conky Startet 22.Mai.2008 Del på Facebook Startet 22.Mai.2008 Vurdere å kjøpe meg en brukt 10" with dromedille tror det en mod mellom 80 og 90 tallet, er det noe spesielt en skal se etter når en kjøper en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 motor, skader i skrog, styring/gass/gir=) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Som med alle Withjoller, vekten. At ikke dobbeltbunnen er full av vann. Sannsynligheten for dette på en båt fra 80 tallet er overhengende.... Sitér dette innlegget Link to post
conky Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Er det et problem på alle dromediller selv om de har den pluggen bak med flapsene også da? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Pluggen bak er for å drenere motorbrønnen. Se denne tråden ang. hvordan Withbåtene er konstruert. Sitér dette innlegget Link to post
conky Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Har fått litt info om båten med han som eier den nå, det er en 2001 mod som er with kopi.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Ok, da stiller det seg annerledes. Vet ikke hvordan de nye er konstruert, men forhåpentligvis har de lært av feilene som KMV gjorde. De nye er vel også ordentlig selvlensende. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 KMV sin Dromedille var også selvlensende. Den veier ca. 80 Kg når den er tørr. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Nja, selvlensende og selvlensende. Selv på 442 sto vannet et stykke over dørken. Så hullet må plugges og båten øses når den skal brukes. Skikkelig gjennomtenkt konstruksjon fra KMV.... På de nye har man laget en innerliner med høyere dollbord og derved kunnet heve dørken slik at båtene blir ordentlig selvlensende. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Tja, det spørs hvordan man definerer "selvlensende". With 200 Dromedille ble definert som nettopp det. Jeg hadde en slik - tror ikke jeg tar så veldig feil om årstallet var ca. 1987. Man hadde rimelig tung motor på båten hvis vannet fløt særs lengre innover dørken enn fordypningen som var laget under tofta. Regnvannet rant ut ved åpen bunnplugg = selvlensende. Når man skulle bruke båten var det bare å starte uten bunnplugg. Man skulle ikke ha så mange knop før vannet rant ut og man kunne skru i bunnpluggen igjen. Øsing unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 dersom båten er 10 fot er det vel with 320? Hadde selv en slik - og den veide tørr (uten vann mellom) mer enn 80 kg? Er du sikker på at den vekten gjelder 10 foteren? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Tja, det spørs hvordan man definerer "selvlensende". Har sett uttrykket "delvis selvlensende" om disse hvilket betyr at man må sette i pluggen ved bruk, men at båten tømmer seg selv ved stilleligende. Det har fungert greit på de Withjoller jeg har hatt og også på den Wester360 som jeg har nå. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Akult Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 dersom båten er 10 fot er det vel with 320? Hadde selv en slik - og den veide tørr (uten vann mellom) mer enn 80 kg? Er du sikker på at den vekten gjelder 10 foteren? Når KMV laget 10-foteren het den 200. Senere ble den omdøpt til 320. Mulig det skjedde samtidig med at KMV sluttet å lage den. Om den er helt lik vet jeg ikke. Kanskje 320 er tyngre? Jeg skal ikke være bombastisk på disse 80 kiloene, men jeg holder på det inntil andre kan dokumentere noe annet. Mener bestemt det sto gravert på Veritas-skiltet akter. Den var veldig lett husker jeg. Vi testet med hele 40 HK, og det gikk faktisk ganske bra, men anbefales slett ikke. Sertifisert av Veritas for 12,5 HK uten styrekonsoll, og 20 HK med styrekonsoll. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 200/300 er de opprinnelige 10 & 12 fot jollene som KMV produserte. Disse har ikke dromedilleskrog. Ble erstattet av 320/385, som med dagens målemetoder er 11 og 13 fot, de såkalte dromedillene. Det dreier seg altså om to helt forskjellige skrog. Dromedillene er MYE bredere på midten enn den gamle typen, men smalere akterover. De nye modellene har etter hva jeg forstår tilnærmet samme skrog som 320/385, men har en kosmetisk endring over vannlinjen akterut, fenderlisten er trukket nedover. Og som nevnt er innerlineren helt omarbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Feil Ingar. Den gule 10-foteren jeg hadde var med dromedilleskrog og var merket With 200 Dromedille. Jeg er så gammel at jeg surret med årstallet tidligere i tråden. Dette var omkring 1980. Og i følge de bildene jeg finner på nett er den helt lik 320. Et drommedilleskrog tar man ikke feil av. Som du sier er den bredere på midten, og smalner veldig av ved vannlinjen akter. Denne må ha blitt produsert fra så tidlig som helt i slutten av 70-tallet. Kanskje kan jeg enda finne Veritas-sertifiseringsnummeret på den. Båten er enda i bruk, men ikke av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Ok, jeg kan ikke huske å ha hørt om den betegnelsen, men det er selvsagt mulig at KVM brukte den en stund. De som normalt kalles 200/300 så slik ut (ble også levert i hvitt): Før dette hadde de enkeltskrog og reling og innredning i mahogny. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) 200/300 er de opprinnelige 10 & 12 fot jollene som KMV produserte. Disse har ikke dromedilleskrog.Ble erstattet av 320/385, som med dagens målemetoder er 11 og 13 fot, de såkalte dromedillene. Det dreier seg altså om to helt forskjellige skrog. Dromedillene er MYE bredere på midten enn den gamle typen, men smalere akterover. Nå har jeg sjekket den jeg hadde, som jeg har omtalt tidligere i tråden. På merkeskiltet står det følgende: Type: With 200 Nr. 17985 Sertifikat N-R138066 Personer: 4 Max HK: 12,5 (uten konsoll) Tekst i parantes står ikke på skiltet. Den har det karakteristiske dromedilleskroget som også inkluderer den "struttende" hekken. På "skutesiden" står det With 200 Dromedille. Jeg vet ikke om noen kan spore noe produksjonsår ut fra dataene ovenfor, men jeg antar den er produsert rundt 1978 - 1979. Trolig en av de første som ble laget. Redigert 26.Mai.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Det høres sannsynlig ut, de gikk fra mahogny til innerliner omkring 1970, og til dromedille på slutten av 70-tallet. En stund var begge modeller i produksjon her i Høllen, før det ble bare dromedille. 442 er vel den eneste modellen som ble beholdt av den gamle generasjonen, den er fremdeles i produksjon. Som en kuriositet kan jeg nevne at IF takstmannen som hadde saken med vår 442 som havarerte ikke ante hvordan den så ut, men han visste at den ikke var verdt mer enn 15k. Så mye for disse "ekspertene".. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 with 200... mindre rom framme with 320... større rom og firkantet framme det er forskjellen Sitér dette innlegget Link to post
With500 Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Hej næsten alle modeller og dato om with http://boat.no/asp/index.asp skriv with i Båtmerke Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Håper virkelig han har fått svar på det innen nå. Tråden er over ti år gammel. Forøvrig en bra database du linker til. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.