Captain Chaos Startet 23.Mai.2008 Del på Facebook Startet 23.Mai.2008 Lurer på om det er noen som har testet eller funnet ut noe om hvor mye fartstap (enerigtap) bunnstoff gir i forhold til ustoffet båt, og de forskjelige stoffene i mellom? Jeg har båt på ferskvann og har aldri hatt bunnstoff på mine båter (fra 16-23 fot), men jeg er drittlei den brune gørra som KUN lar seg fjerne med oxsalsyre eller saltsyre. Den er håpløs å spyle av og lar seg ikke vaske vekk med tradisjonelle midler. Denne gørra ser nesten ut som om den har trukket seg litt inn i gelcoat, men med syre blir den som ny. Jeg får ny båt til torsdag og har nå muligeheten til å velge stoffing før jeg setter den på vannet. Jeg er også redd for plastpest så derfor vurderer jeg nå sterkt primer+stoff. Nybåten har toppfart på like under 40 knop, men toppfarten er EGENTLIG ikke viktig, men derimot tap av fart, økt forbruk osv. Vi snakker om en båt på 3 tonn med uststyr. Hva skal jeg velge? Hard racing (som sikkert glir like bra som ustoffet båt) men som er noe dritt å fjerne/skrape ned neste år Selvpolernede, med kun skylling og nytt lag til neste år? Glir noe dårligere? Ustoffet? Får jeg pest da? MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
chagall Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Hei, jeg ville valgt båten levert ferdig primet med Hard Racing utenpå. Skal du fortsatt ha båten i ferskvann, behøver du vel ikke skrape ned neste år??. Det som eventuellt legger seg på kan du spyle vekk med høytrykkspyler. Har brukt denne metoden i de 2 siste sesongene i saltvann uten problemer. N.B. Har brukt Jotun Hard Racing. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Men er det ikke slik at hard racing begynner å flasse eller slippe etter en tid, og det er nødvendig å slipe/fjerne før ny påføres når den tid kommer? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Whistler Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Mener å ha hørt av båter i ferskvann er mer utsatt for "pest" enn sjøvannsbåter. I såfall burde det være et godt argument for å ha på ett eller annet. Det som jeg iallefall er sikker på at jeg har lest er at båter i ferskvann er mer utsatt for råtnende treverk innplastet i akterspeil. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Gielas Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Kanskje Penguin Racing Ultraspeed fra Jotun er noe for deg? Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Det hender at båter som seiler i ferskvann selges til eiere som bruker den i saltvann. Jeg vurderer det som en fordel at båten er behandlet med tokomponent primer og hardt /selvpolerende bunnstoff selv om den seiler i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Nå beveger jeg meg på tynn is, men jeg mener det er slik at det er en fordel at undervannsskroget er ikke helt glatt. Jeg mener å ha lest en plass at det er en fordel om det er en ru overflate slik at vannet som passerer skrogsidene har turbulens helt inne ved selve skroget. Husker jeg riktig? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Har lest dette et sted jeg også `knutza`, men tror det er mest teori. Har en bekjent som var med litt i Outboard Racing for noen år siden. Han polerte undervannsskroget for å få minst mulig friksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Skal du ha på bunnstoff MÅ du prime først. Og skal du først prime lønner det seg å bruke 2-komp, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig når båten er på land halve året. Fordelen med å gjøre jobben selv er at du vet at den blir gjort ordentlig. Har sett for mange tilfeller av at primeren begynner å flake av etter noen år fordi det ikke er slipt grundig nok. Da får man en kjempejobb, spes. hvis det er brukt 2-komp. primer.. En matt overflate gir mindre friksjon en en glatt, dette fordi vannlaget nærmest skroget er stillestående. Det er derfor man f.eks. ikke har teflonsåle på skøyteski og racing båter, selv om dette er noe av det glatteste som finnes. Det er svært lite å tjene fartsmessig på å ikke stoffe. Da snakker jeg om en glatt bunnstoff overflate, ikke en som består av x-lag med hardt bunnstoff hvor hvert lag har flaket av i mer eller mindre grad. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Hei Ingar, interessant info du kommer med her. Mener du at man på "racing båter" vil få mindre friksjon ved å matte ned undervannsskroget istedet for å polere gelcoaten. Jeg tenker på båter som kjører konkurranser og er i vannet for en kort stund. Mulig jeg er på villspor , men de racing båtene jeg har sett ser rimelig glatte og polerte under. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Hei Ingar, interessant info du kommer med her. Mener du at man på "racing båter" vil få mindre friksjon ved å matte ned undervannsskroget istedet for å polere gelcoaten. Ja. Et racing skrog skal være glatt og 100% rett ( altså uten buler og andre feil ), med glatt menes en glattpusset flate ( pusset med 400 > 600 papir ( visstnok optimalt )) . En glatt polert flate vil suge seg fast i vannet, mens en matt flate vil slippe vanne, vil du kjøre fort på vannet vil du ha minst mulig våt flate. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
chagall Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 (redigert) Ja., med glatt menes en glattpusset flate ( pusset med 400 > 600 papir ( visstnok optimalt )) .En glatt polert flate vil suge seg fast i vannet, mens en matt flate vil slippe vanne, vil du kjøre fort på vannet vil du ha minst mulig våt flate. Ja `Droll`, pusset med 400>600 papir ser det vel ganske glatt ut. Det var muligens her kompisen min bommet, da han polerte bunnen. Muligens derfor han som regel kom sist i de konkurransene han startet. Fra spøk til alvor, jeg forstår fysikken. Redigert 24.Mai.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Seilmagasinet testet bunnstoff nå nylig, i den testen kom Hempel best ut, begge de harde bunnstoffene til hempel blei best. Hempel Hard racing ultimate, rangering 1 sesong 1. 2. sesong 2. Hempel Glide Speed, rangering 1sesong 3. 2. sesong 1. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Her står det litt om aerodynamikk og luftstrømmer rundt ting som flytter seg. Hvorfor golfballen er bulkete osv. Noen av disse teoriene kan sannsynligvis overføres til vann, vil jeg tro. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Seilmagasinet testet bunnstoff nå nylig, i den testen kom Hempel best ut Ifølge Maritim var det deres bunnstoff som kom best ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Det stemmer det Ingar, de kom på 1. plass basert på resultatet etter en sesong i sjøen, men på 8.plass basert på resultatet etter to sesonger i sjøen. Basert på snittet (!) etter 1 og 2 sesonger så var det Jotun penguin Non Stop som vant. Det ble påpekt i testen at forskjellene var relativt små. Hempel var vel best etter to sesonger hvis jeg husker riktig. Har skrevet om dette på forumet før, men er ikke hjemme og har ikke bladet her. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Vedrørende ru overflate på undervannsskroget, så er det et faktum at den rue overflaten gir minst friksjon. En allemanns forklaring er at det blir vann i disse ørsmå ripene og vannet som passerer pga hastigheten i båten møter kun andre vannmolekyler og siden friksjon mellom to vannmolekyler er mindre enn friksjonen mot plast, så går båten raskere enn en med glatt overflate æh- underflate. Caveat: Så til alle som vet bedre. Jeg vet også bedre, men dette synes jeg at er en OK forenkling av forklaringen. Skal nå alle pusse bunnen med 400 sandpapir? Hvis dere konkurerer på samme nivå som olympiske svømmere som barberer bort kroppshårene for å minske vannmotstanden - Ja! Hvis ikke - se etter om dere har noen gamle bøker ombord som dere har lest. Hiv dem på land. Det gjør samme nytta. Les Caveat. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Skal nå alle pusse bunnen med 400 sandpapir? Hvis dere konkurerer på samme nivå som olympiske svømmere som barberer bort kroppshårene for å minske vannmotstanden - Ja! Hvis ikke - se etter om dere har noen gamle bøker ombord som dere har lest. Hiv dem på land. Det gjør samme nytta. Nei, jeg tror jeg fortsetter med den gamle bunnsmøringsmetoden. Kanskje man skulle lage noen riper i bunnen før man stoffet, eller den enkleste jobben er vel å hive iland noen gamle bøker, som du anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Ifølge Maritim var det deres bunnstoff som kom best ut. På harde bunnstoff, så kom hempel best ut. Maritim var kanskje best etter 1 sesong, men Jotun Non Stop var best etter 2 sesonger. Nonstop var også helt ok etter 1 sesong, men da kom den på tredje plass. Maritim funker dårlig etter to sesonger med rur og mye groe. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Jotun Non Stop var best etter 2 sesonger. Kan det ha sammenheng med kobberinnholdet tro? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Ja det ville jeg absolutt mene. Har bare gode erfaringer med Jotun Non Stop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.