Smurph Startet 23.Mai.2008 Del på Facebook Startet 23.Mai.2008 (redigert) Prosjektlisten for høsten og vinteren begynner allerede å ta form Tenkte å mekke til noen teakplater til cockpitbenkene for å skjule den etter hvert miserabelt utseende plasten. Gikk inn på http://www.hustvedtgruppen.no/?div_id=1&pag_id=1 , tidl. AS Tre & Finer, for å sjekke tilgjengeligheten på teak, og ser at de har kuttet ut dette og istedet markedsfører noe som de kaller for "Steamwood" som visstnok skal være en fullgod, og veldig politisk korrekt erstatning. Brukes nå av flere ledende båtfabrikanter. Mitt spørsmål er om det er noen som har erfaring med Steamwood? Også takknemlig for innspill rundt bygging av natede benkeplater samt dørkrist. Redigert 23.Mai.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
rolf-eigil Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Trenger du teak så henvend deg på søppelfyllinga der du bor og be "gutta" ta unna neste teakdør som kommer inn. Det var "high fasion" på alle hus i norge hele 60 og 70 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Fikk en ladning varme behandlet ask på torsdag, ikke den store erfaringen enda, vil antagelig vite mere på tirsdag/onsdag . Ser og kjenne bra ut, farven er mye jevnere en teaken, slippe også den "terrasse grønne" teaken ( teak endre farven ), lettere å matche. Maskinering: Fin å kappe, kan virke som om den har litt lettere får å flise ut ved kløving ( grov kløving ) Fresing.... vil komme tilbake når jeg vet mere..... Pussing, har bare gjort noen små prøver.....lett å pusse, blir veldig glatt og fin, tetter ikke papiret slik som teak. Særegen lukt i lokalet etter maskinering , kan minne litt om nybrent kaffe... Bare en liten beta ( 97 x 28 mm ), upusset. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Whistler Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Ser veldig bra ut da. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Smurph Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) Fikk en ladning varme behandlet ask på torsdag, ikke den store erfaringen enda, vil antagelig vite mere på tirsdag/onsdag .... Ja, det er samme varen som jeg er ute etter. Var på seiltur med en kamerat som er byggmester i helgen, og han kunne visst skaffe meg dette til "byggmesterpris", + låne meg en haug med dyrt verktøy, så da er det vel bare å sette i gang. Han sa forøvrig at det anbefales å la det stå ubehandlet. Passer meg i grunnen bra, siden vedlikeholdet blir enklere på den måten, og jeg liker den sølvgrå fargen til ubehandlet teak. Jeg dumpet forøvrig en teakdør i høst. Tenkte meg ikke om Redigert 26.Mai.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
NilsPils Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Når det gjelder teak og holdbarhet er det blant annet viktig at den er skåret riktig ut av stokken. Regner med at dette gjelder for dette treslaget også. Prøvebiten viser alle tegn på feil struktur i overflaten. Jeg ville ikke satset på slik ved på flater som blir utsatt for været. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Woodpecker Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 (redigert) Teak er for tiden ikke et alternativ lenger for de fleste båtprodusentene, da lagrene i Europa skrumper fort inn og prisene har skutt i været. Fremdeles selges (ulovlig) teak fra Burma, men merket med Thailand som opprinnelsesland. Teak til båt vokser ikke i Thailand - kun Burma, så her bør man være obs. Når det gjelder Steamwood, kan dette ofte ligne på teak, og noen ganger er det vanskelig å se forskjell. Steamwood bør behandles med teak-olje (men trenger det ikke) for å gi fineste finish/look, samt gjøre treet enda mer holdbart mot slitasje. Når man skjærer Steamwood bør man bruke skarpt/nykvesset verktøy, da treet er sprøere enn teak. Det er likevel basert på europeisk og amerikansk ask, og er dermed harde greier, men behandlingen som gjør ask til Steamwood gjør treet samtidig noe sprøere (m.a.o.: ikke bruk for tynne dimensjoner til selvbærende badeplattformer o.l.). Trebiten som vises på bildet til Droll er en flaskskåret planke. Man kan også spørre etter kantskåret (som man også gjør med teak). Kantskjærte bord har mindre "sommerved" eksponert, og er dermed mer slitesterk. Ubehandlet tre (også teak) slites mer når det er vått enn tørt. Eksponert sommerved slites fortere enn vinterved, og man kan oppleve ujevnheter i overflaten. Anbefaler derfor å behandle alt tre - også teak og Steamwood, selv om man liker den "telefonstolpe-grå" fargen som ubehandlet tre får over tid. Redigert 29.Mai.2008 av Woodpecker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Trebiten som vises på bildet til Droll er en flaskskåret planke. Var bare en prøve jeg kappet meg i full fart , skal prøve å få tatt noen bilder på fredag ( har akkurat gjort ferdig noen deler i litt større skala ) Når man skjærer Steamwood bør man bruke skarpt/nykvesset verktøy, da treet er sprøere enn teak. Er litt sprøere men ikke mye, er lett å jobbe med, motved finnes ikke ( fint ved høvling/tykkelses høvling ). Virker også som det er snilt imot pusse papiret ( Teak er IKKE snilt, ikke det at det slites, men papiret tettes fort ). Ang. Teak.....skal ikke si hva jeg gjorde før idag...men det involverte en container....og litt rydding . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Roger jo Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 er IKKE snilt, ikke det at det slites, men papiret tettes fort ). Arne Kjetil ---------------------------------------------------------- Et tips. når en sliper/pusser må er ha en stor skumgummi bit, når papiret begynner å tette seg er det bare å pusse litt på skumgummien så er papiret som nytt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Droll Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 ----------------------------------------------------------Et tips. når en sliper/pusser må er ha en stor skumgummi bit, når papiret begynner å tette seg er det bare å pusse litt på skumgummien så er papiret som nytt. Greit nok på små maskiner ....maskinen som jeg refererte til er litt større ( pussebredde 1000 mm ), brukte også papir med ekstra åpen korning . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Et par nye bilder... Pusset, ferdig til lakkering. Lakkert ET strøk . Lakkert et strøk, viser bare en annen vinkel . Kan se ut som om treverket får en fin dyp glød, skal prøve å få tatt et par bilder av de ferdig lakkerte senere . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
eysteind Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Ka e prisen på dette treslaget då? Sitér dette innlegget Link to post
Woodpecker Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Ka e prisen på dette treslaget då? Ask ligger jo normalt på 12-13.000/m3, og dette er jo viderebehandlet så jeg tipper på +/- 20.000 - der Teak lå "i gamle dager"? Kommer nok an på om du skal ha et trailerlass eller én planke osv også... Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 1.Juni.2008 Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 Kunne Woodpecker eller Nils Pils, forklare litt nærmer dette med flaske og kant skåret treverk, for oss vanlige dødelige hobbysnekkere med sag og fres Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 1.Juni.2008 Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 (redigert) Kunne Woodpecker eller Nils Pils, forklare litt nærmer dette med flaske og kant skåret treverk, for oss vanlige dødelige hobbysnekkere med sag og fres I den ideelle verden hadde alt vært kantbord, men for å få en akseptabel utnyttelse av materialene vil noe bli flask og noe bli kantbord + noe midt i mellom . En kan også lse litt på hva en ønsker med materialene.....kantved er den meste stabile ( tørking/svelling ) MEN kan gi et kjedelig og ensartet trebilde, flaskbord er ikke fullt så stabilt men gir ofte et mere livlig trebilde . Dører...her PGA stabilitet er kantbord å foretrekke. Dørker...her PGA stabilitet er kantbord å foretrekke. Listverk....oftest festet til andre deler som gir et solid fundament, her er flask ikke noe problem. Eventuelt bærende konstruksjoner....her brukes noe midt imellom, et kant bord blir jo et flask bord sett ifra side.... Alt ellers...her må en se på hva en har og ønsker å oppnå samt best mulig utnyttelse av materialene, innen industri må en også se på tiden det tar.... Arne Kjetil Redigert 1.Juni.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.