Fransbo Startet 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2008 Jeg har en Askeladden 14/2265 gammel orange type med vindskjerm, 1976 modell. Nå må jeg ha ny motor. Skal jeg kjøpe en med kort eller lang stamme? Holder det med 9.9 hk eller bør jeg gå for en 15 hk. Har to små barn som er med. Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Jeg har hatt en askeladden uten vindskjerm. mener det er lang stamme. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 (redigert) Jeg har en Askeladden 14/2265 gammel orange type med vindskjerm, 1976 modell. Nå må jeg ha ny motor. Skal jeg kjøpe en med kort eller lang stamme? Holder det med 9.9 hk eller bør jeg gå for en 15 hk. Har to små barn som er med. Hei, mål høyden på akterspeilet. Har du ca: 50 cm skal du ha lang stamme. CA: 37 CM = kort stamme. Se ellers denne linken: http://www.smalloutboards.com/shaft.htm P.S. ville nok gått for en 15 hk. Velkommen til BP forresten. Redigert 23.Mai.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fransbo Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Takk for svar så langt. Hyggelig med tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Jeg har hatt en askeladden uten vindskjerm. mener det er lang stamme. Vi har en askeladden 14 av denne typen: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Vår skal ha kort stamme, hadde en 9.9(15) tohatsu på den og det gikk fort nok for den båten Noe særlig fortere er litt farlig, kjølen gjør den ustabil, spesielt i sidesjø! Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Har selv en slik askeladde som golito linket til, og vår skal også ha kortstamme, og jeg må si at den går rimelig bra med 15hk, spesielt etter at vi i våres skrapte vekk omtrent 10 lag eller 4 kilo med bunnstoff (vill gjetting, men mye var det) Sitér dette innlegget Link to post
Fransbo Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Takker for svar og siden det er lørdag . Kan det holde med en 6 hk på en slik båt? Tenker da absolutt ikke på fart. (Båten er på Yngen, en innsjø på 26 km2 i Sverige. Har en Suzuki 25 hk på den nå, som i og for seg er ok, men litti overkant for en slik båt på et slikt vann.) Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Vår planer akkurat med meg oppi og 8hk på hekken, om den planer helt husker jeg ikke men den legger seg nå ihvertfall ned.. Tror jeg vil anbefale 9.9/15, skal du bare ha 6hk ville jeg kjøpt en båt med mer kjøl tror jeg :smile: Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 vi har en askeladd 14.. den har kort stamme Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Baywatch Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Kort stamme er korrekt for denne båten, forutsatt at den heter 14-2210 og er godkjent for 16 hk. Har en slik båt selv. Anbefaler 15 hk. 9,9 blir litt kanpt når du har med deg passasjerer og/eller last. Hvis du ikke er opptatt av fart vil 6 hk være tilstrekkelig. Båten vil da ikke plane, men likevel ha litt krefter til lastet båt. Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 ok, da hadde jeg feil Håper du ikke kjøpte lang stamme pga av min "ekspert vurdering" Sitér dette innlegget Link to post
Fransbo Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Ingen fare. tror jeg går for en 6 eller 8 hk, så kan jr. ta seg noen turer også. Beholder 25 hk så kan jeg bare bytte når jeg vil. Noen som har en 6 - 15 hk til slags? Nyere enn 2000-mod pris 0-10000? Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Før vi fikk en 15hk på vår askeladden av lik type som din hadde vi en gammel suzuki 6hk, om du var tålmodig (og tynn) kunne du være heldig og få den opp i plan, så er ikke fart noe viktig er en 6hk et veldig greit valg. Sitér dette innlegget Link to post
Fransbo Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Hehe, jeg er utålmodig og tjukk, men jeg tror allikevel jeg går for en 6hk. Sønnen min på 7 skal lære seg å kjøre i sommer, så det er greit at det ikke går så fort. To mekanikerkompiser skal reparere min 25 hk, så da har jeg noe å bytte med. Takk for alle svar... Sitér dette innlegget Link to post
Fransbo Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Var hos en askeladden forhandler idag og han sa at en slik båt skal ha lang stamme. Jeg skrev feil typebetegnelse. Det skal være 14/2565, ikke 14/2265, så jeg beklager hvis jeg forvirret endel med dette. Nå er sommeren her og jeg MÅÅÅÅÅ ha en motor til helga. Fisketur med gutta og de er IKKE interessert i å ro... Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Hmmm, da tok jeg feil. Trodde det bare fantes to typer 14-fotere fra denne perioden, 2210 ("motorvennlig") og 2215 (?) ("Rovennlig"). Har du bilde av båten din? Ble nysgjerrig Sitér dette innlegget Link to post
Fransbo Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Den ser omtrent slik ut, men jeg har ikke hard-top. ( Ganske smart egentlig ). Bilde er ikke av meg Sitér dette innlegget Link to post
Fransbo Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Kjøpte meg en Mercury 5hk 2t idag til 4000,- . 2004 modell, stått på en seilbåt, ser veldig fin ut. Fulgte med ekstern tank. Er prisen ok? Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 (redigert) Jeg ser at båten din er en del annerledes enn min båt. Båten din ser ut til å ha mer spring i skroget, og dessuten et lite dekk forut, der du har fått plass til en liten bøyle. En grei båt er det uansett. Grattis med ny motor da! Prisen tror jeg er OK hvis motoren også er det. Det er vel egentlig en Tohatsu-motor dette. Bør gi lite problemer Redigert 28.Mai.2008 av S/Y Cleopatra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fransbo Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Båten er praktisk og ok. den. Ble faktisk stjålet forrige helg, på hytta i Sverige, men ble funnet igjen med motor, men uten tank. Trodde ikke folk gadd å stjele sånne gamle ting jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjepe Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg har en Sigerfjord 17.5 fot - halvplanende, og det er 54 cm fra motorfestet ned til underkant av akterspeilet (bunnen av båten bak). Vil en kort stammet motor duge på den? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Hei, vil absolutt anbefale deg langstammet motor på denne akterspeilhøyden. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Vi har en Askeladden 16, 1973 modell av samme type som den som er avbildet her på hytta... På den har vi en langstammet 25hk "Skruzuki" som virker å være en grei maskin til denne farkosten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.