Jump to content

Johnson 50hk 78 mod starterproblem..


siik

Recommended Posts

"Boksen" er en bryter, dens oppgave er å hindre deg i å starte motoren i gir, mål om du får kontakt med jord via DEN ledningen ( motoren i fri og IKKE noe gass pådrag )...gjør du det, skulle den virke ok.... hvis ikke kan du koble bort bryteren ( koble ledningen direkte til jord/gods ).

Arne Kjetil

prøv dette først da vel :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Er det sånn og forstå att giren kanskje virker så lenge jeg får start på motoren?

 

Får prøve i morgen med drill på svinghjulet eller snor..

 

Selve bevegelsen av koblinga gjøres med hydraulikk, lengst fremme i girhuset sitter det ei lita pumpe som drives av rotasjon på motoren, de ledningene som styrer giringa går ned til 2 solenoider som igjen styrer 2 ventiler .

 

Ikke spenning på ledningene (grønn og blå ) = fremover.

Spenning på grønn ledning = fri

Spenning på begge ledninger ( grønn OG blå ) revers .

 

Tror ikke du klarer å oppnå nok turtall med en liten drill ( kanskje med en stor drill UTEN pluggene i )

Sjekk også olja, lite, forurenset eller feil olje kan også hindre korrekt funksjon ( TYPE C only ), olja som skal brukes er litt tynnere en vanlig girolje ( TYPE B ) + noen egne tilsettinger ( ikke elektrisk ledende ++ )

 

Dette gire ble brukt i 71 og 72 :smiley: , i 73 ble de elektriske solenoidene byttet ut med mekaniske ventiler ( wire styrt )

 

Innslags relee ....

Har du en bilhuggeri i nærheten kan du sjekke eldre amerikanere, mange av disse bruker nesten samme rele ( bør dog byttet til det rette senere pga de er beregnet på et maritimt miljø... )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

I dag tok jeg en ledning fra + polen på batteriet og rett på starteren,

startet på første "chink" :eek:

 

Giren virket både fremover og bakover,ble så glad att jeg sjøsatte båten for og teste motor!!

Den gikk som en klokke uten tikkingen da :flag:

 

Konklusjon: stol ikke alltid på att eier sier att motor er defekt!!

 

Får nytt innslagsrelee i morgen,så da håper jeg alt er i orden,gir en lyd i morgen hvordan det gikk.

 

Takker for alle svar og tilbake mld her,glimrende forum :smiley:

 

Mvh Tommy

Link to post
I dag tok jeg en ledning fra + polen på batteriet og rett på starteren,

startet på første "chink" :eek:

 

Får nytt innslagsrelee i morgen,så da håper jeg alt er i orden,gir en lyd i morgen hvordan det gikk.

 

Gode nyheter....spander på deg en impeller også, sikkert godt brukt, lurer også på om disse modellene fikk en oppgradert vannpumpe etter et par år ...

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ok, beklager siste post.(kan slettes)

 

Fikk no ordnet impeller bytte til slutt og har brukt motoren i ca 20timer.

 

Så greide jeg og miste nøkkelen til båten pga :drink: .

 

Altså var i land når det skjedde på fest :crazy:

 

Så har måtte bruke startkabler siden.. "plutselig" sa motoren takk for seg,ble tauet i land

av en nabo som sa dette hørtes ikke bra ut,"han bor ved sjøen" viste seg og vere en defekt coil bare,

heldigvis! Opp til merkeforhandler og kjøpte nye plugger i går,pris 200 :eek: , men mente jeg burde

kunne bruke noen plugger til 87.50 istedet,og det viste seg og vere samme pluggnr som de til min 20hk johnson.

 

Glad og førnøyd sjøsatte meg og damen båten i dag og kjørte ca 10-15min før motoren dauet igjen :cryin:

 

Jaja tenkte jeg og frem med startkablene ingen tegn til liv utenom fyr i forgasser :blush: .

 

Flekte av bensintilførselen og blåste for harde livet slukket heldigvis!

 

Lang historie,men spm er att om det er pluggene sin feil pga motorstopp?

 

Mvh Tommy

Link to post

jøss

du må jo ha skikkelig forvridd tenningspunkt.

Har aldri hørt om flammer i forgasser på en utenbordsmotor.

 

Jo forresten jeg har sett det på film.

Piratene fra 1983

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...