Jump to content

Vann på dieseltanken

Crescent 535 HT

Recommended Posts

I går prøvde jeg å fyre opp den gamle ebern. Det gikk ikke, så jeg jeg tok av dieselslangen, og konstaterte at det kom vann ut sammen med diesel (mest vann) når pumpen gikk. Hva gjør jeg? Har ikke merket noe på motoren. Tankkoblingen til ebern sitter helt bak på tanken, og koblingen til motor sitter fremme (er det noen som vet om det bare er koblingene som sitter på forskjellige steder, men dieselen blir hentet fra samme sted i tanken? Er det tappekran i bunnen på en Nidelv 24-tank). Min teori er at når tanken er full, slik som den der nå, og jeg i tillegg ligger akter og skrur (106 kg), "renner" vannet i tanken bak, og påvirker bare eber-koblingen. Det jeg tenkte var: Jeg får en masse vekt akter, og kobler til en pumpe på eber-koblingen, og pumper til det ikke kommer vann lengre. Når da båten får riktig ballast, går ting greit. Dette som en kortsiktig løsning. Finnes det noen stoff man kan helle på tanken for å få bort vannet? Jeg har ikke mannhull, og håpte jeg kunne utsette tanksjauen til høsten.

Gjør som du sier, pumpe ut så mye vann du klarer, og tilsett deretter Hammerdown til dieselen! Da er du sikret, og vil heller ikke bli plaget med dieseldyr etterpå. Sjekk forresten O-ringen på lokket til påfyllingen, det er ofte her vannet kommer inn (pga slitt O-ring).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Eber-koblingen din sitter kanskje litt opp fra bunnen av tanken. Du vil da ikke få ut vann som er under dette nivået. Sitter uttaket til motoren på samme nivå, kan du risikere at du får vann der også. Har du tilkomst på toppen av tanken (f. eks. ved å skru av nivåmåleren), kan du feste et passende rør til slangen på en vannstøvsuger og få ut resten av vannet (og kanskje også bunnslam). Ellers finnes det noe som heter kondensfjerner, uten at jeg har direkte erfaring med det ..

Lykke til!

Gjør som du sier, pumpe ut så mye vann du klarer, og tilsett deretter Hammerdown til dieselen! Da er du sikret, og vil heller ikke bli plaget med dieseldyr etterpå.

Vi kunne ikke ha sagt det bedre selv.

... vannstøvsuger... Ellers finnes det noe som heter kondensfjerner, uten at jeg har direkte erfaring med det ..

Vannstøv er et sjeldent stoff, men du tenker vel på slamsuger. Hvis vannandelen i oljen ikke er mer enn 30%, og det er tilsatt Hammerdown i den, vil alt vannet bli emulgert inn i oljen straks det blir litt bevegelse (turbulens) i den, og derved blir vannet med ut av tanken når oljen forbrukes. Hammerdown inneholder bl.a. en emulgator. Hvis man betrakter bare denne egenskapen hos Hammerdown, så koster "kondensfjerneren" 25% av hva kondensfjernerne på bensinstasjonene koster.

Vi tilsetter 20%-30% vann i brennoljen når vi lager vann-i-olje emulsjon i motorens brennoljesystem for å redusere utslipp av NOX fra dieselmotoren med 20%-30%. STORE skip betaler nemlig 2 millioner (og oppover) i avgift per år for utslippet sitt, og da blir årlig verdi av avgiftsbesparelsen mer enn total investering av emulsjonssystemet og dets driftsutgifter.

• 3 uker senere...
ok, det forutsetter at et slikt anlegg er ombord da.

Du trenger ikke noe "anlegg" bare for å ta ut vannet. Hensikten er jo å få det ut - ikke å lage en stabil vann-i-olje-emulsjon. Når Hammerdown er tilsatt olje/vann-blandingen i tanken, sørger du bare for at dette får litt bevegelse. Rør i blandingen hvis du kommer til. Rundpumping er også effektivt. Når vannet er emulgert inn i oljen, har du et godt brennstoff.

Hei.

Vil smøreeffekten til dieselen endres med mye vann emulgert i dieselen vha. Hammerdown? Jeg tenker da på CR motorer som Volvos D4 og D6?

Og, dersom en bruker Hammerdown uten vann i dieselen, vil smøreeffekten til dieselen endres da?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

jeg klarte et kunst stykke å fylle vann på dieseltanken i fjor :cryin:

men jeg skrudde av mannlokket og satte ned en rørpumpe og pumpet vannet opp fra bunnen

pumpet til det kom guffe med vann/diesel og så kom det ren diesel

diesel/vann skiller seg fantastisk bra - trodde jeg måtte tømme tanken men motor og varmeren fungerte perfekt etterpå

har hørt at man ikke skal ha i noe kondensfjerner da det ødlegger smøreevnen i dieselen

så hvis tanken er ren og pen nedi etter å pumpet ut vannet så er det tut og kjør

hvis det er grums i tanken så er en tanksjau fornuftig - rens og få ut alt av tanken

på tankene mine nå er det uttak fra bunnen så da slipper jeg detta :cool::smiley::cheers:

Redigert av jab (see edit history)

Jeg har allerede hatt vann på den ene dieseltanken to ganger. I dag fjernet jeg bunnpluggene og monterte stengekraner. Dermed skulle det bli lettere neste gang å kvitte seg med vannet. I bunnen av tankene var det et tynt lag med dieseldyr som jeg fikk tørket opp med spesielle filler for diesel og olje.

dieseltankbunnplugg.jpg

Her er ei fille med dieseldyr:

dieseldyr.jpg

Hvorfor bruke spesielle oljefiller til den jobben roaldbj? Skulle det være noe vann der er det jo en fordel å få det med med en vanlig fille som også suger vann??

Oljefiller skal ikke loe. Har selv vært med på ett verksted som tok tanksjau for oss hadde brukt vanlige filler. Det ble ett H....te med filterskifte i tide og utide etterpå

Hei og hå

Regent

Vann på dieseltanken og dieseldyr et et stadig tilbakevennende tema for fritidsbåteiere med dieselmotor. Temaet er diskutert ganske inngående i denne tråden som starter her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...post&p=9532

Om dieseldyr kan det sies mye, jeg har her sakset litt fra en powerpoint presentasjon om temaet:

Hva er Dieseldyr?

•Mikroorganismer

–Bakterier, sopp og alger

–Spiser organiske stoff

–Formerer seg raskt

–Danner gråe eller sorte slimete forbindelser

–Sleipt lag i tanker og rørsystem

–Millioner pr gram diesel

–Dannes i sjiktet mellom vann og diesel

Det kinkige er at man ikke har noen garanti for om det er vann på tankene man fyller fra. Jeg fikk for noen år siden mye vann fra Statoils stasjon i Marstrand. Innehaveren nektet for at det kunne komme fra ham like etter at jeg hadde fyllt fulle tanker. Noen gir det råd å fylle fra anlegg som hyppig benyttes av fiskebåter fordi det her er stor omsetning. Etter hvert er det noen steder jeg har valgt meg ut og som jeg nå stoler på.

Forøvrig er det lurt å inspisere dieselfilteret kort tid etter hver dieselpåfylling. Dette kan gi indikasjon er om vann i dieselen.

Jeg kom til å fundere på forholdet diesel - vann. Egenvekten til diesel er vel sånn grovt regnet 0.84 kg per liter. Egenvekten til vann kan vi sette til 1.0. Jeg har gjort noen forsøk med diesel og vann på 1 1/2 liter flasker og ristet denne blandingen kraftig. Jeg mener at vann/diesel skillet har vært helt klart etter 5 minutter, men er det noen som kan angi bedre tidsintervall før skillet er relativt markert? La oss anta at temperaturen er 20 grader C.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...