Jump to content

Vask av gummibåt.

cocker

Recommended Posts

Ett tips om en par supre produkter for vedlikehold av gummibåter.

Har en RIB som var skikklig møkkete etter vinteren.

Vasket og skrubba med sterkt såpevann, men fortsatt mye skitt lå igjen i porene i pontongene.

Kjøpte inn "New Magic, dyprens for gummibåter", Produsert av Blue Marin.

Beste produkter jeg noen sinne har rengjort gummibåter med. Spray på skrubb med sånn skurepad, brukte den grønne siden og tørket av med en ren klut (Det går mye filler).

Som etterbehandling brukte jeg "Premium, Inflatable protection" fra West marin.

Båten ser helt ny ut.

Brukte vel ett par timers arbeid på jobben.

Produktene ble handlet hos Wærners båtbu i Sandefjord, men føres nok av andre båtbutikker også.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 1 måned senere...

Forsøkte med Premium, Inflatable Protection fra West Marin på min Zodiac, og ble utrolig skuffet. Båten ble misfarget i duken og på plastdetaljene rundt om. Disse fikk et slags rødskjær. Selve båten klarte jeg å skrubbe bort det meste av misfargingen på, men noe rødskjær henger igjen der man fester årene bl.a. Vurderte å ta kontakt med West Marin for erstatning, men regner med at dette er nytteløst (de vil mest sannsynlig si at det er min egen feil) Jeg fulgte instruksjonene til punkt og prikke, så jeg kan ikke helt se hvor jeg skulle ha gjort feil. Ser ut som solen har tatt noe av rødskjæret nå, men ikke alt. Kommer til å kjøpe ny Zodiac snart og da kommer jeg ihvertfall ikke til å bruke dette produktet om igjen

Jeg forestiller meg at det er to teknikker som fungerer ved vask av gummibåt: det ene er fysisk og det andre kjemisk. Fysisk innebærer at man benytter en eller annen form for slipemiddel. Jeg har i mange innlegg vist til min forkjærlighet for Autosol, men antar at mange andre typer som eksempelvis Ata sikkert er like bra. Når jeg har god tid foretrekker jeg å rengjøre med denne fysiske metoden. Med kjemisk metode tenker jeg på bruk av løsemidler. Det "tøffeste" jeg bruker er aceton, det mildeste er vel citrus rens. Jeg har blitt forbløffet over et rensemiddel fra Biltema som heter Sprayrengjøring for båt, 36-862. Dette virket over forventning og la igjen et vokslag på fenderne.

Jolla ble vasket igår. Den er i lys grå hypalon, og 5 år med skit fra E-18 har den blitt møkkete og fæl. Har tidligere prøvd med såpe og vann uten noe særlig resultat, men igår ble POLYMARINE BÅTVASK GUMMIBÅTER fra Maritim benyttet. Den svarte guffa forsvant fullstendig uten noe som helst skrubbing. Spray på, vent 1 min., tørk av med en svamp. Jeg er frelst!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jolla ble vasket igår. Den er i lys grå hypalon, og 5 år med skit fra E-18 har den blitt møkkete og fæl. Har tidligere prøvd med såpe og vann uten noe særlig resultat, men igår ble POLYMARINE BÅTVASK GUMMIBÅTER fra Maritim benyttet. Den svarte guffa forsvant fullstendig uten noe som helst skrubbing. Spray på, vent 1 min., tørk av med en svamp. Jeg er frelst!

Hørtes lovende ut det der :yesnod: prøve til høsten igjen :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...