Bitteliten Startet 20.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2004 Jeg har kikket litt på produktbladene til Volvo Penta for KAD 44 og KAD 300. Den eneste forskjellen jeg kan se er at KAD 300 har intercooler i tillegg til kompressor og turbo, mens KAD 44 har "bare" kompresor og turbo. Dermed har KAD 300 ca. 30 hk mer enn KAD 44. Av prislisten til Nidelv skiller det ca. 50.000 kroner mellom en båt med KAD 44 og KAD 300 (inkl hk avgift). Jeg har hørt at KAD 44 sleit med EDC systemet til å begynne med og jeg har hørt at KAD 300 har driftsproblemer fordi det er tatt for mye krefter ut av motoren. Også har jeg hørt at mange har kjørt både KAD 44 og KAD 300 uten problemer. Er det noen som har erfaring med disse motorene? Det jeg lurer på er om det er stor nok forskjell mellom KAD 44 og KAD 300 til at det forsvarer 50.000 ekstra for en ny båt. Også lurer jeg på om det er noen som kan kommentere hvem av disse motorene som er best ut i fra et driftssikkerhetsperspektiv. Et annet alternativ som jeg vurderer er twin installasjon med 2xD3 130 eller 2xd3 160. Jeg vet at dette er helt nye motorer på markedet - men er det noen som har erfaring/synspunkter på dette sett i forhold til en singel installasjon med KAD 44 eller KAD 300? Sitér dette innlegget Link to post
per_henry Svart 20.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2004 :cool:Det har jeg lurt på også under tråen Hekkagregat kontra aksling, men fikk ikke noe ordentlige svar. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 20.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2004 Hos Windy er det ca. 42.000 prisforskjell mellom 44 og 300 på single installasjon - til orientering. Jeg kjenner ikke motorene godt nok. Har et visst inntrykk av at Kad 300 har fungert bra, og at det var mere støy rundt Kad 44 da den kom. Tror ikke det har noe med reell kvalitetsforskjell å gjøre, men mere at 44 kom tidligere og at en del problemer knyttet til den elektroniske styringen var løst da Kad 300 ble lansert. En kamerat av meg har Kad 44 på en Nimbus 26 Nova - ingen problemer. M/Y Ellen Marie byttet i fjor til KAD 300 på sin Sun 33 - jeg har oppfattet at det har vært en god løsning. Selv håper jeg natrulig nok at 2x KAD 300 skal fungere bra. Når jeg ser at Windy 37 skal gjøre 24 knop på 2.500rpm og 29 knop på 2.800rpm vil jeg tro det blir bra. Maks turtall er 3.950 og vår bruk vil nok innebære en rimelig lavt turtall på marsjfart. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 God Morgen Som KOB skriver byttet jeg fra KAD43 til KAD300 ifjor sommer. Har bare gode erfaringer med motoren som har gått uten ett feilslag. Imidlertid leveres 300'en med DP-G drevet og ikke det "vanlige" DP-E drevet som følger med 43'en og 44'en. DP-G drevet har Volvo hatt en god slump problemer med, og selv måtte jeg bytte hele drevet etter 30 timers driftstid. Nå hevder Volvo at problemet med drevet er funnet og løst, flere ting kan tyde på at dette stemmer. Bl.a. har etpar forhandlere jeg har snakket med sagt at de ikke har hatt reklamasjoner på de "nye" utgavene. Tilbake til motorene; KAD44 har jeg ingen erfaring med, men denne var det (etter hva "min" VP forhandler/mekaniker sier) endel kluss med på elektonikken. Ikke feil, men dårlige og lite gjennomtenkte løsninger. F.eks var det slik at turtallsgiveren hadde en tendens til å feile. Da trodde EDC'en at maskinen stod stille, og nektet å tilføre diesel. På 300'en er en slik feil heldighvis endret til at motoren går i "sikkerhetsmodus" hvor maks turtall begrenses til 1500 rpm. Den nye D6'en er jo også et alternativ, men etter min mening har den foreløpig altfor beskjedent effektuttak ift. den økede vekten den har sammenliknet med KAD300. Kun 298hk mot KAD'ens 272hk på propellen. 26 hester mer som skal slite med en øket vekt på 174 kg. (KAD300=576, D6=750) Om noen år, derimot, når Volvo får jaget fler hester ut av denne maskinen, da blir den et virkelig godt alternativ Lykke til med valget KAD 300 er en maskin jeg har gode erfaringer med og kan anbefale, spesielt nå som DP-G drevet tilsynelatende er friskmeldt Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
KOB Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 KAD 300 er en maskin jeg har gode erfaringer med og kan anbefale, spesielt nå som DP-G drevet tilsynelatende er friskmeldtDet var godt å høre Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
BEG Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 Jeg har kikket litt på produktbladene til Volvo Penta for KAD 44 og KAD 300. Den eneste forskjellen jeg kan se er at KAD 300 har intercooler i tillegg til kompressor og turbo, mens KAD 44 har "bare" kompresor og turbo. Dermed har KAD 300 ca. 30 hk mer enn KAD 44. Tror du tar feil angående at forskjellen mellom 44 og 300 ligger i "Intercooler". Hvis "Charge-air cooling" er det samme som Intercooler, har begge maskinene dette ihht. VP egen internettside. I min "nye" båt (som jeg får om en drøy måned, og fy så sakte tiden går), er det en 44. Ble litt skremt da jeg hørte om problemene i starten med denne maskinen. Har sjekket litt og ja, det har vært problemer knyttet til EDC'en. 44 har vært levert i 3 varianter = A, B og C, hvorav C er den nyeste og beste. Det er visst gjort noen endringer utover bare elektronikken. (hva vet jeg ikke) På 300 er det en annen type dieselpumpe + diverse andre saker, i følge VP-representanten jeg snakket med på Messa. (og derav mer effekt) Jeg håper og tror at VP er en bra leverandør. De fleste "kjente" båtprodusenter bruker VP og mange med både 44 og 300. VP hadde vel ikke blitt så store, om ikke motorene var rimelig ok. Ble dette et svar på om du skulle velge 300 eller 44? Men, kanskje litt til nytte allikevel? Mvh. BEG (44 C-modell eier) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Solo Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Min KAD300 fungerer 100%. Lykke til med et eventuellt valg av denne motoren! DP-G drevet har Volvo hatt en god slump problemer med, og selv måtte jeg bytte hele drevet etter 30 timers driftstid. Nå hevder Volvo at problemet med drevet er funnet og løst, flere ting kan tyde på at dette stemmer. Bl.a. har etpar forhandlere jeg har snakket med sagt at de ikke har hatt reklamasjoner på de "nye" utgavene. KAD 300 er en maskin jeg har gode erfaringer med og kan anbefale, spesielt nå som DP-G drevet tilsynelatende er friskmeldt M/Y Ellen Marie : Mitt DP-G drev var nytt i påsken 2003 (pga tyveri) kan jeg da gå utifra at dette er av den nye utgaven som du nevner i ditt innlegg?Jeg har ikke hatt driftsproblemer med dette bortsett fra anodeproblemer som jeg har nevnt tidligere,men det skyldes yttre påvirkninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.