Jump to content

Registreringsplikt

Guest Cooper

Recommended Posts

Guest Cooper

Er det slik å forstå at det er frivillig å registrere båten din i småbåtregisteret?

Vil ikke dette da kunne si at hvis du kjøper båten din i sverige og smugler den inn til norge, kan du bruke den som en hvilken som helst båt og ingen vil kunne i utgangspunktet vite om du har betalt mva og hk avgift ?

Undrende til småbåtregisteret. :confused:

Vil ikke dette da kunne si at hvis du kjøper båten din i sverige og smugler den inn til norge, kan du bruke den som en hvilken som helst båt og ingen vil kunne i utgangspunktet vite om du har betalt mva og hk avgift ?

Ville ikke tatt sjansen på dette. Norsk statsborger som kjøper båt i Sverige for bruk i Sverige har faktisk ikke lov til å bruke den i Norge, selv ikke på "kortere besøk". Blir du tatt koster det skjorta i form av mva., fortolling +++, samt politianmeldelse osv.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Ville ikke tatt sjansen på dette. Norsk statsborger som kjøper båt i Sverige for bruk i Sverige har faktisk ikke lov til å bruke den i Norge, selv ikke på "kortere besøk". Blir du tatt koster det skjorta i form av mva., fortolling +++, samt politianmeldelse osv.

Eneste unntaket her hvis du er bosatt og har blitt godkjent utflyttet/utvandret til Sverige i folkeregistret. ? Det stilles strenge krav til dette...

Har man dette i orden er det fritt frem for å bruke en svenskregistrert båt i Norge på ferieturer o.l. Jeg bruker selv min egen utenlandsregistrerte motorsykkel når jeg er hjemme på ferie i Norge, blir ofte stoppet av politiet og siden jeg snakker norsk blir det alltid en j**la oppstyr hvor de truer med både det ene og andre.... Etter at de har sjekket litt nærmere kommer alltid førerkortet tilbake og ønske om fortsatt god tur fra politiet. Dette er snakk om ca. 6 uker om sommeren.

Jeg tror vel ikke det var dette cooper ville vite. Slik som jeg ser spørsmålet fra han så er det slik. Man kjøper en båt i Sverige eller et annet land og seiler den til Norge. Fjerne alt av nummer og annen identifikasjon fra båten og bruker den som en vanlig "norsk" båt. I teorien er dette fullt mulig, men ikke lovlig. Det er nok helt sikkert en eller annen som får nyss i dette og dermed ryktes det fort.... ogsåt til myndighetene....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det slik å forstå at det er frivillig å registrere båten din i småbåtregisteret?

Undrende til småbåtregisteret. :yesnod:

Vel.... Du får i så fall passe på at du kjøper deg en veeeeeldig rask båt da! -Så du kan kjøre fra tollerne!

Vel hjemme er jeg "redd" du både får brukt båten og registrert den (Med litt kløkt...).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...