Jump to content

Askeladden 14, kort eller lang stamme

Fransbo

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden 14/2265 gammel orange type med vindskjerm, 1976 modell. Nå må jeg ha ny motor. Skal jeg kjøpe en med kort eller lang stamme? Holder det med 9.9 hk eller bør jeg gå for en 15 hk. Har to små barn som er med.

Hei, mål høyden på akterspeilet. Har du ca: 50 cm skal du ha lang stamme. CA: 37 CM = kort stamme.

Se ellers denne linken:

http://www.smalloutboards.com/shaft.htm

P.S. ville nok gått for en 15 hk.

Velkommen til BP forresten. :flag:

Redigert av chagall (see edit history)

Har selv en slik askeladde som golito linket til, og vår skal også ha kortstamme, og jeg må si at den går rimelig bra med 15hk, spesielt etter at vi i våres skrapte vekk omtrent 10 lag eller 4 kilo med bunnstoff (vill gjetting, men mye var det)

Takker for svar og siden det er lørdag :cheers: . Kan det holde med en 6 hk på en slik båt? Tenker da absolutt ikke på fart.

(Båten er på Yngen, en innsjø på 26 km2 i Sverige. :flag_sw: Har en Suzuki 25 hk på den nå, som i og for seg er ok, men litti overkant for en slik båt på et slikt vann.)

Kort stamme er korrekt for denne båten, forutsatt at den heter 14-2210 og er godkjent for 16 hk. Har en slik båt selv. Anbefaler 15 hk. 9,9 blir litt kanpt når du har med deg passasjerer og/eller last. Hvis du ikke er opptatt av fart vil 6 hk være tilstrekkelig. Båten vil da ikke plane, men likevel ha litt krefter til lastet båt.

Hehe, jeg er utålmodig og tjukk, men jeg tror allikevel jeg går for en 6hk. Sønnen min på 7 skal lære seg å kjøre i sommer, så det er greit at det ikke går så fort. To mekanikerkompiser skal reparere min 25 hk, så da har jeg noe å bytte med. Takk for alle svar...

Var hos en askeladden forhandler idag og han sa at en slik båt skal ha lang stamme. Jeg skrev feil typebetegnelse. Det skal være 14/2565, ikke 14/2265, så jeg beklager hvis jeg forvirret endel med dette.

Nå er sommeren her og jeg MÅÅÅÅÅ ha en motor til helga. Fisketur med gutta og de er IKKE interessert i å ro...

Jeg ser at båten din er en del annerledes enn min båt. Båten din ser ut til å ha mer spring i skroget, og dessuten et lite dekk forut, der du har fått plass til en liten bøyle. En grei båt er det uansett.

Grattis med ny motor da! Prisen tror jeg er OK hvis motoren også er det. Det er vel egentlig en Tohatsu-motor dette. Bør gi lite problemer :smiley:

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)
  • 1 måned senere...

Vi har en Askeladden 16, 1973 modell av samme type som den som er avbildet her på hytta... På den har vi en langstammet 25hk "Skruzuki" som virker å være en grei maskin til denne farkosten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...