet?brukt.. Takker for all hjelp så langt,hadde sikkert kastet den på sjøen uten hjelp herfra Men hva kan jeg forvente for 3500 for båt med "motor":D "Litt" oppusning der så blir det kanskje båt av det:P Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Hehe skikkelig krigsmodell jeg har fått da Da kan vi vel si att start releet er ødelagt? Tror dere att det er håp for motoren fordet? kan vel ikke koste allverden for releet?brukt.. Hvis det ikke klikket når du koblet strøm rett på de 2 små terminalene er nok releet defekt ja . Er alltid håp . Er tilfeldigvis på leting etter er rimelig girhus ( kort stamme ) av den type.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Ring Frode Dahl på Tjøme i vestfold så får du kjøpt et brukt for en billig penge Bernt Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Skal tenke hardt på deg Droll visst det viser seg att motoren er "dau". Da sender jeg den til deg gratis+frakt hehe. Ringer til Frode Dahl i morgen og hører jeg.Takker. Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Har en 72 Evinrude 50 stående, ligner veldig...... vet den var lik i mange år etter...men den motoren jeg har stående har et el-hydraulisk girsystem, passer veldig godt på din beskrivelse av "problemet", problemet er at disse motorene skal være slik.....motoren må gå for at en skal kunne bruke fri og revers, ved feil eller stopp går motoren i gir fremover. Vet ikke om dette gjelder din motor, men ville gjerne hatt modellnummeret for kunne verifisere årsmodell før vi går videre...... Arne Kjetil Er det sånn og forstå att giren kanskje virker så lenge jeg får start på motoren? Får prøve i morgen med drill på svinghjulet eller snor.. Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.