Allan E Startet 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2008 Er det gummi impeller på ferskvanns sirkulasjonspumpe på en volvo penta 2003. Det er en 3 sylindret 28 hk fra sent 80 tall og et stykke inn på 90. Er det noen som vet? Sliter med at motoren blir varm. Saltvannet som kommer i eksosen er nesten like kaldt som når det kom inn. Jeg tror at kjøler eller sprederrør i toppen kan være grodd. Er det noen med erfaring fra det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Her er verkstedhåndboka til motoren din. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Pilt Pompel Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Har en 2003T selv. Ferskvannspumpen er en skovl, ikke impeller, og lite sannsynlig den som er problemet. Sjekk returslangen fra termostat til ekspansjonstank - er denne varm eller kald? Sjekk vannstrømningen gjennom denne, sjekk nippelen på termostathuset. Denne opplevde jeg gikk tett av avleiringer etc. Kan stakes opp med en synål. En annen ting er jo termostaten selv - åpner denne som den skal? Du kan jo teste ved å ta den ut, og så kjøre motoren. På min, med turbo, har jeg opplevd trøbbel ved at en reduksjonsventil inni ferskvannsrøret inn til turbo hadde løsnet, og kilt seg foran forgreiningen til varmeveksler, med veldig varm motor til følge - mye moro med båt! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 (redigert) Takk dere. Returøret fra termostathus til ekspansjonstank har jeg ikke kjent på. Tror ikke at det er noe særlig sirkulasjon der, da hadde jeg sett det når jeg kikket ned i tanken. termostater er fjernet. Rør som går inn på eksosbend er kaldt. Kjøler er helt kald utvendig. Så da tror jeg at det kan være kjøler eller det fordelingsrør som ligger i toppen som er tett. begynner nå i ettermiddag med å demontere kjøler. Jeg stengte sirkulasjon til varmtvannstank med å lage en skarp knekk på slangen for å forsøke å få mer sirkulasjon på motoren men det hjalp ikke. Heldigvis er jeg ikke så stor av vekst så jeg prøver å reparere kjøler slik det står nå. Veggen til motorkassa er ikke mer enn 5-8 cm fra kjøleren. Redigert 22.Mai.2008 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Hadde kjøleren i deler nå i kveld, kunne ikke se noe. Men det var et lite blåskjell inni den. Jeg tror ikke det kan ha stengt. Men slangen fra termostathus til ekspansjonstank var tett, der måtte jeg stikke opp hullet. Kan det være der feilen lå? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Hallo! Skjønner din fortvilelse. Som regel er det mangel på ettersyn som er årsak til problemer lik dine. Begynn med å ta bilder med digitalkamera av alle rør pumper ol på motoren. Demonter alle rør som har noe med vann å gjøre og demonter begge pumpene. Sjøvannspumpa er av impellertypen og Sirkulasjon/freskvannspumpa er av typen skovlepumpe(som i bilen). Denne bør du som regel ikke åpne men kan sjekkes ved å snurre på den å se om skovlen går rundt ved å kikke ned i et av hullene. Er reimhjulet til pumpa fast, altså går rundt men lageret ikke slarkete så er den som regel ok. Impellerpumpa kan du som regel overhale. Altså bytte impeller og 2 stk simringer inne i pumpa. Husk ta bilder under demontering. Se nøye på hvilken vei de 2 simringene er montert, dette er nøye. Når du har tatt av lokket til impelleren så skal akslingen presses ned den veien. Alle rør renses alle gummiringer erstattes. Termostaten sjekkes i vann skal være helt åpen ved ca 75 graderC. Du kan bruke steketermometeret for å sjekke dette. Er den grod,termostaten, så legg den i en plastpose og sprøyt på den "Ferro-Beth". la ligge noen dager, denne kan du bruke til å fjerne vanskelige flekker senere.Se til at alle rør er åpne. monter sammen. Ikke skru for hardt.Sett alle skruer inn med kobberpasta. Start opp. Kjør ordentlig varm sjekk for lekasjer. Tøm av vannet fyll opp med vann og frostvæske når du er sikker på at det er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.