Jump to content

Posisjons-koordinater inn i VHF

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Finnes det noen eksperter i båt-elektronikk her?

Jeg har følgende situasjon som må løses; Da jeg nå monterer kartplotter i min båt så fjerner jeg like godt den gamle GPS'en. Kartplotteren har innebygd GPS. Problemet som oppstår da er at kartplotteren (Geonav 6 Sunshine) ikke har output til VHF. Den eneste output den har er til autopilot. Er autopilot ut-signal det samme signal som det jeg trenger til VHF inn-signal?

Den gamle GPS'en gav signal til VHF gjennom 1 stk. leder. Den nye kartplotteren gir ut-signal i 2 stk. ledere (+ og -). Lar det seg gjøre å bare bruke +?

"Hjernen" til autopiloten har NMEA inn og NMEA ut. Er det en ide å koble kartplotteren til inngangen og VHF'en til utgangen? Jeg er ikke så avansert at det er behov for å legge ruter opp i kartplotter, for så at autopiloten følger ruten. Men jeg er opptatt av at VHF'en vet posisjon til enhver tid, slik at jeg kan benytte meg av nødfunksjonen.

Nmea-setningene til autopilot er ikke identiske med posisjonsdata, om jeg forstår spørsmålet ditt rett.

Men for å omgå problemet: Hvorfor tar du ut den gamle GPS`en hvis den fungerer?

Hvorfor ikke la den den stå som en "posisjons-backup" i tillegg til den nye plotteren,

samtidig som den kan forsyne VHF med posisjonsdata som før?

Jeg har to gps`er ombord, en innebygget i plotter og en frittstående, litt med tanke på at noe kan ryke.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Kobler ut i fra plotteren både til autopilot og VHF. Signalet fra piloten kan du også koble inn på plotteren, men ikke sikker på om plotteren din vil bruke kompass informasjoenen.

Hvis du ikke har en inn ledning på VHFen som i dag er koblet til jord kan det virke som du har de vanlige RS232/422 utfordringene. Men den problemstillingen er det like greit å vente med til det er avklart hvilke innganger du har på VHFen.

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...