Jump to content

Johnson 50hk 78 mod starterproblem..


siik

Recommended Posts

Hei,

 

Fikk meg en "ny" 50hk i går som ikke starteren vil slå inn på.

 

Tar jeg strøm rett på starteren så går den rundt.

 

Har målt med multimeter og det kommer strøm til motor,men ikke ut fra den ledningen

som går til starter når jeg vrir om nøkkelen.

 

Regner med att + ledningen som går fra kontrollboksen går til startrelet?

 

Er det noe måte og starte startrelet utenom med nøkkelen,altså ha nøkkelen på

hakk 1 og så ta en ledning eller noe mellom + og startrelet?

 

Noen som kan ha en ide hva det kan vere?Legger med noen bilder..

 

img_1.jpg

 

img_2.jpg

 

img_3.jpg

 

Mvh Tommy

Redigert av siik (see edit history)
Link to post

Kan virke som det er problem med startreelet, men hvis det ikke kommer strøm via tenningen til dette når du vrir om nøkkelen (starter) er det vel brudd en plass, mulig brent sikring eller deffekt tenningslås, du kan jo prøve med å ta en plussleding direkte på den lille plussen på releet for å se om det da blir liv, anbefaler deg å ha tenningen på når dette prøves.

Link to post
Har målt med multimeter og det kommer strøm til motor,men ikke ut fra den ledningen

som går til starter når jeg vrir om nøkkelen.

Skal gå en ledning ifra batteriet til innslags releet ( +12V, grov ledning ).

 

Innslags releet har 4 tilkoblinger:

  • INN , grov ledning med konstant +12 V .
  • UT, grov ledning som går til starter, er kun strøm på denne når du vrir nøkkelen til start.
  • JORD styring, en tynn ledning koblet til gods på motor.
  • +12 V styring, går til tennings bryter, kun strøm på denne når du vrir nøkkelen til start.

 

Regner med att + ledningen som går fra kontrollboksen går til startrelet?

Den med +12 V ved start , ja.

Hvis du tenker på den tynne røde ledningen koblet sammen med den grove røde ledningen, så er det hovedstrøm ut til kontrollboks.

 

 

Er det noe måte og starte startrelet utenom med nøkkelen,altså ha nøkkelen på

hakk 1 og så ta en ledning eller noe mellom + og startrelet?

 

På innslags releet er det 2 små tilkoblinger, ene skal være koblet til gods.... den andre er koblet til tennings låsen, sett strøm på sistnevnte og releet skal slå inn, en velplassert skrutrekker gjør jobbe, MEN OBS !!! VÆR 100% SIKKER PÅ AT DU KORTSLUTTER RIKTIGE PUNKTER, kortslutt feil og skrutrekkeren smelter +++ .

 

img_1.jpg

Denne ledningen....er den løs ??, skulle den vært koblet til gods ??

 

Hadde heller ikke skadet å demontert, rengjort og montert igjen alle koblingene i start kretsen, flere potensielle feilkilder der .

 

Arne Kjetil

Link to post
Den ledningen som du har pil til,går til en veldig liten flat box.

 

78 skal ikke ha den "boksen" ( ifølge mine skjemaer ), men 77 modellen ( og tidligere ) hadde den.....

 

"Boksen" er en bryter, dens oppgave er å hindre deg i å starte motoren i gir, mål om du får kontakt med jord via DEN ledningen ( motoren i fri og IKKE noe gass pådrag )...gjør du det, skulle den virke ok.... hvis ikke kan du koble bort bryteren ( koble ledningen direkte til jord/gods ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Ok har feilsøkt litt mer og det viser seg att motoren står i

gir hele tiden :confused:

 

Samme hvilken plass jeg tar spaken vil den ikke gå i fri.

 

Er strøm i mellom den lille boksen og gods,er det andre ting som gjør att den ikke vil starte i gir?

Hadde vert greit og sett om den ihvertfall startet,ellers blir det skrothaugen..

 

Starter og går den fint,får jeg begynne med girproblemene tenkte jeg.

 

Og med glimrende hjelp herfra,så tror jeg det skal gå bra :cheers:

 

Mvh Tommy

Link to post

Hadde samme problem med en Evinrude 50hk -95 mod.

Hadde kjøpt "ny" bruktbåt med motor,av og til dro starteren rundt men som oftest bare klikket det i innslaget,byttet batteri uten at det hjalp,byttet startrelè uten at det hjalp,byttet starter......uten at det hjalp,byttet til slutt hovedstrømbryter.....DA hjalp det!!!!!!

Hovedstrømbryteren var irret og tært inni.

Lærte derav å starte i den billigste enden av problemet og jobbe meg motsatt av hva jeg gjorde!!!!

Man lærer sålenge man har lever :drink:

Link to post
Samme hvilken plass jeg tar spaken vil den ikke gå i fri.

 

Vi kan starte med å bestemme årsmodellen før vi går noe videre, gjerne et par bilder av kontrollboksen også, gjerne et oversikts bilde også .

 

 

Har en 72 Evinrude 50 stående, ligner veldig...... vet den var lik i mange år etter...men den motoren jeg har stående har et el-hydraulisk girsystem, passer veldig godt på din beskrivelse av "problemet", problemet er at disse motorene skal være slik.....motoren må gå for at en skal kunne bruke fri og revers, ved feil eller stopp går motoren i gir fremover.

 

Vet ikke om dette gjelder din motor, men ville gjerne hatt modellnummeret for kunne verifisere årsmodell før vi går videre......

 

Arne Kjetil

Link to post
vist det er el hydraulisk gear er det bare en vire fra kontrollboksen. + grønn og blå ledning som forsvinder ned i stammen under forgasserne

Bernt

Stemmer det....er også trykk knapp giring på Evinrude sine modeller, mens Johnson hadde bryteren koblet til gass spaken ( bakover- fri- forover ).

 

MEN spørsmålet er om motoren har riktig kontrollboks, har tydeligvis blitt opplyst om at det er en 78 modell....noe som ikke stemmer, kan være flere feil også .

 

Men tilbake til releet....

Ta av de 2 tynne ledningene.... kjør deretter jord til den ene bolten og 12v+ til den andre, er releet iorden vil starteren fungere.

 

Arne Kjetil

Link to post
Her er modellnummeret:50ES71S.

 

img_0408.jpg

Disse 2 ledningene går ned i stammen og det er blå og grønn ringmerke på de,

 

I rest my case :smash: , 1971 modell MED EL-hydraylisk gir.

 

OBS girhuset SKAL ha OMC TYPE C girolje ( også kjent som OMC premium blend, Bombardier Premium Blend ), andre oljer SKAL IKKE brukes.

 

Og ja koble ledningene rett på de SMÅ terminalene ( ikke skvett altformye da :lol: )

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Hehe skikkelig krigsmodell jeg har fått da :lol:

 

Skvatt ikke mye der nei,desverre :sad:

 

Da kan vi vel si att start releet er ødelagt?

 

Tror dere att det er håp for motoren fordet?

kan vel ikke koste allverden for releet?brukt..

 

Takker for all hjelp så langt,hadde sikkert kastet den på sjøen uten hjelp herfra :cheers:

 

Men hva kan jeg forvente for 3500 for båt med "motor":D

"Litt" oppusning der så blir det kanskje båt av det:P

 

img_0406.jpg

 

img_0409.jpg

Link to post
Hehe skikkelig krigsmodell jeg har fått da :lol:

Da kan vi vel si att start releet er ødelagt?

 

Tror dere att det er håp for motoren fordet?

kan vel ikke koste allverden for releet?brukt..

 

Hvis det ikke klikket når du koblet strøm rett på de 2 små terminalene er nok releet defekt ja .

Er alltid håp :smiley: .

 

 

Er tilfeldigvis på leting etter er rimelig girhus ( kort stamme ) av den type.... :rolleyes:

 

Arne Kjetil

Link to post
Har en 72 Evinrude 50 stående, ligner veldig...... vet den var lik i mange år etter...men den motoren jeg har stående har et el-hydraulisk girsystem, passer veldig godt på din beskrivelse av "problemet", problemet er at disse motorene skal være slik.....motoren må gå for at en skal kunne bruke fri og revers, ved feil eller stopp går motoren i gir fremover.

 

Vet ikke om dette gjelder din motor, men ville gjerne hatt modellnummeret for kunne verifisere årsmodell før vi går videre......

 

Arne Kjetil

 

Er det sånn og forstå att giren kanskje virker så lenge jeg får start på motoren?

 

Får prøve i morgen med drill på svinghjulet eller snor..

 

Mvh Tommy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...