Jump to content

Eier jeg tidenes styggeste gummibåt?


Seilaren

Recommended Posts

Ja, dette er historien om gutten som kjøpte gummibåt usett.... :crazy:

 

Ivrig etter å få noe nytt kom jeg over en liten annongse fra en kar som skulle selge billig og liten gummibåt fra 2000. 2 timer senere var båten min... Holdt på å få latterkrampe da jeg hentet den. Det er den styggeste, men kuleste båten jeg har sett! :lol: :lol:

 

Den er 8 fot, og har egentlig plastbunn av alle ting. Men tror dere det var godt nokk for forrige eier? Neida, han har like greit satt inn et vindu i bunnen på båten, og lagt glassfieber på utsiden av dørken som er malt blått. For å få stivet den av har han brukt 2 trelister på inn og utsiden av båten.

 

Studer bildene folkes, hva synes dere?

 

gummmibaat_001.jpg

gummibaat_002.jpg

gummibaat_003.jpg

 

Pumpet den hard i formiddag, nå i kveld var den helt myk igjen :headbang:

Hvordan skal jeg gå frem for å få fikset det?

 

Redigert bilde.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Utseende skjemmer jo ingen,

det er verre at den lekker luft.

 

Blås opp båten til maks av hva du får inn av luft.

Bland Zalovann i en bøtte og smør systematisk såpevannet med svamp over alle deler av båten.

Du vil straks se små såpebobler der hvor du har lekkasje.

Mulig du har flere hull, så sjekk hele båten når du først er i gang.

 

Finn så ut hva slags materiale båten din er laget av.

Det er forskjellige limtyper, og noen av to-komponentlimene (f.eks. Zodiac sitt originallim) kan ødelegge båter som er laget av

enkelte typer plastlegeringer.

Lapp så med samme materiale som båtduken. bruksanvisning for lim og tettemateriale står som regel på limembalasjen.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ta ut ventilene først, vask dem i lunkent Zalo-vann. ofte er de litt utette når jolla var uten luft en stund.

ellers som bitteliten sa.

forresten synes jeg det er en kjekk sak med "vindu" i bunnen - hvis det er tett kan du ha mye moro med den.

 

Hilsen,

Karl

Link to post
Share on other sites

Styggeste gummibåt? Neida, her har du en glimrende forretningsidè. :wink: I gjestehavnene legger du opp til opplevelseturer i fjæra mot deltageravgift, og serverer forfriskninger ombord til restaurantpriser omtrent som i Spania. Visstnok er båtene større der, men det kan kompenseres med flere og kortere turer. :flag:

 

Har forøvrig sett mange styggere joller enn denne

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Mange gode forslag her både når det gjelder det ene og det andre :lol:

Skal lete etter hull i helgen.

 

Gleder meg til å prøve båten på vannet for å se om vinduet blir som en vannkikkert. Rapport kommer....

 

Båten er en Arimar. Italienske greier. Noen som vet hva den er laget av?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nei, du har værdens kuleste gummibåt !

 

Forøvrig lager Arimar tilsvarende originalt også, mulig derfra " ingeniøren " har rappet ideen.

awinr1.jpg

 

Å legg glassfiber utenpå duken var..... spesielt, men sikkert ganske lur. Nå veit jeg alderen din ( yngre enn meg :smiley: ) men jeg vil likevel advare:

 

IKKE DRIKK ØL FØR DU FORSØKER ENTRE EN ARIMAR MED SPILEBUNN..!

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er den styggeste, men kuleste båten jeg har sett! :lol: :lol:

Synes båten ser helt ok ut jeg, og den har jo noen muligheter som svært få andre har :yesnod:

 

Prøv zalotrikset, få båten tett og jeg er sikker på at du kommer til å få mye moro med denne båten som du ikke kan få i en "normal" gummibåt :smiley:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Basert på egne erfaringer?

Ser helt klart et potensiale for latterkrampe nå...

 

For å si det sånn; for å visualisere opplevelsen; entring av en Arimar 240 med spilebunn ;

det blir som å stå med tresko, innsmørt i smørefett, oppå en fotball som ligger på et lag klinkekuler. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den er 8 fot, og har egentlig plastbunn av alle ting. Men tror dere det var godt nokk for forrige eier? Neida, han har like greit satt inn et vindu i bunnen på båten, og lagt glassfieber på utsiden av dørken som er malt blått. For å få stivet den av har han brukt 2 trelister på inn og utsiden av båten.

 

Så den er altså ombygd fra spilebunn til RIB..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

haha...testet min Arimar 240 med spilebunn sist helg og kan i høy grad underskrive på kommentarer fra Suzuki.

 

Ikke uventet. :smiley:

Men - du FIKK advarselen før du kjøpte båten.

Fordelen er at den veier omlag like mye som årene til en av de veldig billige jollene da....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Å ha en uvanlig gummibåt er du ikke alene om ........ :seeya:

 

Jeg har en Tinker, som kan gjøres om til seiljolle. Pen er den heller ikke, kan forveksles med "den stygge andungen"!

 

Det som er morsomt med å ha en denne, er at "alle" har lyst å :cheers: prate/kommentere båten(akkurat som når man er ute å går tur med en hund). Spesielt når jeg pakker den ut fra en 26 fots seilebåt (biler har reservehjul, jeg har reserve seilebåt :lol: ).

 

Så kjør på og få din tett, så kommer du til å få det kjempemoro med den der.

 

cimg3034.jpg

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

IKKE DRIKK ØL FØR DU FORSØKER ENTRE EN ARIMAR MED SPILEBUNN..!

:lol: Jeg er avholds, så det bør gå greit.... :wink:

 

Så den er altså ombygd fra spilebunn til RIB..?

Hva er spilebunn?

Den har orginalt plastbunn, type den plasten campingstoler har.... Den er lagt med slik glassfieber som folk bruker som tapet på veggene inne. (Husker ikke hva det heter...)

 

Å ha en uvanlig gummibåt er du ikke alene om

 

Det var betryggende... :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Spilebunn er det som Suzuki henviser til lenger opp, bunnen er bare duk, avstivet med spiler. Blir på ingen måte like stabilt som platedørk eller fast dørk som hos deg. Men mye lettere, derfor det brukes på enkelte båter.

 

Plasten i campingstoler er vel PE-plast..? Det kan være en mulighet for at vedheften mellom det som er lagt på og pe-plasten kan gjøre at det løsner litt. Du får inspisere av og til, så går vel det helt fint.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har klart og snike meg unna skriftlig eksamen....

Ikkje eg, det er for dyrt for skulen med munnleg eksamen :wink: . Så då får eg "fri" i 3 og ei halv veke etter at eksamen er overstått. :cheers:

Men vert lesing i helga :sweat:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Har eksamen imorgen :headbang::sweat::cryin: Mn det blir kanskje streik! :flag:

 

du er ikke alene om å ha en rar? gummibåt, vet om en som har bygget om gummibåten sin til amfibiekjøretøy. Tror den gjør 30-40 knop på vannet, på land gjør den mer, men vet ikke hvor fort.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 813
×
×
  • Create New...