Jump to content

montering av varmtvannstank


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Skal montere en brukt varmtvannstank på 30 liter, og lurer litt på hvordan eg kan/skal montere denne. Vatn inn er nederst på tanken, og ut(varmt) på toppen, ikke sant?

Men så var eg så dum å fjerne klistermerket der det stod innløp (kjølevann) på da eg skulle lakke den. Tenkte at eg skulle hugse det men nei... :confused::yesnod: Tanken er firkantet og har to nipler som står rett over for hverande. Kan det stemme at innløp av kjølevannet frå motoren er den nederste nippelen??

 

Så et annet spørsmål. Har også en 10kW defroster som også går på kjølevatnet på motoren.

Skal eg da montere varmtvannsberederen i serie før eller etter defrosteren eller er dette likgyldig? Rekner med det eg monterer først, blir raskest varmt. Dersom det er det same tror eg eg velger defrosteren først, fordi varmevatn har eg ikke brukt for annet enn på overnattingsturer, og da blir det en del timer kjøring før man er framme.

 

Og skal eg gjøre noe etter at eg har montert tanken? Rekner med at det renner ut kjølevæske når eg skur av slangen. Vil eg få problem med luft i systemet? Tanken står plassert i motorrom, så slangen blir ikke mer enn en halvmeter. Plasserte den også så lavt som mulig, men trur toppen av tanken stikker noen cm over nivået i tanken til kjølevæska.

 

Takker for alle tips!

Link to post

Normalt vil ikke inn/ut på motorsiden bety så mye. Det som er viktigt er utaket på forbruksiden. Varmt vann på toppen og kaldt vann på siden/bunn.

Ville valgt å montere vv. tanken først i sløyfen før defrosteren. Dette valget er basert på hva som er viktigst, rask varme eller garantert vv. ved kortere turer. Men fra din vurdering bør rekkefølgen være motsatt.

Har selv redigert systemet slik at jeg tar varme rett fra eksosmanefoil i steden fra toppen, dette medfører meget rask oppvarming av vv. tank/defroster.

Ellers er det viktigt at defroster/vv. tank monteres lavere en øverste punkt på ferskvannkjølingrn på motoren, dette for å unngå luft i systemet som kan redusere effekten på vv. tank/defroster betydeligt og i tilegg gi kjøleproblemer på motor.

Dersom dette ikke er muligt må du kansje montere ekstra sirkulasjonspumpe.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hei!

Skal montere en brukt varmtvannstank på 30 liter, og lurer litt på hvordan eg kan/skal montere denne. Vatn inn er nederst på tanken, og ut(varmt) på toppen, ikke sant?

Men så var eg så dum å fjerne klistermerket der det stod innløp (kjølevann) på da eg skulle lakke den. Tenkte at eg skulle hugse det men nei... :confused::smiley: Tanken er firkantet og har to nipler som står rett over for hverande. Kan det stemme at innløp av kjølevannet frå motoren er den nederste nippelen??

Det spiller ingen rolle hvilken vei kjølevannet strømmer. (Niplene som står horisontalt ift hverandre er kjølevann.)

Men det er viktig at kaldtvann (ferskvann) kommer inn lavest mulig og varmtvann tappes av høyest mulig på tanken. Monterer du tanken liggende er det greit, da er inn den nedre nippelen, ut den øvre. Ved stående montasje må man finne ut hvem av dem som går til bunnen av tanken.

 

Så et annet spørsmål. Har også en 10kW defroster som også går på kjølevatnet på motoren.

Skal eg da montere varmtvannsberederen i serie før eller etter defrosteren eller er dette likgyldig? Rekner med det eg monterer først, blir raskest varmt. Dersom det er det same tror eg eg velger defrosteren først, fordi varmevatn har eg ikke brukt for annet enn på overnattingsturer, og da blir det en del timer kjøring før man er framme.

Berederen må sitte først, hvis ikke vil den ikke bli skikkelig varm.

 

Og skal eg gjøre noe etter at eg har montert tanken? Rekner med at det renner ut kjølevæske når eg skur av slangen. Vil eg få problem med luft i systemet? Tanken står plassert i motorrom, så slangen blir ikke mer enn en halvmeter. Plasserte den også så lavt som mulig, men trur toppen av tanken stikker noen cm over nivået i tanken til kjølevæska.

 

Takker for alle tips!

Luft er normalt ikke noe problem, selv om tanken/defroster står betydelig høyere enn motoren.

Men om du bruker gjennomsiktige armerte slanger er det lett å se hva som foregår.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16532

Link to post

Går det mye lengre tid enn tidligere før defrosteren blir varm? Har barre denne som varmekilde ombord.

Du skal ikke kjøre mange minutter før vannet ut fra berederen begynner å bli varmt.

Vannet ut av defrosteren vil derimot aldri bli varmt.

 

Et alternativ er å kjøre dem i parallell, dette har jeg gjort i min båt.

Om vinteren kan jeg uansett ikke bruke ferskvann pga frost.

Ved hjelp av en kran kan jeg stenge sløyfen som går til berederen slik at defrosteren får max effekt på vinteren.

Om sommeren fungerer det helt fint med begge kretser åpne.

 

Du kan også øke gjennomstrømningen vesentlig ved å stenge by-pass'en i motoren, dette vil også bedre kjølingen av motoren ved høy belastning: http://iotech.no/baat/artikler/defroster.htm

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...